printlogo


کد خبر: 214794تاریخ: 1398/10/15 00:00
مشکلات بزرگ پرسپولیس؛ از چند‌دستگی در مدیریت تا انفعال در بازار نقل و انتقالات
خودزنی

باشگاه پرسپولیس در حساس‌ترین بازه زمانی فصل فوتبالی خود درگیر اختلافات درونی شده است. در روز‌هایی که مدیریت باشگاه پرسپولیس درگیر پرداخت بدهی‌های سنگین گذشته، فعالیت‌های نقل ‌و انتقالاتی و فراهم کردن دستمزد مربیان و بازیکنان است، برخی جلسات هیأت‌مدیره این باشگاه در غیاب محمد‌حسن انصاری‌فرد در یکی از رستوران‌های تهران برگزار می‌شود؛ موضوعی که اصلا به مذاق هواداران پرسپولیس خوش نیامده است و آنها هم تا حد زیادی متوجه شده‌اند در این باشگاه چه می‌گذرد. پیش از این در خبرها داشتیم که فرد نزدیک به گابریل کالدرون لیست مازاد این مربی را به جای اینکه در اختیار افشین پیروانی یا محمدحسن انصاری‌فرد قرار دهد، به مهدی رسول‌پناه و علی رغبتی داده و بعد از آن مدیریت باشگاه در جریان این اتفاق قرار گرفته است. در همین راستا جلسات دیگری بین آنها برگزار شده است تا مشخص شود در باشگاه پرسپولیس برخی اعضای هیأت‌مدیره ارتباط نزدیکی با کالدرون و شخص نزدیک به او دارند. نکته عجیب اینکه وزارت ورزش بعد از معرفی مهدی رسول‌پناه به ‌عنوان عضو جدید و متعاقب آن رئیس هیأت‌مدیره باشگاه پرسپولیس، تصمیمی برای اضافه شدن انصاری‌فرد به هیأت‌مدیره باشگاه پرسپولیس اتخاذ نکرد؛ موردی که بهانه‌ای شده تا جلسات هیأت‌مدیره باشگاه پرسپولیس دور از این باشگاه و در غیاب مدیرعامل برگزار شود. در چنین شرایطی، طبیعی است گابریل کالدرون هم در عرض یک هفته حسابی علیه مدیرعامل باشگاه پرسپولیس و مدیر این تیم تحریک شده و مصاحبه‌های تندی را انجام دهد. قطعا این اختلافات درونی در باشگاه پرسپولیس و برگزاری جلسات اعضای هیأت‌مدیره این باشگاه در رستوران، دودش به چشم پرسپولیس خواهد رفت و نمی‌توان انتظار داشت حتی در صورت بازگشت کالدرون به ایران هم شاهد اتحاد و همدلی در این تیم باشیم. شاید بهتر باشد تصمیم‌گیرندگان اصلی در باشگاه پرسپولیس افرادی نباشند که یک شبه در این باشگاه پست‌های مهم گرفتند و نیامده می‌خواهند تیتر اول خبرها باشند.
 
