printlogo


کد خبر: 214599تاریخ: 1398/10/10 00:00
معاون فرهنگی وزیر ارشاد در نشست خبری مطرح کرد
اجرای طرح هدفمندی یارانه کتاب در نمایشگاه سال آینده

معاون فرهنگی وزارت ارشاد گفت: امسال توانستیم تنها یارانه تابستانه و پاییزه کتاب را تأمین کنیم و به‌خاطر مشکلاتی نمی‌توانیم یارانه زمستانه کتاب را تأمین کنیم. 
به گزارش «وطن امروز»، محسن جوادی در نشست خبری به آمار کلی در حوزه کتاب اشاره کرد و گفت: در بخش مجوزهای کتاب طی سال ۹۸، اداره کتاب این وزارتخانه ۵۵ هزار مجوز کتاب ارائه کرده و طی این مدت ۶۱ هزار عنوان چاپ شده است. آمار نشان می‌دهد ما رشد ۵ درصدی داشته‌ایم.
وی افزود: در بخش چاپ نیز از سوی دفتر چاپ و نشر وزارتخانه طی سال جاری اتفاقات خوبی رخ داده است، یعنی ما در ۲۰ استان نمایشگاه صنعت چاپ را برگزار کرده‌ایم، البته آمادگی برگزاری نمایشگاه در ۲۳ استان را داریم اما برخی استان‌ها نمایشگاه‌های‌شان در روزهای آتی برگزار می‌شود.
وی به واردات و صادرات محصولات چاپی هم اشاره کرد و توضیح داد: طی سال جاری ۳۶ میلیون کیلو واردات محصولات چاپی داشته‌ایم که این رقم نشان می‌دهد سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷، واردات ۵۰ درصد کاهش داشته است. در حوزه صادرات نیز ۴ میلیون کیلو صادرات محصولات چاپی داشته‌ایم. همچنین امسال ۳۴۰۰ عنوان با تیراژ ۴۰۰ هزار نسخه خرید کتاب داشته‌ایم که ۳۵۰ هزار نسخه از آن اهدا شده است.
معاونت فرهنگی وزارت ارشاد به فعالیت دفتر مطالعات و سایر بخش‌های این معاونت اشاره کرد و گفت:‌ ما امسال توانستیم تنها یارانه تابستانه و پاییزه کتاب را تأمین کنیم و نمی‌توانیم یارانه زمستانه کتاب را تأمین کنیم. 
وی به برگزاری نمایشگاه‌های استانی در سراسر کشور اشاره کرد و افزود: ما در سال جاری در ۱۷ استان نمایشگاه استانی برگزار کرده‌ایم، البته در برخی استان‌ها به دلایل مختلف نمایشگاه برگزار نشد اما آماده برپایی بیش از این تعداد نمایشگاه هستیم و در ۱۱ نمایشگاه خارجی به غیر از نمایشگاه فرانکفورت حضور موفقی داشته‌ایم.
وی به بخش مجوزهای نشر و ساماندهی‌های صورت گرفته در آن اشاره کرد و گفت: ما در تعاریف مجوزهایی که وجود داشت رویکردهای جدیدی اعمال کرده‌ایم از این رو از ۱۳۰ عنوان مجوز به ۳۶ مجوز رسیده‌ایم. 
ایوب دهقان‌کار، مشاور اجرایی معاونت فرهنگی نیز در بخش دیگری از این نشست به نمایشگاه کتاب و موضوع کاغذ اشاره کرد و گفت:‌ در سال ۹۸ فعالیت‌هایی که از سوی معاونت فرهنگی اجرا شد، در حالی بود که در 3 ردیف اصلی بودجه میزان تخصیص‌ها ۲ درصد، ۱۰ درصد و ۲۰ درصد بوده است، در واقع ما با این وضعیت اعتباری توانسته‌ایم امور را پیش ببریم.
وی درباره نمایشگاه کتاب خاطرنشان کرد: بحث انتخاب زمان و مکان نمایشگاه از موضوعات مهمی بود که برای آن بازه‌های مختلفی اعلام شد اما اعضای شورای سیاست‌گذاری آن را بررسی کردند و در نهایت بین گزینه‌های موجود مصلای امام خمینی و ۲۶ فروردین ماه به عنوان مکان و زمان نمایشگاه سی‌ و سوم اعلام شد.
یکی از خبرنگاران پیرامون کاغذ و اینکه چرا لیست‌ها به‌روزرسانی نمی‌شوند، سوالی را مطرح کرد که دهقان‌کار گفت:‌ 3 هزار و ۹۶۶ حواله برای ناشران در جهت کاغذ صادر شده که البته ممکن است برخی از آنها تکراری هم باشد. بنابراین از ۱۰ هزار تن کاغذ ترخیص شده، ۹۷۰۰ تن توزیع شده است.
ایوب دهقان‌کار در بخش دیگری از نشست درباره سامانه فروش الکترونیکی کتاب یا طرح هدفمندی‌سازی یارانه‌های کتاب توضیح داد: ما ساماندهی یارانه نشر را از سال گذشته اجرا کرده‌ایم اما در بخش‌های خاصی اجرا شد، هدف این است که یارانه به دست طیف هدف‌گذار برسد، هر چند ما تخلفات نمایشگاهی که معدود بودند هم داشتیم، زیرا عده‌ای از یارانه سوءاستفاده می‌کردند و بن‌ها به نوعی نقد می‌شد و خرید واقعی کتاب صورت نمی‌گرفت، در حالی که یکی از اهداف ساماندهی نشر، مقابله با تخلفات است. ما مصمم هستیم در نمایشگاه سی‌وسوم کتاب طرح ساماندهی یارانه کتاب را اجرا کنیم. جلسات کارشناسی با بانک ادامه دارد و سیاست بر این است در تمام نمایشگاه هزینه اجرا را برای ناشر به حداقل برسانیم. ما انتظار داریم صنف نشر هم همپای ما پیش آید و همکاری ناشران را داشته باشیم.

Page Generated in 0/0065 sec