printlogo


کد خبر: 215265تاریخ: 1398/10/26 00:00
استعفای نخست‌وزیر روسیه ساعاتی پس از سخنرانی سالانه ولادیمیر پوتین
افزایش اختیارات پارلمان در قانون اساسی جدید روسیه

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز گذشته در سخنرانی سالانه خود در مجمع فدرال نکاتی را در رابطه با لزوم تغییر برخی بندهای قانون اساسی با برگزاری همه‌پرسی عنوان کرد و از حرکت روسیه در مسیر تبدیل شدن به یک کشور مرفه با حاکمیت قانون خبرداد. مهم‌ترین محورهای صحبت های پوتین به شرح زیر است:
ـ  ممکن است از روس‌ها خواسته شود که در زمینه برخی تغییرات در قانون اساسی از جمله تعیین برتری آن بر حقوق بین‌المللی و مستحکم‌تر کردن نیازمندی‌ها و ملزومات نامزدهای ریاست‌جمهوری رأی بدهند. 
ـ  با پیشنهاد منع تابعیت دوگانه نخست‌وزیران، نمایندگان پارلمان، فرمانداران و دیگر مقامات ارشد و همچنین منع اقامت این افراد در خارج از کشور موافقم.
ـ  پارلمان روسیه باید اختیار انتصاب نخست‌وزیران را داشته باشد، نه اینکه فقط گزینه رئیس‌جمهوری را تایید کند.
ـ  قابلیت‌های دفاعی روسیه تا چندین سال پیش‌رو تضمین شده است. روسیه برای تقویت امنیت ملی بموقع قدم برداشت.
ـ  برای اولین بار در تاریخ سلاح‌های هسته‌ای، ما کسی را دنبال نمی‌کنیم. در مقابل، سایر کشورها برای تولید تسلیحاتی که روسیه در اختیار دارد، هنوز راهی در پیش دارند. 
ـ  مطمئن هستم که کشور ما، با قلمرو عظیم خود، تشکیلات پیچیده ملی- سرزمینی و تنوع سنت‌های فرهنگی و تاریخی، نمی‌تواند به طور عادی توسعه یابد و به نظرم به عنوان یک جمهوری پارلمانی می‌تواند به شکلی باثبات وجود داشته باشد. روسیه باید یک جمهوری قدرتمند پارلمانی باقی بماند.
ـ  رئیس‌جمهوری باید کنترل مستقیم بر نیروهای مسلح و تمام نهادهای اجرای قانون را حفظ کند.
ـ  اصلاحات قانون اساسی می‌تواند به رای گذاشته شود تا «توسعه روسیه به عنوان یک کشور دارای رفاه و قانونمند» تضمین شود.
ـ  روسیه فقط در صورت عدم تناقض با قانون اساسی خود باید از اقدامات بین‌المللی پیروی کند. قانون اساسی مصوب ۱۹۹۳ باید به عنوان منبع اصلی «در فضای حقوقی ما» باشد.
ـ   موافقتنامه‌ها و معاهدات بین‌المللی و همچنین تصمیمات نهادهای بین‌المللی ممکن است در روسیه اعمال شود «فقط به حدی که موجب محدودیت در حقوق و آزادی‌های مردم و شهروندان نشود و با قانون اساسی ما مغایرت نداشته باشد».
ـ  فرآیند تعیین نخست‌وزیر در دوما تغییر می‌کند؛ بدین ترتیب این مجلس می‌تواند نامزدی را برای پست نخست‌وزیری تعیین کرده و بعد کل کابینه را بر پایه پیشنهادهای نخست‌وزیر منصوب کند. 
ـ  رئیس‌جمهوری باید کابینه را منصوب کند و حق نداشته باشد تا نامزدهای مورد نظر پارلمان را رد کند.
بر اساس قانون جدید نقش و اهمیت پارلمان روسیه، احزاب پارلمانی و مستقل و مسؤولیت‌پذیری نخست‌وزیر و کل اعضای کابینه افزایش می‌یابد.
ـ  حق رئیس‌جمهوری روسیه مطمئنا باید در تعیین وظایف و اولویت‌های دولت و همچنین حق برکناری رئیس دولت، معاونان او و وزرای فدرال در صورت انجام نادرست انجام وظایف یا در صورت از دست رفتن اعتماد، حفظ شود.
ـ  کشورهای مجهز به سلاح هسته‌ای که عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند، باید روی رویکرد مشترکی با هدف جلوگیری از وقوع یک جنگ جهانی همکاری کنند. ساعاتی پس از سخنرانی پوتین؛ دیمیتری مدودف نخست‌وزیر روسیه به طور کامل استعفای دولتش را اعلام کرد. وی در تشریح دلایل استعفایش گفت: زمانی که بخواهیم این تغییرات را اجرایی کنیم، ترجیحا بعد از رایزنی و مشورت خواهد بود و همان‌طور که گفته شد تغییرات مهمی نه فقط در مفاد قانون اساسی بلکه در توازن قدرت به طور کلی ایجاد خواهد شد.
نخست‌وزیر مستعفی روسیه افزود: تغییرات در 3 حوزه قوه مقننه، مجریه و قضائیه خواهد بود و در این راستا ما به عنوان دولت فدرال روسیه باید برای رئیس‌جمهوری فرصت اتخاذ تصمیمات لازم در این زمینه را فراهم کنیم. در این شرایط تصور می‌کنم طبق ماده ۱۱۷ قانون اساسی روسیه درست باشد که دولت روسیه در جهت شکل‌گیری آینده استعفا کند.

Page Generated in 0/0049 sec