printlogo


کد خبر: 214562تاریخ: 1398/10/9 00:00
همزمان با پایان خانه‌نشینی برهم صالح اعلام شد
گزینه‌های جدید «البنا» برای نخست‌وزیری عراق

گروه بین‌الملل: اعلام آمادگی برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق برای استعفا اگرچه هنوز رنگ واقعیت به خود نگرفته اما به‌واسطه ایجاد بلاتکلیفی در ساختار سیاسی و مردم عراق، تبعات آن برای عراق کمتر از استعفا نبوده است. 
به گزارش «وطن امروز»، اگرچه دیروز برخی اخبار از بازگشت برهم صالح به کاخ ریاست‌جمهوری از هراس به جریان افتادن روند برکناری‌اش خبر می‌دادند با این وجود تحولات دیروز همچنان زیر سایه قهر وی بود. 
با این حال دیروز شیخ خالد الملا، رئیس جمعیت علمای اهل سنت عراق در اظهارنظر جالبی شیعیان عراق را هدف اصلی تحولات اخیر در عراق معرفی کرد. شاید یکی از ساده‌ترین دلایل تایید سخنان رئیس جمعیت علمای اهل سنت عراق، اختلاف نظر گسترده گروه‌های شیعه عراق بر سر انتخاب نخست‌وزیر بوده است که علاوه بر آنکه هنوز به جایی نرسیده اما  به‌واسطه تکراری شدن جدال‌ها عملا سبب دلخوری و تنش میان چهره‌های مختلف شیعه شده و تاکنون هم واسطه‌گری‌ها بی‌نتیجه بوده است. 
قدرت‌های غربی و حتی منطقه‌ای که پیش از این در کوچک‌ترین موضوعات مرتبط با عراق خود را محق به اظهارنظر می‌دانستند از زمان آغاز تنش‌ها بر سر انتخاب نخست‌وزیر عراق، به کناری نشسته و پیروزمندانه شاهد این روند هستند. 
روند انتخاب جانشین عادل عبدالمهدی در 2 ماه گذشته شاهد تنش‌های فراوانی بود که ساده‌ترین آن مشخص نبودن فراکسیون اکثریت مجلس بود. بعد از هفته‌ها تنش وقتی پارلمان عراق، فراکسیون البنا را به عنوان فراکسیون اکثریت پارلمان معرفی کرد، برهم صالح به جای عمل به وظیفه قانونی خود و خاموش کردن آتش اختلافات چندماهه احزاب، خود به عنوان یک بازیگر عمده وارد میدان شد و با خودداری از معرفی اسعد العیدانی، نامزد حزب البنا به عنوان نخست‌وزیر و بعد ترک ریاست‌جمهوری و اعلام آمادگی برای استعفا، همه تلاش‌های چندماهه را تخریب کرد. حالا دیروز شیخ خالد الملا، رئیس جمعیت علمای اهل سنت عراق پرده از تلاش‌های گسترده برای اختلاف‌افکنی بین شیعیان برداشت و گفت: «طبقه سیاسی شیعه نخستین هدف تحولات اخیر عراق است. کسی از فساد کرد یا طایفه سنی سخن نمی‌گوید، گویا آنها طبقات معصومی هستند و هیچ فساد و مشکلی ندارند. چرا کسی درباره آنان سخن نمی‌گوید؟ من از طریق تلویزیون المیادین به طبقه سیاسی شیعه می‌گویم هدف این توطئه، شما هستید». وی افزود: «برخی طرف‌ها شبانه‌روز برای شعله‌ور کردن جنگ شیعی- شیعی در عراق تلاش می‌کنند. این در حالی است که همه طرف‌های سیاسی و گروه‌های شیعه از جمله حشدالشعبی تلاش می‌کنند از این جنگ جلوگیری کنند».
 
* گزینه‌های جدید نخست‌وزیری
با وجود کارشکنی برهم صالح در معرفی نامزد فراکسیون البنا به عنوان فراکسیون اکثریت مجلس، البنا دیروز برای بازشدن گره نخست‌وزیری عراق اعلام کرد 3 نامزد جدید معرفی می‌کند. 
در بیانیه مطبوعاتی فراکسیون سازندگی که معاون این تشکل به عنوان بزرگ‌ترین جناح پارلمان آن را خواند،  آمده است که البنا پس از مخالفت با نخست‌وزیری اسعد العیدانی، 3 گزینه دیگر برای این سمت آماده ارائه به رئیس‌جمهوری عراق کرده است.
فاضل جابر، سخنگوی البنا گفت که عبدالغنی الاسدی رئیس سابق سازمان مبارزه با تروریسم، توفیق الیاسری مشاور وزیر اسبق کشور و محمد توفیق علاوی وزیر اسبق ارتباطات عراق به عنوان نامزدهای نخست‌وزیری عراق به رئیس‌جمهوری پیشنهاد خواهند شد. وی یادآور شد که فراکسیون سازندگی این نام‌ها را به صالح رئیس‌جمهوری عراق ارائه می‌کند.
ائتلاف البنا به عنوان بزرگ‌ترین جبهه مجلس عراق پیش از این 2 نامزد (قصی السهیل و اسعد العیدانی) را به رئیس‌جمهوری معرفی کرد که به علت اختلاف نظرها و نبود اجماع میان نمایندگان و شخصیت‌های سیاسی این کشور، برهم صالح از معرفی هر دو گزینه به مجلس عراق خودداری کرد.
دیروز هم برخی خبرها حاکی از این بود که فراکسیون البنا برای معرفی نامزد نهایی نخست‌وزیری با دیگر فراکسیون‌های عمده مجلس عراق به توافق رسیده است.
 
