printlogo


کد خبر: 214587تاریخ: 1398/10/9 00:00
مجلس در وسعت مناطق آزاد تجدید نظر کند

معاون وزیر اقتصاد و رئیس‌کل گمرک با بیان اینکه وسعت مناطق آزاد زیاد است و امکان محصور شدن آن و نظارت سخت است، گفت: مسؤولیت قاچاق و نظارت بر مناطقی را که در آن استقرار داریم می‌پذیریم.
مهدی میراشرفی در گفت‌وگو با فارس، در رابطه با حضور گمرک در مبادی ورودی و خروجی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اظهار داشت: در مناطق ویژه اقتصادی مشکل حادی نداریم. مناطق آزاد ما متفاوت از مناطق آزاد دنیاست و اینکه وسعت برخی مناطق گاهی به اندازه وسعت یک کشور کوچک است و به جهت بزرگی اعمال مقررات می‌تواند در آنجا بشدت مشکل باشد. به همین دلیل مشکل بنیادی و اصلی وجود دارد که قانون‌گذار توجه کافی به آن نکرده است.
رئیس‌کل گمرک با بیان اینکه یکی از مشکلات مناطق آزاد محصور شدن‌شان و واحد شدن در‌های ورود و خروج است، گفت:‌ در برخی مناطق آزاد چند شهر و روستا در آن قرار گرفته است و گاهی گفته شده با ژئوفنس (محصور با کوه و دره) محصور شود. مسلما این مناطق پیچیدگی‌های متفاوت از مناطق آزاد دنیا دارد.
وی ادامه داد: پیشنهاد شده اگر امکان دارد فازبندی برای توسعه مناطق طراحی شود و در مناطقی که زیرساخت‌ آماده است به عنوان منطقه آزاد رویه‌های تجارت جاری شود که می‌تواند راه‌حلی موقت باشد. به‌طور کلی باید سازوکار ایجاد این مناطق یکجا فراهم شود که پرهزینه است یا اینکه به سمت اصلاح قانون برویم که باید قوه مقننه در این همه وسعت زیاد که تأیید کرده است تجدیدنظر کند. اگر قرار باشد مناطق کنترل شود به دلیل وجود چند شهر و روستا در آن اصول شهروندی نیز به نحوی به چالش کشیده می‌شود.

Page Generated in 0/0038 sec