printlogo


کد خبر: 214784تاریخ: 1398/10/15 00:00
ادامه واکنش گسترده جامعه هنری به شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی
مرثیه اهل هنر برای سردار شهید
بیانیه خانواده تئاتر با بیش از 5 هزار امضا از علی نصیریان تا ایرج راد

گروه فرهنگ و هنر: شهادت سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی از آن دسته اتفاقاتی بود که همه اقشار جامعه ایرانی را درگیر خود کرد؛ اتفاقی که با واکنش چهره‌های مختلف فرهنگی و هنری همراه بود. روز گذشته در همین صفحه از واکنش هنرمندان مختلفی نوشتیم که در قالب متن‌ها و تصویر گوناگون از عمق ناراحتی خود در ارتباط با ترور فرمانده رشید ایرانی حاج قاسم سیلمانی نوشته بودند و رفتار تروریستی دولت آمریکا و رئیس‌جمهور آن را محکوم کرده بودند. اما این واکنش‌ها طی 24 ساعت گذشته نیز ادامه داشت و از هنرمندان سرشناش ایرانی و چهره‌های مهم فرهنگی و هنری گرفته تا شماری از هنرمندان هالیوودی و حتی یک عکاس اسپانیایی و یک رپر آمریکایی نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند. پرویز پرستویی که پیش از این همراه با شماری از هنرمندان با انتشار بیانیه‌ای از هنرمندان جهان خواسته بودند عملیات تروریستی شهادت حاج قاسم سلیمانی را محکوم کنند، در تازه‌ترین واکنش خود با گذاشتن عکسی از صحنه جدا کردن سر یک رزمنده از بدنش توسط داعش در صفحه شخصی‌ خود نوشت: «شمایی که از شهادت حاج قاسم سلیمانی خوشحالی، لطفا همه چی رو به هم ربط ندین. این تصویر می‌تونست یه اتفاق عادی و روزانه تو کشورمون باشه. حاج قاسم سلیمانی هیچ ربطی به کینه‌های ما از وضعیت کشورمون نداره. باز هم مثل همیشه یکی که عاشق مردمش بود، رفت و ماندند کسانی که نباید. اگه از شهادت حاج قاسم سلیمانی خوشحالی، یادت باشه می‌تونستی جای این باشی و اینجا هم وسط میدون آزادی باشه». همچنین نوید محمدزاده، بازیگر سینما و تئاتر نیز با انتشار پستی در اینستاگرام خود، چهره‌ ترامپ را وارونه گذاشت و روی صورتش ضربدر کشید و به شیوه خود نسبت به رفتار تروریستی رئیس‌جمهور آمریکا واکنش نشان داد. علاوه بر این خانواده بزرگ تئاتر ایران در محکومیت ترور ناجوانمردانه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با انتشار یک بیانیه با بیش از 5 هزار امضا نسبت به این اتفاق واکنش نشان دادند. علی نصیریان، بهزاد فراهانی، قطب‌الدین صادقی، تاجبخش فنائیان، ایرج راد، داوود فتحعلی‌بیگی، حمیدرضا نعیمی، کورش نریمانی، حسین پاکدل، هادی مرزبان، اصغر همت، مریم معترف، حسین کیانی، فرزانه کابلی، حمیدرضا آذرنگ، ایوب آقاخانی، مسعود دلخواه، جلیل فرجاد، شکرخدا گودرزی برخی از هنرمندان امضاکننده این بیانیه هستند. «پدرو ساودرا» عکاس معروف اسپانیایی نیز با انتشار یک استوری در صفحه اینستاگرامش در تقدیر از حاج قاسم سلیمانی نوشت: «ممنونم ازت به‌خاطر متوقف کردن داعشی‌های تروریست».
 
* پیام میرباقری به نمایندگی از عوامل پروژه سلمان فارسی
سید داوود میرباقری با انتشار ویدئویی نسبت به شهادت سردار قاسم سلیمانی واکنش نشان داد. کارگردان سلمان فارسی گفت: در این 40 ساله دشمنی آمریکا با ما اینگونه بوده که آدم‌های موثر در هر حوزه‌ای را حذف کرده‌اند. این نخستین‌بار نیست و آخرین‌بار هم نخواهد بود. ذات دشمن استکباری این است. ما خیلی متاسفیم، آدم بزرگی را از دست دادیم. میرباقری افزود: بعضی آدم‌ها زندگی‌شان اینگونه است همه چیزشان تک است. حتی با شهادت‌شان یک تاثیر عظیمی در فضای سیاسی و اجتماعی و فرهنگ کشور می‌گذارند. امیدوارم این شهادت‌ها و این خون‌ها ما را در ادامه راه مصمم‌تر کند.
