printlogo


کد خبر: 214916تاریخ: 1398/10/17 00:00
تشییع میلیونی شهید سلیمانی با واکنش گسترده رسانه‌های خارجی مواجه شد
جمعیت میلیونی انتظار انتقام دارد

گروه سیاسی: حضور میلیونی مردم تهران، سخنرانی حماسی دختر سردار سلیمانی و حضور معنادار اسماعیل هنیه در تشییع شهید سلیمانی باعث آن شد تا خیابان‌های تهران تبدیل به مرکز ثقل اخبار و گزارش رسانه‌های بین‌المللی شود. 
 
* میلیونی همانند تشییع حضرت امام خمینی(ره)
روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» درباره تشییع روز گذشته شهید سلیمانی در تهران نوشت: «خیل عظیمی از عزاداران ایران برای ادای احترام به ژنرال «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دومین چهره قدرتمند ایران در خیابان‌های شهرهای ایران حضور یافتند». این روزنامه آمریکایی در بخشی از این گزارش به محبوبیت بیش‌ از حد سپهبد سلیمانی در ایران اشاره کرد و نوشت: گسترده بودن عزاداری برای ژنرال سلیمانی نمایانگر عشق و محبوبیت بیش از اندازه وی در ایران است. «نیویورک‌تایمز» همچنین در بخش پایانی گزارش خود به مراسم تشییع شهید سلیمانی در اهواز نیز اشاره و اعلام کرد شهادت سلیمانی مردم ایران را متحد کرد. پایگاه خبری «روسیاالیوم» نیز با اشاره به جمعیت حاضر در خیابان‌های پایتخت، گفت: «این حضور میلیونی از زمان تشییع آیت‌الله خمینی، رهبر بزرگ انقلاب ایران بی‌سابقه بوده و تشییع سلیمانی بزرگ‌ترین تشییع جنازه تاریخ شمرده شده است». خبرنگار «المانیتور» نیز که با حضور در تهران این مراسم را پوشش خبری ‌داد، درباره تشییع پیکر سردار سلیمانی بر دستان مردم تهران نوشت: «من تاکنون چنین چیزی در ایران ندیده‌ام، حتی مراسم‌های مذهبی اینگونه (مردم را) جمع نمی‌کند که قاسم سلیمانی جمع کرده است!» 
 
* انتظار روزهای سیاه برای آمریکا
خبرگزاری «رویترز» نیز در بازتاب مراسم تشییع پیکر شهید سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» با اشاره به جمعیت انبوهی که در این مراسم حضور داشتند نوشت: میزان جمعیت مردم تهران که در تلویزیون نمایش داده می‌شد، بازتابی از انبوه جمعیتی است که سال ۱۹۸۹ (۱۳۶۸) در مراسم تشییع آیت‌الله «روح‌الله خمینی» بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران شرکت کرده بودند. رویترز در ادامه گزارش خود نوشت: «ده‌ها هزار نفر(!) از مردم ایران امروز (دوشنبه) برای حضور در مراسم تشییع فرمانده نیروی قدس که در حمله هوایی آمریکا به شهادت رسید، به خیابان‌های تهران آمدند و دختر ژنرال سلیمانی در این مراسم تأکید کرد که «روزهای سیاهی» در انتظار ایالات متحده آمریکاست». خبرنگار بی‌بی‌سی جهانی نیز در واکنش به تصاویر منتشرشده از تشییع شهید سلیمانی آن را نخستین اقدام انتقام‌جویانه ایران دانست و گفت: تصاویری که می‌بینید، تصاویر هوایی است که نشان‌دهنده شمار حیرت آور جمعیت است که مایل‌ها و مایل‌ها کشیده شده است، دریایی سیاه دیده می‌شود که در برخی موارد بی‌انتهاست. 
برای مقامات ایران این فقط یک مراسم عزاداری نیست بلکه یک بیانیه سیاسی است. این نخستین اقدام انتقام‌جویانه آنهاست.
 