* مهم‌ترین دلیل استعفای عادل عبدالمهدی
با وجود گذشت چند هفته از استعفای عادل عبدالمهدی، همچنان ناگفته‌های جدیدی از دلیل استعفای وی در رسانه‌های خبری منتشر می‌شود که برای مورخان یا آنهایی که اخبار عراق را با دقت دنبال می‌کنند جذابیت‌های خاص خود را دارد. در همین ارتباط دیروز ماجد غماس (ابوعارف)، نماینده مجلس اعلای عراق در تهران در نوزدهمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی جمعیت دفاع از ملت فلسطین با عنوان «سودبری اسرائیل از بی‌ثباتی در عراق» گفت: مهم‌ترین مسأله‌‌ای که موجب مجبور شدن عبدالمهدی به استعفا شد، این بود که وی اسرائیل را به حمله به انبار مهمات و پایگاه‌های حشدالشعبی متهم کرده بود و همین مسأله مورد غضب آمریکا قرار گرفت و باعث شد اسرائیل محور مقاومت در عراق را هدف حملات خود قرار دهد. وی تأکید کرد: یکی از عوامل آشوب در عراق، اسرائیل است. اکنون اسرائیل در عراق وارد جنگ سایبری شده و حتی ممکن است مواضع حشدالشعبی را نیز بمباران کند، زیرا آنگونه که آمریکا و اسرائیل تصور می‌کردند که با ایجاد هرج و مرج در عراق می‌‌توانند این کشور را به نابودی بکشانند، محقق نشد و آنها به هدف خود نرسیدند. وی افزود: وضعیت عراق در حالتی بسیار شکننده و ناپایدار قرار دارد و مورد تهاجم شدید دشمنان است. نیروهای امنیتی این کشور بدون سلاح هستند و نمی‌توانند وارد صحنه شوند، حشدالشعبی نیز در این اعتراضات شرکت نمی‌کند؛ از طرفی مرجعیت دینی عراق تأکید کرده است هیچ خونی ریخته نشود اما در مقابل شاهد ارتکاب جنایاتی در جریان اعتراضات هستیم که بر خلاف تأکیدات مرجعیت است.
وی تأکید کرد: آمریکا و اسرائیل منتظرند بتوانند شیطنت کرده و این درگیری‌‌ها را در سازمان‌های بین‌المللی مطرح کنند و اینگونه نشان دهند که حشدالشعبی و نیروهای امنیتی عراق در حال جنایت در این کشور و ریختن خون مردم بی‌‌گناه هستند، لذا این مسأله یکی از چالش‌‌های بزرگ عراق است.
ابوعارف در پایان تأکید کرد: رژیم صهیونیستی از زمان تأسیس، در پی اختلاف‌‌افکنی میان کشورهای اسلامی بوده و این موضوع مورد حمایت ابرقدرت‌‌هاست، لذا آنها از دلارهای نفتی برخی کشورهای عربی برای پیشبرد اهداف رژیم صهیونیستی استفاده می‌کنند.
***
[دیدار امروز برهم صالح با نمایندگان عراقی]
همانگونه که در ابتدای گزارش اشاره شد برهم صالح دیروز به قهر 4 روزه خود پایان داد و به کاخ ریاست‌جمهوری عراق بازگشت. تنها حاصل قهر وی شاید کنار گذاشته شدن اسعد العیدانی از لیست پیشنهادی فراکسیون البنا بود. با این حال حالا برهم صالح چاره‌ای جز معرفی یکی از 3 کاندیدای معرفی شده از سوی البنا ندارد. اولین برنامه صالح بعد از برگشتن به سر کار خود دیدار با سفیر ژاپن در بغداد بود که به گفته رسانه‌های عراقی درباره روابط میان 2 کشور بحث و تبادل نظر شده است. 
همچنین محمد الخالدی، رئیس فراکسیون بیارق الخیر عراق اعلام کرد امروز برهم صالح با 170 نماینده پارلمان که ویژگی‌های نخست‌وزیر آتی را تعیین کرده‌اند دیدار می‌کند. او تأکید کرد: 170 نماینده‌ای که ویژگی‌های نخست‌وزیر آینده را امضا کردند، دوشنبه با رئیس‌جمهور در بغداد دیدار و درباره مکانیزم خروج از بحران و یکپارچه کردن دیدگاه‌ها درباره نامزدی که خواسته‌های مردم را برآورده کند، صحبت خواهند کرد.

Page Generated in 0/0043 sec