* بن‌بست جدید
باشگاه پرسپولیس برای تامین نظر سرمربی آرژانتینی خود تلاش زیادی کرده است اما در جذب بازیکنان مدنظر این مربی ناکام بوده تا شرایط برای ادامه همکاری سخت و غیرقابل پیش‌بینی شود. گابریل کالدرون که در تعطیلات زمستانی به سر می‌برد، از طریق مدیر برنامه‌های خود با مدیران باشگاه در ارتباط است تا در نقل و انتقالات زمستانی بازیکنان مدنظر را جذب کنند. سرمربی سرخپوشان پایتخت در حالی حاضر به گفت‌وگو با مدیرعامل باشگاه نیست که سرخ‌ها نیاز به هماهنگی زیادی در راستای تقویت لیست بازیکنان خود برای بازی‌های نیم‌فصل دوم و همچنین رقابت‌های لیگ قهرمانان ۲۰۲۰ آسیا دارند. وی خواهان جذب دانیال اسماعیلی‌فر، عیسی آل‌کثیر و شهریار مغانلو شده و باشگاه را از هرگونه مذاکره با مهاجمان خارجی منع کرده است. باشگاه پرسپولیس نیز با هر سه بازیکن ایرانی مدنظر کالدرون مذاکرات فشرده‌ای داشته است اما تیم‌های فعلی، حاضر به فروش بازیکنان ستاره خود در نیم‌فصل اول نشده‌اند. محمدحسن انصاری‌فرد، مدیرعامل پرسپولیس از مدیر برنامه‌های کالدرون خواسته گزینه‌های دیگری را نیز معرفی کند اما کالدرون هنوز پاسخ روشنی به درخواست باشگاه نداده است. پیرمرد آرژانتینی که همچنان از رفتار مدیران پرسپولیس ناراحت به نظر می‌رسد، حاضر به پاسخگویی تلفن همراه خود هم نشده و همه چیز را طبق اعلام قبلی به مدیر برنامه‌های ایرانی‌اش واگذار کرده است. کالدرون که امید عالیشاه و آدام همتی را به صورت قطعی از تیم کنار گذاشته و عنوان کرده است در صورت جذب بازیکنان مد نظر، 3 نفر دیگر هم از تیم کنار می‌روند، همچنان نمی‌خواهد از مواضع خود در قبال برخی افراد منتسب به مدیرعامل باشگاه کوتاه بیاید. صدرنشین دور رفت و مدافع عنوان قهرمانی لیگ برتر، روزهای بلاتکلیفی را در نقل و انتقالات زمستانی پشت سر می‌گذارد؛ موضوعی که قطعا در آینده‌ای نزدیک برای پرسپولیس مشکل‌ساز خواهد شد.
 
* باشگاه هنوز هیچ اقدام مثبتی انجام نداده‌ است
سرمربی پرسپولیس از عدم توجه باشگاه به تعهداتش در قبال خود خبر داد. گابریل کالدرون در جدیدترین پست اینستاگرامی‌اش از نبود پیشرفت در اجرای تعهدات باشگاه پرسپولیس در قبال خواسته‌هایش خبر داد. سرمربی پرسپولیس در این باره نوشته است: بعد از یک هفته، باشگاه هنوز هیچ اقدامی انجام نداده است. 3 روز به شروع تمرینات مانده اما متاسفانه هنوز هیچ پیشرفتی حاصل نشده است. صحبت‌های کالدرون نشان می‌دهد اختلافات بین او و مدیران باشگاه پرسپولیس برای ادامه فعالیت در رأس کادرفنی سرخپوشان جدی است. کالدرون در حالی خبر از متعهد نبودن باشگاه داده است که تمرینات این تیم از ۱۸ دی‌ماه در تهران آغاز می‌شود و سرخ‌ها همان شب به دوحه قطر می‌روند تا اردوی ۱۲ روزه‌ای را در آنجا برگزار کنند.
 