***
داریوش ارجمند:
باید انتقام خون سردار عزیزمان گرفته شود
من هم مثل مردم، این روزها غصه می‌خورم و همانطور که لعنت به شمر، یزید و معاویه می‌فرستم، لعنت می‌فرستم به آمریکا، اسرائیل و آل‌سعود، زیرا یک فرزند پاک، شجاع، وطن‌پرست، مسلمان و خالص کشور را از ما گرفتند و بشدت معتقدم باید انتقام خون شهید سلیمانی گرفته شود، زیرا نمی‌شود هر کسی بیاید کشور را ویران کند یا هر عزیزی را به شهادت برساند و ما صرفا نگاهش کنیم و بگوییم حقوق بشر را رعایت می‌کنیم؛ در اصل حقوق بشر می‌گوید باید انتقام گرفت و چشم در برابر چشم قرار بگیرد و باید گفت اشداء علی الکفار. در واقع باید گفت، آمریکا با به شهادت رساندن حاج قاسم ناجوانمردانه‌ترین ترور تاریخ را به نام خود ثبت کرد. اینها که جراتش را نداشته و نخواهند داشت در خاک خودمان از این جسارت‌ها کنند و بدون اعلام جنگ به طور شبانه همانند راهزنان نامرد سردار عزیزمان را شهید کردند.
اما درباره نقش مردم در این روزها باید گفت، مردم طی 40 سال اخیر نشان دادند از خیلی‌ها جلوتر هستند و نیازی به فراخوان برای حضور در بدرقه شهید سلیمانی ندارند و همانطور که بدون فراخوان به طور خودجوش پس از نماز جمعه به خیابان‌ها آمدند و برای سردار کشورشان اشک ریختند، در مراسم تشییع شهید سلیمانی هم حضور باشکوه خواهند داشت و بنده هم اگر شرایطش مهیا باشد در کنار مردم خواهم بود.
***
محمدمهدی سیار 
حاج قاسم ذخیره فرهنگی و ماندگار ملت ایران
درباره شهادت سپهبد سلیمانی باید گفت این نوع شهادت به نوعی به زنده‌تر شدن شخصیت حاج قاسم سلیمانی انجامید و تازه شروع سرریز شدن حیات این شهید بزرگوار در این عالم است و جلوه این شخصیت  در همه عرصه‌های مختلف فرهنگی کشور دیدنی خواهد بود. حاج قاسم نماد کمال‌یافتگی انسان ایرانی است که این کمال‌یافتگی خود به خود در عرصه‌های مختلف هنری توسط هنرمندان نمایان خواهد شد و در نتیجه شهادت سپهبد سلیمانی کلیت حرکت عظیم فرهنگی ملت ایران را در عرصه‌های جهانی تقویت خواهد کرد. حاج قاسم سلیمانی بیشتر از آنکه یک شخصیت نظامی به شمار رود، یک شخصیت فرهنگی محسوب می‌شود زیرا ایشان طراوت و روحیات یک هنرمند را داشت که این شخصت فرهنگی ایشان بخوبی در مواجهه‌اش با اهالی فرهنگ و هنر در سال‌های گذشته نمایان شده بود. حاج قاسم سلیمانی با این شهادت که باید اتفاق می‌افتاد برای ملت ایران به عنوان ذخیره بزرگ فرهنگی ماندگار خواهد شد. نمی‌شود محبوبیت سپهبد سلیمانی را با معیارهای محبوبیت چهره‌های مطرح دنیا قیاس کرد، زیرا سال‌های سال است که صنعت ستاره‌سازی هنر و ورزش در دنیا، مشغول مشهورسازی چهره‌ها هستند که خروجی آن چیزی به عنوان سلبریتی می‌شود که محبوبیت‌هایی مبنی بر سیاست‌گذاری‌های این صنعت برای چهره‌های مشهور شکل می‌گیرد اما قضیه محبوبیت حاج قاسم با این دست محبوبیت‌ها از زمین تا آسمان متفاوت است، زیرا این محبوبیت از اخلاص و توکل حاج قاسم نشأت می‌گیرد. شعری که در بزرگداشت شهید سلیمانی در جشنوار، فیلم عمار در وصف این شهید بزرگوار قرائت کردم، شعری است که قبل از شهادت‌شان سروده بودم، اگرچه همان وقت هم ایشان شهید محسوب می‌شد و حالا فقط زنده‌تر شده‌ است، آنقدر زنده‌تر که حیاتش سرریز شده به این عالم و من و شما هم اگر این روزها دست روی قلب‌مان بگذاریم گرمای زنده‌تر شدنش را کم و بیش حس می‌کنیم.
