printlogo


کد خبر: 215123تاریخ: 1398/10/23 00:00
دکتر فؤاد ایزدی در گفت‌وگو با «وطن امروز»:
افکار عمومی آمریکا نگران تصمیم‌های ترامپ هستند

اشتباهات راهبردی دونالد ترامپ گویا تمامی ندارد. ترامپ پس از خطای راهبردی‌ای که در جریان ترور شهید سلیمانی مرتکب شد، این‌بار با اعلام اینکه «نامی قشنگ» برای ناتو انتخاب کرده ‌است و دبیرکل این پیمان نیز از این نام هیجان‌زده شده، تاکید کرد که نام  «ناتومی» (Nato Middle east) با این انگیزه انتخاب شده که ناتو فعالیت‌هایش در خاورمیانه را گسترش دهد. به نظر می‌رسد ترامپ هنوز به طور کامل متوجه این خطای راهبردی نشده و این نشان‌دهنده این است که ترامپ و تیم امنیت ملی او نگاه راهبردی منسجم و بلندمدتی ندارند؛ موضوعی که فواد ایزدی نیز در گفت‌وگو با «وطن امروز» بر آن تاکید کرد.
* * *
* دونالد ترامپ در تازه‌ترین اظهارنظر درباره غرب آسیا گفته است که «ناتومی به دنبال این است که فعالیت‌های ناتو در خاورمیانه گسترش یابد». این اقدام ترامپ را چطور ارزیابی می‌کنید؟
آقای ترامپ استعداد عجیبی در انجام کارهایی را دارد که به ضررش تمام می‌شود. هنوز یک هفته از تبعات اقدام خصمانه و اشتباه راهبردی ترامپ نگذشته که او به دنبال این است تا باز هم تنش‌آفرینی کند. نه ترامپ و نه مشاوران نزدیک او درایت لازم در حوزه مسائل راهبردی و حساس را ندارند و شخصیت هیجانی او سبب شده در اکثر مواقع به دنبال اقدامات هیجانی باشد. طبیعتا این مورد هم از این دست اقدامات است. 
 
* آیا واقعا آمریکا از عراق خارج خواهد شد؟
این نکته باید همیشه مدنظر قرار گیرد که آمریکا هیچوقت دوست ندارد از منطقه خارج شود و آنچه منجر به ترک آمریکا از منطقه می‌شود اخراج آن از سوی ملت‌ها و دولت‌های منطقه است. ترامپ بارها صراحتا اعلام کرده که نفت را دوست دارد و در سوریه و عراق هم اولویتش نفت است، ضمن اینکه آنها دغدغه رژیم صهیونیستی را هم دارند. در این مدت دیدیم که به‌رغم قطعنامه پارلمان و تاکید نخست‌وزیر عراق بر اخراج آمریکا از عراق، آ‌نها به دنبال این هستند تا باز هم رایزنی کنند. این موضوع از این جهت مطرح می‌شود که باید نسبت به برخی ادعاها مبنی بر اینکه آمریکا به دنبال این بوده که از منطقه برود حساس بود. حتی وعده‌های ترامپ در کمپین انتخاباتی‌اش هم که بر محور خروج آمریکا از غرب آسیا مطرح شده بود با این اتفاقات ثابت شد که از اساس باطل است. 
 
* در این مدت موضوعی مطرح شده که ترامپ توانسته پس از اتفاقات یک هفته اخیر اوضاع را در داخل آمریکا مدیریت کند، نظر شما در این باره چیست؟ 
کافی است یک رصد ضمنی به رسانه‌های داخلی و نظرسنجی‌های افکار عمومی آمریکا در یک هفته اخیر داشته باشیم. ترامپ گمان می‌کرد انجام عملیات ترور به نفع او تمام خواهد شد. به طور کلی او تا یک‌ سال آینده هر اقدامی را که انجام دهد ذیل ملاحظات مربوط به کارزار انتخاباتی سال آینده‌اش تحلیل می‌کند. از این رو بود که با ترور سپهبد شهید سلیمانی قصد داشت محبوبیتش را افزایش دهد اما ماحصل نظرسنجی‌های صورت گرفته در آمریکا نشان می‌دهد که افکار عمومی آمریکا بشدت با اقدام ترامپ مخالفند. اعتراضات مردمی نسبت به سیاست‌های آمریکا در یکصد شهر آمریکا نشان داد که او مسیر اشتباهی را برای جلب محبوبیت انتخاب کرده است. ترامپ در انتخابات دوره قبل ریاست‌جمهوری هیلاری کلینتون را به دلیل اینکه به جنگ آمریکا با عراق رای مثبت داده بود مورد انتقاد قرار داد. حال با انتخاب گزینه ترور و نزدیک کردن آمریکا به جنگ نشان داد که نمی‌توان اعتباری برای گفته‌هایش قائل بود. نکته مهمی که در این میان باید توجه کرد این است که جدای از جمهوری‌خواهان منتقد ترامپ، عمده دموکرات‌های منتقد اقدام وی نگران برنامه‌های بعدی او برای سیاست خارجی آمریکا هستند. این یعنی مقامات سیاسی آمریکا نیز نسبت به اتخاذ تصمیمات با ریسک بالا از سوی رئیس‌جمهور آمریکا نگرانند و همین مسأله سبب شده تا ترامپ نتواند به طور قطع خود را رئیس‌جمهور 4 سال بعد آمریکا بداند.

Page Generated in 0/0051 sec