printlogo


کد خبر: 214576تاریخ: 1398/10/9 00:00
مدیر کنترل کیفیت و پایش محیط‌زیست استان تهران در گفت‌وگو با «وطن امروز»:
هوا امروز دوباره آلوده می‌شود اما مدارس تعطیل نمی‌شود

اسدالله خسروی*: هوای تهران پس از 2 روز قرار گرفتن در شرایط سالم، دوباره آلوده می‌شود اما این آلودگی به اندازه‌ای نیست که به تعطیلی مدارس منجر شود. پس از 8 روز مستمر آلودگی هوای پایتخت، بالاخره شنبه و یکشنبه هوای تهران به برکت باد و باران سالم گزارش شد اما این شرایط گویا پایدار نیست و قرار است از امروز دوباره هوا برای شهروندان تهرانی آلوده شود. به گزارش «وطن امروز»، هوای آلوده امسال روزهای زیادی میهمان ناخوانده پایتخت‌نشینان بود تا جایی که هفته گذشته آلودگی هوا شرایط اضطرار را رد کرد و در چند نقطه تهران شاخص آلودگی به بیش از 200 رسید. این در حالی است که با رسیدن شاخص آلودگی هوا به 200 شهر باید تخلیه شود تا انباشت آلاینده‌ها در پی غلظت آلودگی هوا ریه شهروندان را پر از امراض نکند. مدیران شهری و دست‌اندرکاران دستگاه‌های دولتی نیز برای حل این معضل یا منتظر یاری باد و باران هستند یا با برگزاری‌ها جلسات متعدد اقدام به تعطیلی مدارس می‌کنند. البته تصمیم مسؤولان دولتی در کنار مدیران شهری برای مقابله با آلودگی هوا با اعمال راهکارهایی چون ایجاد محدودیت‌های ترافیکی، جلوگیری از ورود کامیون‌ها به داخل شهر و تعطیلی برخی کارخانه‌های نزدیک پایتخت به همراه تعطیل کردن مدارس و مراکز علمی نیز تاکنون چاره‌ساز نبوده است تا همچنان شاهد آلودگی هوا در پایتخت باشیم.

مدیر کنترل کیفیت و پایش محیط زیست استان تهران در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره پیش‌بینی شرایط هوای پایتخت در روزهای آینده گفت: طی یکی 2 روز اخیر (شنبه و یکشنبه) هوای تهران سالم گزارش شده است اما دوشنبه (امروز) هوای تهران دوباره با مشکل آلودگی مواجه می‌شود. محمد رستگاری با بیان اینکه شرایط هوای تهران برای امروز از شاخص سلامت خارج و آلوده می‌شود، گفت: البته این آلودگی در حدی نخواهد بود که باعث تعطیلی مدارس سطح شهر شود. از سویی این احتمال وجود دارد که هوای تهران برای روز سه‌شنبه (فردا) در شرایط سالم قرار گیرد.
وی درباره اقدامات انجام شده برای کاهش آلودگی هوای پایتخت گفت: سالم شدن هوای کلانشهر تهران نیازمند راهکارهای کارشناسانه علمی و اجرای برنامه‌های خاص با همکاری همه دستگاه‌ها و نهادهای دولتی در کنار حمایت و همیاری مردم است. مدیر کنترل کیفیت و پایش محیط‌زیست استان تهران با بیان اینکه حل معضل آلودگی هوا در کلانشهری چون تهران موضوع آسانی نیست که در کوتاه‌مدت بتوان به آن دست یافت، گفت: هر چند اقداماتی برای حل تدریجی مشکل آلودگی هوای پایتخت تاکنون انجام شده است اما این اقدامات نتوانسته است در حد قابل قبولی نتیجه‌بخش باشد. سرعت اقدامات برای حل معضل آلودگی هوای پایتخت بالاست اما با توجه آلودگی بالای هوای تهران، به چشم نمی‌آید. همچنین صادق ضیاییان مدیر پیشگیری و هشدار سازمان هواشناسی گفت: امروز به دلیل سکون جوی، کیفیت هوا خصوصا در شهرهای صنعتی و پرجمعیت تا اندازه‌ای ناسالم برای گروه‌های حساس کاهش می‌یابد.
 
* امکان تهیه دادخواست علیه مقصران آلودگی هوا
عضو هیأت‌مدیره انجمن آیین دادرسی مدنی ایران گفت: می‌توان طبق قانون علیه مقصران آلودگی هوا طرح دعوی و تقاضای خسارت و آنها را ملزم کرد که این روش غیرقانونی را متوقف کنند. احمد محمدی‌سهروردی در رابطه با اینکه آیا شهروندان می‌توانند در بحث آلودگی هوا دادخواست و طرح شکایتی داشته باشند، گفت: طبق قانون هر حقی را که می‌خواهیم مطالبه کنیم باید الزاما دادخواست آن تهیه شود و بر اساس ماده 2 قانون آیین دادرسی مدنی مصوب سال 79 و ماده 84 همین قانون شخصی که دادخواست می‌دهد حقیقی یا حقوقی باید ذی‌نفع باشد، یعنی نفعی مسلم داشته و برای تقدیم دادخواست سمت داشته باشد. اما در پاسخ به این سوال که آیا می‌شود در بحث آلودگی هوا دادخواست داد، باید بگویم بله امکانش وجود دارد ولی خواهان و خوانده باید مشخص شود.  محمدی گفت: بنده به عنوان یک شهروند ایرانی می‌توانم دادخواست دهم و خواهان، خودم باشم یا بیایم به عنوان وکیل دادگستری از حقوق عده‌ای از شهروندان که می‌خواهند دادخواست بدهند دفاع کنم و پیگیر ماجرا باشم، در واقع می‌توانم وکیل تعدادی از شهروندان شوم.
عضو هیأت‌مدیره انجمن آیین دادرسی مدنی ایران در پایان بیان داشت: در دادستانی کل کشور معاونت حقوق عامه وجود دارد که در رابطه با این موضوع می‌توانیم این معاونت را به عنوان مدعی‌العموم با خود همراه کنیم اما اینکه طرف مقابل چه کسانی یا چه نهادهایی باشند، باید مشخص شود.
خبرنگار*

Page Generated in 0/0053 sec