‌ای تیغ! سرسنگین مشو با ما سبکسرها
دست از دل ما برمدارید‌ ای خنجرها!
رودیم و أشهد گفتن ما بر لب دریاست
ننگ است ما را مرگ در مرداب بسترها
پیشانی ما خط به خط، خط مقدم بود
ما را سری دادند سرگردان سنگرها
آهسته در گوشم کسی گفت: اسم شب صبح است!
ناگاه روشن شد دو عالم از منورها
روشن برآمد دست‌مان تا در گریبان رفت
از سینه سوزان برآوردیم اخگرها
مشت اسیران زمین را باز خواهد کرد
سنگی که می‌افتد به دنبال کبوترها
خواب غریبی دیده‌ام، خواب ستاره... ماه...
خوابی برایم دیده‌اید آیا برادرها؟! 
***
پیام دهکردی در گفت‌وگو با «وطن امروز»:
در مراسم وداع با سپهبد سلیمانی حضور می‌یابم
پیام دهکردی گفت: از شنیدن خبر شهادت سپهبد سلیمانی بسیار متاثر شدم و ان‌شاءالله در مراسم تشییع شهید حضور می‌یابم.
پیام دهکردی، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در گفت‌وگو با «وطن امروز»، درباره شهادت شهید سپهبد سلیمانی گفت: مسلما من هم مانند سایر مردم ایران عزادار هستم و از این اتفاق بسیار ناراحتم.
وی در ادامه درباره اهمیت ساخت آثار فاخر و ارزشمند درباره شهید سپهبد سلیمانی گفت: تولید سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی که روایتگر فداکاری‌ها و جانفشانی‌های حافظان امنیت کشور است، همیشه اتفاق مبارکی است که با استفبال مخاطبان مواجه خواهد شد. دهکردی در ادامه خاطرنشان کرد: با این دست آثار فاخر می‌توان به شناساندن زوایای مختلف شخصیت‌های قدرتمند، جریان‌ساز و تاثیرگذار تاریخ کشورمان در میان اقشار مختلف جامعه کمک کرد و در نتیجه موجب می‌شود رشادت‌ها و دلاوری‌های بزرگمردان کشور در حافظه تاریخی کشور بیدار بماند.
بازیگر گاندو در پایان با اشاره به اهمیت حضور حداکثری و پرشور مردم در مراسم تشییع شهید سلیمانی گفت: به طور حتم بنده هم در صورت امکان در مراسم وداع با این سردار رشید کشور حضور خواهم یافت.
***
تهیه‌کننده «به وقت شام» خبر داد
فیلمی که حاتمی‌کیا می‌خواست از  حاج قاسم بسازد
محمد خزاعی، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «به ‌وقت شام» برای نخستین‌بار ماجرای ابراز علاقه ابراهیم حاتمی‌کیا به ساخت فیلمی درباره حاج قاسم سلیمانی در محضر رهبر انقلاب را روایت کرد. به گزارش «وطن امروز»، محمد خزاعی، دبیر جشنواره فیلم «مقاومت» و تهیه‌کننده فیلم سینمایی «به‌وقت شام»،‌ با اشاره به دلایل ساخته نشدن فیلمی درباره حاج قاسم سلیمانی در سینمای ایران، به بیان یک خاطره پرداخت و گفت: در دیدار خصوصی که با ابراهیم حاتمی‌کیا خدمت مقام معظم رهبری رفته بودیم، آقا ابراهیم به حضرت آقا گفتند من خیلی دوست دارم فیلم زندگی حاج قاسم را بسازم اما ایشان به هیچ عنوان راضی نمی‌شود. حضرت آقا هم گفتند: «ایشان خیلی مشغله دارند و شاید دلیلش همین است؛ شما قدری صبر کن!» تصاویر زیادی از حاج قاسم ضبط شده ولی هیچ کدام هنوز بیرون نیامده است. امثال حاج قاسم‌ها نمی‌خواستند درباره خودشان صحبت شود و منیتی هم نداشتند. او همچنین با ذکر خاطره‌ای درباره ساخت فیلم سینمایی «به وقت شام» که موضوعش در ارتباط با مدافعان حرم بود، اظهار کرد: زمانی که من این قصه را خواندم گفتم این پروژه، پروداکشن بسیار سنگینی دارد و تا زمانی که زیرساخت‌های آن را آماده کنیم و به ویژوال‌های آن بپردازیم، در بهترین و خوشبینانه‌ترین حالت از اردیبهشت سال بعد می‌توانیم این کار را شروع کنیم اما او به من گفت من به حاج قاسم قول داده‌ام این را امسال تمام کنم. پرسیدم چرا؟ گفت حاج قاسم گفته‌اند این کار امسال ساخته شود، موضوع داعش در سال آینده تغییر خواهد کرد. همین اتفاق هم افتاد. 
