printlogo


کد خبر: 214615تاریخ: 1398/10/10 00:00
دور دنیا

گزارش یونیسف از دهه مرگبار علیه کودکان
یونیسف روز دوشنبه اعلام کرد میلیون‌ها کودک در سراسر جهان در حالی وارد دهه‌ای جدید می‌شوند که با پیامدهای مخرب خشونت‌ها در مناطق درگیر روبه‌رو هستند. آژانس کودکان سازمان ملل ۱۷۰ هزار نقض گسترده قوانین بین‌المللی علیه کودکان را از سال ۲۰۱۰ ثبت کرده است که شامل کشتار، قطع عضو، ربودن، خشونت جنسی و به خدمت گرفتن توسط گروه‌های مسلح می‌شود. یونیسف همچنین اعلام کرد، از افغانستان تا مالی و از سوریه تا یمن درگیری‌های موجود بر زندگی، سلامت، آموزش و آینده و زندگی کودکان تاثیر زیادی گذاشته است.
***
سیسی خطاب به مکرون: در لیبی مداخله نکن!
در میان آمادگی ترکیه برای اعزام نیروی نظامی به لیبی، رئیس‌جمهوری مصر در تماس تلفنی با همتای فرانسوی خود بر لزوم پایان دادن به مداخله خارجی غیرقانونی در بحران لیبی تأکید کرد. بسام راضی، سخنگوی رسمی نهاد ریاست‌جمهوری مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد، عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر در گفت‌وگوی تلفنی با امانوئل مکرون، همتای فرانسوی خود برخی مسائل منطقه بویژه تحولات لیبی را بررسی کرد. او در این گفت‌و‌گو از مکرون خواست فرانسه به مداخله در لیبی پایان دهد. 
***
بایدن: اوباما قاضی دادگاه عالی آمریکا خواهد شد
جو بایدن، نامزد ریاست‌جمهوری پیشتاز حزب دموکرات آمریکا در یک تجمع انتخاباتی در شهر «واشنگتن» ایالت آیووا در پاسخ به یک سوال از خودش در این باره که آیا در صورت رسیدن به ریاست‌جمهوری، باراک اوباما را به عنوان قاضی دادگاه عالی منصوب خواهد کرد، پاسخ داد: «بله! اگر او خودش قبول کند». در صورت معرفی شدن اوباما به عنوان قاضی دادگاه عالی و تایید شدنش از سوی مجلس سنا، او تبدیل به دومین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا خواهد شد که به این سمت می‌رسد.
***
تخلیه ده‌ها هزار نفر به دلیل آتش‌سوزی گسترده در استرالیا
ده‌ها هزار نفر از ساکنان و توریست‌های منطقه «گیپسلند شرقی» در ایالت «ویکتوریا» در استرالیا با گسترش آتش‌سوزی‌ها مجبور به ترک منازل خود شدند. اندرو کریسپ، کمیسیونر مدیریت بحران این ایالت گفت: «ستون‌هایی از آتش» سر به آسمان کشیده و تأثیر آنها بر اتمسفر می‌تواند خطرات آب‌وهوایی به‌دنبال داشته باشد. وی افزود: «این ستون‌های آتش صاعقه تولید می‌کنند که غیرقابل پیش‌بینی و بسیار خطرناکند».
***
حکم اعدام برای 30 نفر از نیروهای امنیتی سودان
دادگاه سودان ۳۰ نفر از اعضای دستگاه امنیتی این کشور را در ارتباط با قتل یک معلم به نام «احمد الخیر» به اعدام محکوم کرد. دادگاه سودان همچنین 7 متهم این پرونده را تبرئه کرد. شکنجه فجیع این معلم به دست اعضای دستگاه امنیتی و اطلاعات سودان باعث آزرده خاطر شدن مردم این کشور شده بود و صدور این حکم با استقبال افکار عمومی سودان مواجه شد. 
***
امارات اقدام عربستان در کشتن شهروندانش را ستود
وزارت خارجه امارات در بیانیه‌ای آنچه را «تلاش عناصر تروریستی برای اجرای عملیات خرابکارانه در دمام» خواند، محکوم کرد. همچنین «هوشیاری، مهارت و شایستگی دستگاه‌های امنیتی عربستان و مقابله آنها با عملیات‌های تروریستی» را ستود. روز چهارشنبه ماموران امنیتی عربستان به ظن احتمال اقدام تروریستی از سوی دو سرنشین خودرو در شهر دمام با شلیک به آنها سرنشینان خودرو را کشتند. از زمان تصویب قانون مبارزه با تروریسم در ۲۵  آذر سال ۹۳ به این سو، بسیاری از مخالفان دولت سعودی به بهانه مبارزه با تروریسم کشته یا دستگیر شده‌اند. تاکنون سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی مثل عفو بین‌الملل بارها از عربستان سعودی خواسته‌اند با پوشش قانون مبارزه با تروریسم، معارضان سیاسی و اجتماعی را سرکوب نکند.
***
پیشنهاد رئیس‌جمهور اسبق یمن برای پایان بحران
«علی ناصر محمد» رئیس‌جمهور پیشین یمن جنوبی در دهه 80 از یک پروژه سیاسی برای حل بحران یمن خبر داد. این پروژه با همکاری کشورهای منطقه و تمام طرف‌های مربوط به جنگ یمن مورد بررسی قرار گرفته و بیشتر طرف‌ها از آن استقبال کرده‌اند. علی ناصر درباره محتوای این ابتکار برای حل بحران یمن گفت: «این ابتکار شامل توقف جنگ، ایجاد دولت فدرال از 2 اقلیم، تشکیل دولت وحدت ملی برای دوره انتقالی، گرفتن سلاح از تمام گروه‌های مسلح و قرار دادن آن در وزارت دفاع وحدت ملی، برگزاری همه‌پرسی برای قانون اساسی و اجرای انتخابات ریاستی و پارلمانی است».
***
ترکیه 2 کشتی به الجزایر اعزام می‌کند
منابع مطلع از عزیمت 2 فروند کشتی جنگی ترکیه به بنادر الجزایر و برگزاری یک رزمایش مشترک با این کشور خبر دادند. نیروی دریایی ترکیه 2 فروند ناوچه خود را راهی الجزایر کرده تا با نیروی دریایی این کشور رزمایش مشترک برگزار کنند. این اقدام در حالی انجام شده که ترکیه بتازگی با دولت وفاق ملی در لیبی توافقنامه امنیتی- دریایی منعقد کرد. بر اساس این گزارش، 2 ناوچه‌ ترکیه به نام‌ «گوکسو» و «گوکوا» قرار است تا چند روز دیگر یک رزمایش با نیروهای الجزایر برگزار کنند. 

Page Generated in 0/0067 sec