* بدرقه 5 میلیون نفری سردار
خبرنگار «المیادین» نیز در واکنش به سخنرانی «زینب سلیمانی» دختر سردار شهید سلیمانی به همراه «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس در این مراسم اعلام کرد سخنرانی این دو در این مراسم معانی بسیار بزرگی دارد. این شبکه لبنانی در ادامه گزارش داد: سخنرانی هنیه در مراسم تشییع تأکید کرد که محور مقاومت قوی باقی خواهد ماند و قوی‌تر خواهد شد. سخنرانی دختر شهید سلیمانی هم تأکید کرد که انتقام خون شهدا به ناچار گرفته خواهد شد. المیادین سپس اعلام کرد: پرچم‌های سرخ در مراسم تشییع تأکید کرد که انتقام این شهدا در نهایت گرفته می‌شود. همچنین المیادین در گزارش خود برآورد اولیه حاضرین در تشییع سردار سلیمانی را پنج میلیون نفر ذکر کرد. پایگاه خبری روسیا الیوم نیز در گزارشی با بیان اینکه این تشییع در تاریخ بی‌سابقه بوده، نوشت: حضور میلیونی مردم در این مراسم از زمان تشییع آیت‌الله خمینی(ره) رهبر انقلاب ایران بی‌سابقه بوده است.
خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی نوشت: «ترور او (سردار سلیمانی) تنش‌ها بین تهران- واشنگتن را که دشمنان سرسخت یکدیگر هستند بشدت بالا برده است. ایران شامگاه یکشنبه یک گام دیگر را برای کاهش تعهداتش در توافق هسته‌ای (برجام) اعلام کرد؛ توافقی که بعد از خروج یکجانبه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده از آن در ماه مه ‌۲۰۱۸، از قبل هم تکه‌تکه شده بود». در ادامه این گزارش ویژه خبرگزاری فرانسه، به تشدید درخواست ایرانی‌ها برای گرفتن انتقام شهادت فرمانده  نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اذعان شده است. این رسانه فرانسوی با اشاره به پیراهن‌های سیاه و چادرهای تیره مردان و زنان حاضر در مراسم سوگواری سردار سلیمانی  نوشت: «سوگواران تهرانی در خیابان انقلاب، یک دریای سیاه با پرچم‌های قرمز رنگ شیعیان و نشانه‌های سفید‌رنگ درست کردند و برخی از آنها پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته بود: «انتقام سخت». در بخش دیگری از این گزارش آمده است: «ادای احترام به ژنرال سلیمانی در مناطق مختلف منطقه و فراتر از آن ادامه یافته است؛ کسی که به او به عنوان دومین شخص قدرتمند جمهوری اسلامی بعد از رهبر عالی ایران نگاه می‌شد».
 
* انتقام نزدیک شده است
اما فارغ از گزارش‌های متعدد رسانه‌های خارجی، تشییع میلیونی سردار سلیمانی در شبکه‌های اجتماعی نیز واکنش‌هایی را به همراه داشت که در یک مورد از این واکنش‌ها «ولی نصر» رئیس سابق دانشکده مطالعات پیشرفته بین‌المللی دانشگاه جان هاپکینز در توئیتی با توصیف مراسم تشییع سردار سلیمانی نوشت: «به ابعاد جمعیت در تشییع جنازه سلیمانی نگاه کنید. این (مسأله) در خاورمیانه نقطه عطفی است». «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه اینترنتی «رای‌الیوم» هم در واکنش به تشییع بی‌سابقه و میلیونی روز گذشته نوشت: «این تشییع میلیونی بی‌سابقه شهید سلیمانی و همراهانش، مردم ایران و متحدان این کشور را برای رویارویی گسترده در چند جبهه با حضور چند گروه آماده می‌کند؛ انتقام، نزدیک شده است؛ انتظار اعدام از اجرای آن دردناک‌تر است؛ در روز‌های آینده همه چیز مشخص خواهد شد». خبرنگار شبکه «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» هم با انتشار تصویری هوایی از حضور پرشور مردم تهران در مراسم تشییع پیکر سپهبد شهید قاسم سلیمانی و همراهانش نوشت: «دستور ترامپ برای ترور ژنرال سلیمانی دارد نتیجه عکس می‌دهد. اجازه دهید که یادآوری کنم او چقدر خطرناک است».

Page Generated in 0/0065 sec