***
خاطره سیروس مقدم از ملاقات با سردار سلیمانی
دیدار با حاج قاسم؛ لحظه فراموش ناشدنی
سیروس مقدم ضمن مرور خاطراتی از جلسات خود با سردار حاج قاسم سلیمانی در زمان ساخت «پایتخت۵» تاکید کرد شهادت سردار سلیمانی موجب وحدت بیشتر ایرانیان خواهد شد. به گزارش «وطن امروز»، سیروس مقدم، کارگردان سریال «پایتخت» که در فصل پنجم این سریال به قصه‌هایی از سوریه و همچنین مبارزه با داعش پرداخته بود، در گفت‌وگویی تلویزیونی با اشاره به خاطراتی از جلسات خود با سردار حاج قاسم سلیمانی برای ساخت فصل پنجم «پایتخت» گفت: وقتی ما خواستیم «پایتخت ۵» را شروع کنیم قرار ملاقاتی از طرف مؤسسه اوج ترتیب داده شد و من توانستم سردار سلیمانی را زیارت کنم. او در نهایت سادگی، عطوفت و تأثیرگذاری صحبت‌هایی مثبت و سازنده درباره «پایتخت» بیان کرد؛ صحبت‌هایی برای مراحل مختلف فیلمنامه و ساخت سریال که این صحبت‌ها جزو لحظات فراموش نشدنی زندگی من بود. مقدم درباره شنیدن خبر شهادت سردار سلیمانی و حسی که در آن لحظه پیدا کرده است، اظهار کرد: ما شب این اتفاق تا دیروقت در حال کار بودیم و دیرتر از خواب بیدار شدیم و اولین خبری که روز جمعه از اخبار شنیدم همین بود و واقعیت این است که شوکه شدم. در سریال امام علی(ع) زمانی که خبر شهادت مالک اشتر را می‌دهند، یکی از بازیگران در دیالوگی پاسخ می‌دهد: «با مرگ مالک باورم می‌شود که مرگ وجود دارد». خبر شهادت سردار سلیمانی هم برای من همین قدر باورنکردنی، نابهنگام و متاثرکننده بود. تأثیر خیلی عجیب و غریبی در ما گذاشت و هنوز نمی‌توان این خبر را باور کرد.
***
گزارشی از شب شعر «انتقام سخت» در سینما فلسطین تهران 
مالک افتاد ولی خشم مقدس زنده است
شب شعر و رجزخوانی ضدآمریکایی با عنوان «انتقام سخت» در سالن شماره یک سینما فلسطین با حضور خانواده‌های شهدا، هنرمندان و مردم انقلابی تهران برگزار شد. به گزارش «وطن امروز»، در پی شهادت سردار رشید اسلام سپهبد حاج قاسم سلیمانی، جشنواره سینمایی عمار، شامگاه جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ شب شعر و رجزخوانی ضدآمریکایی «انتقام سخت» را در سینما فلسطین برگزار کرد. در این مراسم احمد بابایی، علی‌محمد مودب، نفیسه سادات‌موسوی، محمدمهدی سیار، میلاد عرفان‌پور، رضا احسان‌پور، فرهاد موحدی، پیمان طالبی، محمدحسین نجفی، محمدرضا طهماسبی، فاطمه نانی‌زاد، حسین صیامی، محمدمهدی عبداللهی، مبین اردستانی و... شعرخوانی کردند. در ابتدای این مراسم، مادر شهیدان خالقی‌پور در سخنانی حماسه‌وار، شهادت سردار سلیمانی را تسلیت گفت و اظهار کرد: شهید سلیمانی فرزند وطن و انقلاب است و برای همه شما برادر بود. وی خطاب به حاضران و عزاداران گفت: اما می‌خواهم بگویم که دل قوی دارید. سردار سلیمانی هزاران سلیمانی را تربیت کرده و برای ما به ودیعه گذاشته است. سلیمانی‌های ما امروز ایستاده‌اند تا جواب دندان‌شکن به آمریکا و اسرائیل بدهند.
