printlogo


کد خبر: 214806تاریخ: 1398/10/15 00:00
دور دنیا

تشکر پمپئو از بن‌سلمان!
وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با ولیعهد سعودی از حمایت مستمر ریاض از واشنگتن و درک تهدیدات ایران تشکر کرد. مایک پمپئو در توئیتی نوشت: «با محمد بن‌سلمان،‌ ولیعهد سعودی درباره اقدام دفاعی قاطع برای حمایت از نیروهای آمریکایی در خارج از کشور صحبت کردم». پمپئو پیش از این تماس تلفنی با وزیران خارجه روسیه،‌ انگلیس، فرانسه و تعدادی دیگر از مقامات کشورهای دیگر گفت‌وگو کرده بود.
***
شصتمین هفته تظاهرات جلیقه‌زردها
تظاهرات جلیقه‌زردها در فرانسه کماکان پس از بیش از یک سال ادامه دارد. صدها تن از شهروندان پاریس به روال شنبه‌های گذشته، دیروز برای نخستین‌بار در سال میلادی 2020   در اعتراض به سیاست‌های اقتصادی دولت فرانسه به خیابان‌ها ریخته و بار دیگر خواهان استعفای امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور این کشور شدند. این شصتمین هفته تظاهرات متوالی ضد نظام سرمایه‌داری در فرانسه محسوب می‌شود. این اعتراضات در میانه تعطیلات ژانویه برپا شده و باعث ایجاد اخلال در مراکز توریستی مرکز پاریس بویژه میدان ستاره و خیابان شانزه لیزه شد. اگر چه تعداد معترضان به ‌خاطر تعطیلات سال نوی مسیحی کمتر شده بود اما مثل هفته‌های گذشته باز هم پلیس پاریس از گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب پاش علیه جلیقه‌زردها استفاده کرده و در مواردی آنها را مورد ضرب و جرح قرار داد.
***
چین در بدهی آمریکا را جا گذاشت
چین با سیاست‌های مالی جدید خود بر سر بدهی با آمریکا مسابقه گذاشته و در حال حاضر با 20 هزار میلیارد دلار بدهی در این زمینه در جهان رکورددار است. بانک جهانی اعلام کرد چین در ۱۰ سال گذشته تولید‌کننده اصلی بدهی‌های شرکتی بوده و از سال ۲۰۱۰، نسبت تعهدات پرداخت نشده چین نسبت به تولید ناخالص داخلی آن تقریباً سه‌چهارم افزایش یافته است، یعنی تا ۲۵۵ درصد که حجم کلی آنها از ۲۰ تریلیون دلار فراتر رفته است. پیش از این آمریکا در این زمینه رکورددار بود. اگرچه بانک‌ها و موسسات مالی آمریکایی هنوز با پرداخت وام‌های بی‌حساب و کتاب، آتش بحران مالی به گستردگی دنیا را شعله‌ور نگاه داشته‌اند اما ممکن است افزایش بدهی‌های چین به ضرر آمریکا تمام شود، چرا که این کشور سرمایه‌های اندوخته بسیار بیشتری نسبت به چین و ببرهای خیزان آسیا دارد که باعث می‌شود نسبت به رکود یا سقوط بازار سهام آسیب‌پذیرتر باشد. بانک جهانی با هشدار درباره رشد سریع بدهی‌های جهانی بخش‌های خصوصی و دولتی، حجم کلی آن را  ۲۴۶ تریلیون دلار اعلام کرده که بیش از 3 برابر تولید ناخالص جهانی است؛ یعنی 3 ‌برابر هزینه تمام محصولات و خدمات روی کره زمین.
***
حمله هوایی امارات به لیبی
مرکز اطلاع‌رسانی عملیات «برکان الغضب» وابسته به دولت وفاق ملی به ریاست «فائز السراج» در غرب لیبی دیروز اعلام کرد پهپاد اماراتی حامی نیروهای تحت امر خلیفه حفتر روز شنبه «گذرگاه ۱۷» در ورودی شرقی شهر سرت (شمال غربی لیبی) را بمباران کرد. «طه حدید» سخنگوی یگان پشتیبانی و تأمین امنیت شهر سرت در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی گفت این پهپاد اماراتی در 2 نوبت شهر سرت را بمباران کرد؛ در نوبت اول گذرگاه ۱۷ را هدف قرار داد که طی آن یکی از نیروهای یگان پشتیبانی و تأمین امنیت سرت زخمی شد و در نوبت دوم نیز مزرعه یک شهروند بمباران شد.

Page Generated in 0/0049 sec