printlogo


کد خبر: 214575تاریخ: 1398/10/9 00:00
گزارشی از متن و حاشیه جلسه دیروز شورای شهر تهران
نزاع بر سر جسارت حناچی
نظری خطاب به آروین عضو دیگر شورا: مانند دارکوب روی مغز رئیس راه نروید!

گروه اجتماعی: جلسه دیروز شورای شهر تهران باز هم محل درگیری‌های لفظی اعضا بود اما همچنان هیچ مصوبه‌ای برای کاهش آلودگی هوا در شورای شهر تصویب نشد.
به گزارش «وطن‌امروز»، در حالی که هوای تهران اورژانسی‌ترین روزها را سپری می‌کند و شهروندان منتظر اقدام عملی مدیریت شهری هستند، شورای شهر پایتخت 2 فوریت اصلاح تبصره ساماندهی مشارکت‌های اجتماعی محلات را مورد بررسی قرار داد و درباره حذف یا عدم حذف رشته‌های دانشگاهی مرکز علمی - کاربردی شهرداری تهران بحث و تبادل نظر کرد.
از طرفی محسن هاشمی، رئیس شورای شهر اعلام کرد توپ توسعه حمل و نقل شهری و احیای بودجه تخصیص یافته برای خرید واگن مترو و اتوبوس در زمین شهرداری است. وی همچنان از 65 هزار میلیارد تومانی سخن می‌گوید  که دولت به شهرداری نمی‌دهد.
 
* در جست‌وجوی جسارت
اظهارات محسن هاشمی در شبکه 3 که با صراحت از شهردار تهران انتقاد و عنوان کرد حناچی در مدیریت شهری جسور نیست، روز گذشته نیز مورد توجه اعضا و خبرنگاران قرار گرفت و رئیس شورای شهر ترجیح داد درباره «ترسو بودن» شهردار تهران دیگر حرف نزند. از سوی دیگر پیروز حناچی در یادداشتی که در روزنامه همشهری منتشر شد، نوشت: «اگر جسارت به معنای بی‌قانونی است، من جسور نیستم».
دیروز رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران به یادداشت شهردار واکنش نشان داد و در جلسه شورا گفت: آقای حناچی! مطمئنا جسارت الزاما مقابل بی‌قانونی تعریف نمی‌شود، بلکه اداره کلانشهری با این گستردگی و پیچیدگی و ابرچالش‌ها همچنان که نیاز به جسارت هوشمندانه دارد، پرهیز از بی‌قانونی را نیز می‌طلبد.
حجت نظری گفت: جناب آقای حناچی! درست گفته‌اید که بی‌قانونی فاحش را جسارت نمی‌دانید و حقیقتا حال این روزهای شهر تهران نتیجه عدول از قانون و حقوق عمومی شهر و شهروندان است اما این را هم بدانید که قطعا می‌دانید، داشتن جسارت برای عالی‌ترین مقام اجرایی کلانشهر تهران بر مدار قانون یکی از ضروری‌ترین شاخص‌هاست. 
محسن هاشمی‌رفسنجانی هم در پاسخ به سوال خبرنگاران که چرا شهردار تهران را بدون ‌جسارت و ترسو دانسته، ترجیح داد سخنی برزبان‌ جاری نکند. وی در این باره گفت: من به شهردار نقدی نداشتم و در این باره هم صحبت نمی‌کنم و این حق طبیعی من است که نخواهم اظهارنظر کنم.
 
