printlogo


کد خبر: 215070تاریخ: 1398/10/22 00:00
دور دنیا

برخورد سرد آلمان درباره پیشنهاد ترامپ برای توسعه ناتو
آلمان پیشنهاد ترامپ برای گسترش ناتو با در بر گرفتن برخی کشورهای خاورمیانه را خلاف توافق‌های تشکیل این پیمان عنوان کرد. ترامپ گفته گسترش ناتو در خاورمیانه می‌تواند به کاهش حضور نظامی آمریکا در منطقه منجر شود. به گزارش دویچه‌وله، دولت ائتلافی به ریاست آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان با پیشنهاد دونالد ترامپ به سردی برخورد کرده و آن را مغایر توافقنامه‌ای می‌داند که سال ۱۹۴۹ برای تاسیس ناتو به امضا رسید. 
***
تصویب قطعنامه گسترش گذرگاه‌های سوریه
شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه گسترش گذرگاه‌های مرزی برای کمک‌رسانی به مردم سوریه را تصویب کرد. بر اساس گزارش تاس، 11 کشور به این قطعنامه رای مثبت دادند در حالی ‌که روسیه، چین، انگلیس و آمریکا به آن رای ممتنع دادند. این گزارش افزود: این قطعنامه خواستار گسترش گذرگاه‌های مرزی برای عملیات‌های ارسال کمک‌های بشردوستانه شده است. تاس اضافه کرد بعد از یک جلسه 3 ساعته پشت درهای بسته طرفین توافق کردند پارامترهایی برای گسترش و توسعه این مکانیسم که ۱۰ ژانویه (۲۰ دی) به پایان رسید، پیش‌بینی کنند.
***
مجلس به دولت تونس رأی نداد
پارلمان تونس دیروز به کابینه دولت جدید رأی اعتماد نداد. از زمان برگزاری اولین انتخابات تونس پس از سال ۲۰۱۱، دولت پیشنهادی حبیب الجملی نخستین دولتی است که از پارلمان رای نگرفت. از مجموع ۲۱۷ نماینده پارلمان تونس، ۲۰۰ نفر در جلسه حاضر بودند و از این بین ۱۳۴ نفر به کابینه حبیب الجملی، نخست‌وزیر مکلف تونس رأی عدم اعتماد، ۷۲ تن رأی اعتماد و 3 نماینده نیز رأی ندادند که به معنای مخالفت با این کابینه و برکناری آن است. فراکسیون‌های دموکراتیک و فراکسیون‌های احزاب «قلب تونس»، «تحیا تونس»، «الدستوری الحر» و فراکسیون «اصلاح ملی» به دولت پیشنهادی الجملی رأی ندادند؛ دولتی که مقابل پارلمان برنامه سال‌های آتی و چشم‌اندازش را در حوزه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی ارائه کرد اما با انتقادات تند تعداد زیادی از نمایندگان روبه‌رو شد. از زمان اولین انتخابات تونس پس از سال ۲۰۱۱ تاکنون 5 دولت با اکثریت رأی اعتماد آورده‌اند و دولت پیشنهادی الجملی نخستین دولتی است که در پارلمان رای نیاورد.
***
توافق صلح طالبان با آمریکا در آینده نزدیک
طالبان از تعیین تاریخی برای امضای توافق صلح با آمریکا در آینده نزدیک خبر داد. محمد سهیل شاهین، سخنگوی دفتر گروه طالبان در قطر به خبرگزاری تاس گفت این گروه انتظار دارد تاریخ امضای توافق صلح با آمریکا در آینده نزدیک تعیین شود. او در پاسخ به سوالی در این زمینه گفت: هنوز تاریخی برای امضای این توافق تعیین نشده اما انتظار داریم بزودی زمان آن تعیین شود. نماینده ویژه ریاست‌جمهوری روسیه در امور افغانستان پیش‌تر در گفت‌وگویی با خبرگزاری تاس اظهار کرد آمریکا و طالبان توافق کرده‌اند که روسیه و چند کشور دیگر شاهد امضای این توافق باشند.
***
کره‌شمالی: با یک تبریک تولد به مذاکرات هسته‌ای برنمی‌گردیم
یک مقام ارشد کره‌شمالی گفت واشنگتن و سئول چنانچه تصور می‌کنند فرستادن پیام تبریک سالروز تولد کیم جونگ اون از سوی دونالد ترامپ بازگشت این رهبر کره‌شمالی به پای میز مذاکره را رقم می‌زند، صرفا خیالپردازی بیهوده است. در ماه‌های اخیر کره‌شمالی بارها نارضایتی خود از بن‌بست در مذاکرات هسته‌ای با دولت دونالد ترامپ را اعلام و تاکید کرده هرگز قابلیت‌های هسته‌ای خود را بر سر پایان دادن به تحریم‌های آمریکا معامله نمی‌کند.
***
حمله داعش به مسجد کویته پاکستان
انفجار بمب در مسجد منطقه «ستلایت تاون» شهر کویته، مرکز ایالت بلوچستان پاکستان دست‌کم 15 کشته و 20 زخمی برجا گذاشت. پزشکان حال 6 نفر از زخمی‌های این حادثه را وخیم گزارش کردند، بنابراین امکان دارد تعداد قربانیان افزایش یابد. بر اساس گزارش پلیس، عامل انتحاری با وارد شدن به مسجد جلیقه انتحاری خود را منفجر کرده است. عمران‌خان نخست‌وزیر، عارف علوی رئیس‌جمهور و سروزیر ایالت بلوچستان در پیام‌هایی جداگانه انفجار در مسجد کویته را محکوم کردند و به ملت پاکستان تسلیت گفتند. در همین حال برخی رسانه‌های اردوزبان اعلام کردند داعش مسؤولیت این انفجار را به عهده گرفته است.
***
تداوم اعتراض به سیاست‌های دولت فرانسه در خیابان‌ها
معترضان فرانسوی روز گذشته مجددا به خیابان‌ها آمدند تا علیه سیاست‌های دولت کشورشان تظاهرات کنند. تظاهرات‌کنندگان در خیابان‌های شهر پاریس تجمع کردند تا به سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی دولت کشورشان از جمله طرح جنجالی اخیر مربوط به اصلاحات نظام بازنشستگی اعتراض کنند. اتحادیه‌های تجاری فرانسه بعد از به بن‌بست رسیدن مذاکرات‌شان با دولت بر سر اصلاحات مناقشه‌برانگیز بازنشستگی به این اعتراضات پیوسته‌اند. معترضان جنبش جلیقه‌زردها نیز با مشارکت در این اقدام عمومی به دنبال طرح مطالبات و شکایات‌شان از سیاست‌های دولت هستند. هر چند تظاهرات 2 گروه به صورت مجزا شروع شد اما در ادامه برنامه‌ریزی کردند تا در محل میدان «رپوبلیک»[جمهوری] در شهر پاریس تجمعی واحد را تشکیل دهند.

Page Generated in 0/0060 sec