* پایان ضرب‌الاجل
سرمربی پرسپولیس پیش از ترک ایران از مدیریت باشگاه درخواست کرده بود پیش از شروع تمرینات، اقدامات لازم جهت تقویت و پاکسازی تیم انجام شود. گابریل کالدرون در آستانه ترک ایران بعد از صدرنشینی در نیم‌فصل و صعود به مرحله نیمه نهایی جام حذفی که دستاورد بزرگی برای او محسوب می‌شد، خواستار اقداماتی ویژه از سوی مدیریت باشگاه برای تقویت تیم در ادامه مسیر شده بود. مهم‌ترین خواسته او که در نشست خبری بعد از دیدار با نساجی مازندران نیز به آن اشاره داشت، مربوط به پرداخت مطالبات بازیکنان و همچنین تعیین تکلیف بازیکنان مازاد و همچنین جذب 3 بازیکن ایرانی بود؛ اقداماتی که البته در فاصله 72 ساعت به شروع تمرینات این تیم هیچ‌کدام تحقق نیافته است. باشگاه پرسپولیس برای جذب 3 بازیکن داخلی (شهریار مغانلو، عیسی آل‌کثیر و دانیال اسماعیلی‌فر) به در بسته باشگاه‌های پیکان، نفت آبادان و ذوب‌آهن برخورده و نتوانسته به توافقی در این زمینه برای دریافت رضایتنامه آنها دست یابد. این در حالی است که هیچ راهکاری نیز از سوی مدیریت باشگاه برای مذاکرات در زمینه دریافت رضایتنامه دیده نمی‌شود و تمام تلاش‌ها در این زمینه به ارسال درخواست و بازگشت نامه کتبی مربوط به عدم پذیرش از سوی باشگاه‌های دیگر خلاصه شده است. این در حالی است که شاید تیم مذاکره‌کننده می‌توانست اقدامات دیگر از جمله معاوضه بازیکن و ارائه بندهای تشویقی در قراردادهای پیشنهادی را به عنوان یک پوئن مثبت لحاظ کند؛ نمونه آنچه در باشگاه‌های اروپایی نیز شاهد آن هستیم و به طور مثال باشگاه آ.اس رم ایتالیا در قبال انتقال محمد صلاح به لیورپول علاوه بر دریافت مبلغ 36 میلیون یورو برای رضایتنامه، بندهایی نیز برای آقای گلی، قهرمانی لیورپول در اروپا و ... نیز لحاظ کرده بود که 2 فصل بعد نیز از این انتقال سود برد و همین مسأله عاملی شد تا گلادیاتورها یکی از بهترین و تاثیرگذارترین بازیکنان خود را در اختیار لیورپول قرار دهند. راهکارهای مدیریتی در نقل و انتقالات یکی از موضوعاتی است که هیچ‌گاه در فوتبال ایران به طور مهندسی و ریشه‌ای در نظر گرفته نشده و تمام نقل و انتقالات به این موضوع مربوط شده که بازیکنی با دریافت رضایتنامه و فسخ قرارداد یا به شکل آزاد راهی باشگاه دیگری شود. اما بخش دیگر درخواست‌های گابریل کالدرون مربوط به خواسته او برای پرداخت مطالبات بازیکنان بود. با توجه به خزانه خالی باشگاه و عدم پرداختی تا به این لحظه، به نظر می‌رسد شروط سرمربی آرژانتینی در زمان تعطیلات سال نوی میلادی اجرا نشده و حالا باید دید با این شرایط او در زمان بازگشت به تیم و حضور در اردوی دوحه، چه واکنشی به این مسأله نشان خواهد داد. در کنار 2 مسأله یاد شده درباره مباحث مالی و نقل و انتقالات، باید به این موضوع نیز اشاره داشت که کالدرون پیش از ترک ایران بشدت نسبت به حضور برخی افراد کنار باشگاه و مدیریت گلایه داشت و خواهان تصمیم‌گیری درباره آنها شده بود؛ اتفاقی که تا به این لحظه هیچ واکنشی از سوی مدیرعامل نداشته و محمدحسن انصاری‌فرد امیدوار است با حضور در دوحه و گفت‌و‌گوی رودر‌رو با کالدرون این اختلاف نظر را برطرف کند. اکنون در فاصله 72 ساعت به شروع تمرینات پرسپولیس برای نیم‌فصل دوم باید دید در نهایت باشگاه چه تصمیم و راهکاری برای این مسائل خواهد داشت و آیا سرنوشت کالدرون نیز همانند استراماچونی پر از گمانه‌زنی و پر پیچ و خم خواهد شد یا سرخ‌ها از این بحران خارج خواهند شد؟

Page Generated in 0/0051 sec