printlogo


کد خبر: 214565تاریخ: 1398/10/9 00:00
دور دنیا

2020، سال پیروزی یمن است
سخنگوی نیروهای مسلح یمن در کنفرانس خبری به تشریح دستاوردهای ارتش این کشور در سال ۲۰۱۹ پرداخت و با اشاره به آمادگی کامل نیروهای مسلح یمن برای آغاز مرحله دیگری از عملیات‌ها در صورت صدور دستور آن از سوی فرماندهی تاکید کرد: سال ۲۰۲۰ سال دفاع هوایی و ان‌شاء‌الله سال پیروزی خواهد بود. 
***
احتمال بروز چرنوبیل در امارات
روزنامه دیلی تلگراف در گزارشی نوشت: دکتر پل دورفمن، رئیس گروه مشورتی هسته‌ای اعلام کرد 4 رآکتور هسته‌ای که در امارات در حال ساخته شدن است احتمالا راه را برای رقابت تسلیحاتی در منطقه هموار می‌کند که همین امر احتمال فاجعه هسته‌ای مثل فاجعه چرنوبیل را در منطقه خلیج‌فارس به دنبال خواهد داشت. او هشدار داده است نیروگاه هسته‌ای براکه امارات شاخصه‌های کلیدی امنیتی را ندارد و تهدیدی برای محیط‌زیست و یک هدف بالقوه برای تروریست‌هاست و می‌تواند به عنوان بخشی از طرح‌های بزرگ‌تر در جهت تولید و توسعه تسلیحات هسته‌ای باشد.
***
الجزایر هم جنگنده روسی می‌خرد
منابع آگاه از امضای قرارداد خرید ده‌ها فروند جنگنده سوخو۵۷ و ۳۵ و همچنین ۱۴ بمب افکن «سوخو۳۴» میان روسیه و الجزایر خبر دادند. براساس گزارش شبکه خبری منا دیفنس، الجزایر برای خرید ۱۴ فروند جنگنده چندمنظوره نسل پنجم روسیه «سوخو۵۷ ای» و ۱۴ فروند جنگنده «سوخو ۳۵» و همچنین ۱۴ فروند بمب‌افکن «سوخو۳۴» قراردادی به ارزش 6 میلیارد دلار منعقد کرده ‌است. 
***
تداوم اعتراضات در فرانسه
بیست‌وپنجمین روز اعتصاب‌های سراسری و اعتراضات در «پاریس» علیه طرح پیشنهادی دولت «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه برای تغییر قوانین بازنشستگی به خشونت کشیده شد. اعتصاب‌ها علیه اصلاحات بازنشستگی فرانسه با پنجاه‌ونهمین هفته متوالی اعتراضات‌ «جلیقه‌ زردها» همزمان شده بود. معترضانی که علیه تغییرات قوانین بازنشستگی فرانسه در پایتخت این کشور اروپایی تظاهرات برپا کردند با نیروهای امنیتی که به سمت معترضان گاز اشک‌آور پرتاب می‌کردند، درگیر شدند.
***
شکایت یونان از ترکیه به  دادگاه بین‌المللی
روز گذشته نخست‌وزیر یونان ضمن تهدید ترکیه به شکایت در دیوان دادگستری بین‌المللی گفت: ترجیح می‌دهد آنکارا و آتن منازعات دریایی خود در دریاهای «اژه» و «مدیترانه» را در سطح دیپلماتیک و سیاسی حل‌وفصل کنند. وی افزود: «اما باید بگویم اگر نتوانیم راه‌حلی پیدا کنیم باید قبول کنیم موضعی که یونان به رسمیت می‌شناسد باید در یک نهاد بین‌المللی مانند دیوان دادگستری بین‌المللی مورد قضاوت قرار گیرد».
***
افزایش سطح آماده‌باش تونسی‌ها در مرز لیبی
ارتش تونس اعلام کرد سطح آماده‌باش در مرز با کشور لیبی را به دلیل تحولاتی که در این کشور در جریان است، افزایش می‌دهد. این تصمیم ارتش تونس در واکنش به ایجاد موج‌های احتمالی از آوارگان است که با شدید شدن درگیری‌ها بین نیروهای شرق و غرب لیبی ممکن است به سوی مرز با تونس کشیده شود. یک مقام نظامی که هویتش فاش نشد، گفت:‌ «تجهیزات امنیتی از مناطق مختلف تونس برای تشدید بازرسی گذرگاه‌ها گسیل شده تا از ورود هرگونه سلاح به کشور ممانعت به عمل آید». 
***
سخنگوی حماس: مصالحه‌ای با اسرائیل در کار نیست
«عبداللطیف القانوع» سخنگوی حماس گفت: هیچ مصالحه‌ای با رژیم صهیونیستی در کار نیست و تنها توافق‌هایی برای شکست محاصره نوار غزه در جریان است. تلویزیون رژیم صهیونیستی مدعی شده بود در جلسه امروز کابینه امنیتی این رژیم درباره بندهای آتش‌بس میان تل‌آویو و حماس بحث و تبادل نظر خواهد شد. قرار است «مئیر بن شبات» رئیس شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی بندهای تفاهمات اخیر با میانجی‌گری مصر را ارائه کند، این بندها شامل موضوعاتی مانند صید، ورود تجار، موضوع بیمارستان‌ها و بحث گاز می‌شود. «سهیل الهندی»  عضو دفتر سیاسی حماس نیز هر گونه سخن از سازش این جنبش با رژیم صهیونیستی را تکذیب کرد.
***
تبادل زندانی «بزرگ» بین روسیه و اوکراین
رسانه‌های روسی از آغاز تبادل زندانی میان اوکراین و روسیه در منطقه دونباس خبر داده‌اند. خبرگزاری اینترفکس با انتشار این خبر از این رویداد به عنوان یک تبادل زندانی «بزرگ» نام برده است.  براساس گزارش رسانه‌ها، مناطق جدایی‌طلب نزدیک به روسیه 55 زندانی اوکراینی را به دولت کی‌یف تحویل دادند و در ازای آن 87 زندانی را تحویل گرفته‌اند.
***
حمایت اخوان‌المسلمین از معارض مصری
«محمد علی» معارض معروف مصری، در ویدئویی از دیدار با رهبران و نمایندگان گروه‌های مخالف دولت السیسی و توافق بر سر سندی به نام «سند توافق مصری» خبر داد؛ سندی که چشم‌انداز دوران پس از کنار زدن نظام سیاسی فعلی مصر را ترسیم کرده بود. در این راستا «ابراهیم منیر» معاون «محمد بدیع» مرشد عام اخوان‌المسلمین مصر، در گفت‌و‌گو با وبگاه عربی۲۱، از موافقت خود با این سند و تأیید آن خبر داد و گفت چارچوبی که در این سند آمده برای تمام گروه‌ها مناسب است.

Page Generated in 0/0040 sec