* مسأله خفگی تهران
در جلسه دیروز 2 فوریت اصلاح تبصره مصوبه ساماندهی مشارکت‌های اجتماعی در محلات  هم مورد بررسی قرار گرفت اما با اعتراض برخی اعضا رای نیاورد. اعضای شورای شهر حتی از توهین لفظی به هم ابایی نداشتند و حجت نظری، رئیس کمیسیون شهرسازی شورا خانم آروین دیگر عضو شورا را دارکوب خطاب کرد!
در ادامه جلسه حجت نظری ضمن اعتراض به 2 فوریت این تبصره گفت: آلودگی هوا در حال خفه کردن مردم تهران بود ولی طرح دوفوریتی برای آن نداشتیم، حال برای این موضوعات 2 فوریت مطرح می‌شود. باید دید چه ضرورتی دارد که طرح به صورت دوفوریتی مطرح می‌شود.
وی تاکید کرد: سراها در حال انجام کارها هستند و طبق نظرسنجی‌ها ۱۰ درصد مردم تهران تنها از وجود سراهای محلات اطلاع دارند و این یعنی دوفوریتی بودن این مسأله مطالبه عمومی شهروندان نیست.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود خطاب به بهاره آروین گفت: «می‌شود مانند دارکوب روی مغز رئیس راه نروید». صحبتی که واکنش اعضا را به همراه داشت.
وی افزود: در همه حوزه‌ها کمیسیون تخصصی داریم و اگر طرح دوفوریتی به طور مثال درباره حمل و نقل عمومی داشته باشیم. اگر یک نفر از اعضای کمیسیون مربوطه آن را امضا کند برای شهروندان محل تردید است، بنابراین از همکارانم خواهش می‌کنم به این 2 فوریت رای ندهند.
اظهارات نظری در حالی بود که احمد مسجدجامعی موافق تصویب این طرح بود و در توجیه آن گفت: تلاش کردیم شورایاری‌ها قاعده‌مند شوند. 5 ماه از برگزاری انتخابات شورایاری‌ها گذشته ولی اکنون آرای مردم روی زمین مانده است. به دلیل ابهامات در فضای آیین‌نامه‌ای بی‌قاعدگی در این مدت افزایش یافته و آیین‌نامه‌هایی که اجرا شده حتی ستاد شورایاری‌ها نیز در جریان آن نبوده است.
وی افزود: ۵۰۰ هزار شهروند تهرانی آرای‌شان روی زمین مانده و نیاز است شورایاری‌ها قاعده‌مند شوند. اعضای شورا باید مشارکت کنند تا ساختار مورد نظر شورا نهایی شود.
 
* هزینه تعطیلی تهران روزانه هزار میلیارد تومان است
رئیس شورای اسلامی شهر تهران از بی‌توجهی بودجه ملی به موضوع حمل‌ونقل شهر تهران و محیط زیست شهری انتقاد کرد.
به گزارش مهر، محسن هاشمی در جلسه علنی روز یکشنبه شورا با اشاره به بودجه سال ۹۹ کشور که هم‌اکنون در مجلس در حال بررسی است، گفت: در ایامی به سر می‌بریم که مجلس شورای اسلامی در حال بررسی لایحه بودجه سال آینده است و لازم دیدم نسبت به تضییع حق شهروندان تهرانی در این لایحه تذکر دهم.
وی ادامه داد: سهم حمل‌ونقل عمومی در بودجه سال آینده بسیار ناچیز و در حد صفر است. این بودجه قریب به ۲ هزار میلیارد تومانی که بیش از یک چهارم آن بودجه عمومی دولت است، حدود 80 هزار میلیارد تومان را برای یارانه نقدی در نظر گرفته است اما از این مبلغ یک ریال نیز به حمل‌ونقل عمومی تخصیص داده نشده است.
هاشمی اضافه کرد: مجموعاً سهم عمران شهری و مسکن در بودجه برای هر ایرانی فقط 2 هزار تومان است که به معنای این است دولت وظیفه‌ای برای خود در این حوزه قائل نیست. سهم شهروندان استان تهران از بودجه عمرانی که بیشترین نقش را در تولید درآمد ملی در کشور دارند، کمترین سرانه بین ۳۱ استان کشور و کمتر از 60 هزار تومان در سال است و سهم محیط‌زیست نیز از بودجه برای هر ایرانی 7 هزار تومان و نزدیک به صفر در سال است و طبیعی است با این بودجه نباید انتظار اقدامات مهمی در حوزه محیط‌زیست داشت.
رئیس شورای شهر خاطرنشان کرد: انتظار ما از شهردار تهران که درباره قانونگرایی و اجتناب از قانون‌گریزی به ایشان حق می‌دهم، آن است که حداکثر تلاش خود را برای احیای حقوق شهروندان تهرانی در بودجه و تثبیت وظایف دولت در قبال حمل‌ونقل عمومی و محیط زیست پایتخت به کار برند و قطعاً شهروندان سایر کلانشهرها نیز که سیستم حمل‌ونقل عمومی آنها نیاز به تقویت و تجهیز دارد، از وضعیت موجود بودجه ناراضی هستند.
به گفته هاشمی، سازمان برنامه و بودجه، کمیسیون تلفیق و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی بویژه نمایندگان تهران که خود وضعیت نامناسب تهران را از نظر آلودگی هوا و ازدحام شدید در مترو و اتوبوسرانی مشاهده می‌کنند، حتماً متوجه هستند با این بی‌مهری صورت گرفته در بودجه سال آینده، بحران حمل‌ونقل عمومی و آلودگی هوای تهران شدیدتر خواهد شد و دست‌کم در لایحه بودجه به اندازه زیان تعطیلی پایتخت که روزانه بالغ بر هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود، اعتبار برای حمل‌ونقل عمومی تهران و به تبع محیط‌زیست آن منظور کنند.

Page Generated in 0/0049 sec