پس از آن، فرهاد موحدی، شاعر آیینی اولین شاعری بود که پشت تریبون قرار گرفت و ابیاتی در توصیف شهادت و رشادت قرائت کرد:
نیست بر روی دلم داغی از این سنگین‌تر
کرده پیشانی ما را غم تو پرچین‌تر
مالک اشتر ما بودی و رفتی سردار
در غمت هست ز ما سیدعلی غمگین‌تر
ای به قربان تو و صاحب نامت، قاسم
بوده این مرگ برایت ز عسل شیرین‌تر
در بخش دیگری از این مراسم احمد بابایی، پشت تریبون قرار گرفت و در قصیده‌ای بلند، به پاسداشت مقام شهید حاج قاسم سلیمانی پرداخت که مطلع این قصیده را می‌خوانیم:
در رگ حادثه خون موج زد آیینه شکست
شعله‌ور شد در و دیوار حرم، سینه شکست
خون مالک به زمین ریخت خبر سنگین است
بعد مالک به تن حوصله سر سنگین است
کدخدا را برسانید که حق تابنده است
مالک افتاد ولی خشم مقدس زنده است
زخم شمشیر اگر خورد به شیران... باشد
حاج قاسم یکی از مردم ایران باشد
چله‌ای هست که سردار...  نه بی‌سر شده‌اند
همه مردم ما مالک اشتر شده‌اند
در ادامه این مراسم، میلاد عرفان‌پور پشت تریبون قرار گرفت و خواند:
جان خود را فدای جانان کرد، پهلوان مرد آسمانی ‌ما
رستم دیگری به میدان زد، از دل شاهنامه‌خوانی ‌ما 
او که پا می‌گذاشت در میدان، جبهه آرام می‌شد از عطرش
رنگ و بوی نماز مولا داشت، گریه‌های شبانه و ترش
علی‌محمد مودب شاعر دیگری بود که پشت تریبون قرار گرفت و در ابتدا غزلی را قرائت کرد که در بزرگداشت سلام سردار برای گرامیداشت شهید سردار سلیمانی سروده بود و پس از آن سروده جدید خود را قرائت کرد:
ای مرد، ‌ای حماسه خداحافظ
از این نبرد خسته نباشی مرد
آه ‌ای پناه و ماه خداحافظ
از ما تو دلشکسته نباشی مرد
زان دم که بر زمین شهادت ریخت
هر قطره خون پاک تو، دریایی است
شوری است در زمانه ز خون تو
این کربلای آخر تنهایی است
سجیل‌های زلزله در راهند
ای پیل‌ها و ابرهه‌ها هشدار
آتشفشان خشم خدا ماییم 
در هر کجا به فرق شما این‌بار
در ادامه این مراسم محمدرضا طهماسبی، شاعر آیینی در اشعاری به مدح و رثای شهید قاسم سلیمانی پرداخت:
نگشته ذره‌ای از اعتبار مالک کم
وگر به حکم معاویه دادگاهی شد
پس از شهادت سردار کاظمی می‌گفت 
رفیق! نوبت من بود! اشتباهی شد!
کسی به گوش وی آهسته این بشارت داد
تو پیش از آن‌که بمیری شهید خواهی شد
وی در ادامه سروده‌ای دیگر را قرائت کرد و خواند:
ما باده‌ایم باده صدساله‌ایم ما
ما داغ دیده‌ایم گل لاله‌ایم ما
کوهیم، کوه منظره‌های شنیدنی
رودیم، رود خاطره‌های شنیدنی
با اقتدا به نام علی ایستاده‌ایم
هرچند زخم ‌خورده، ولی ایستاده‌ایم

 


Page Generated in 0/0059 sec