printlogo


کد خبر: 215268تاریخ: 1398/10/26 00:00
دور دنیا

آغاز رسیدگی به شکایت خبرنگاران از سازمان اطلاعات آلمان
دادگاه قانون اساسی آلمان رسیدگی به پرونده شکایت چند خبرنگار از سازمان اطلاعات خارجی این کشور (BND) را به اتهام به خطر انداختن حقوق شهروندان و خبرنگاران طی جاسوسی‌های انبوه در خارج از این کشور آغاز کرد. در این دادگاه یک قانون مصوب سال 2017 مربوط به شنود که با هدف تقویت عملیات‌های سازمان اطلاعات خارجی آلمان در خارج از این کشور مطرح شد به چالش کشیده شده و انتظار می‌رود حکم این دادگاه اواخر سال جاری میلادی صادر شود.
***
درخواست انصارالله یمن از سازمان ملل
جنبش انصارالله یمن ارزیابی فوری سازمان ملل از وضعیت حقوقی و انسانی یمن را خواستار شد. علیا فیصل عبداللطیف، وزیر حقوق بشر دولت نجات ملی یمن وابسته به جنبش انصارالله در این کشور از سازمان ملل خواست ارزیابی فوری از وضعیت حقوقی و انسانی یمن به عمل آورد. وی از نهادهای سازمان ملل خواست در برابر مشکلات غیرنظامیان و وخامت شرایط‌شان در پی جنگ، محاصره و توقف واریز حقوق‌شان که طبق گزارش‌های نهادهای فعال در حوزه انسانی وضعیت فاجعه‌باری را ایجاد کرده، به مسؤولیت‌های خود عمل کنند.
***
احتمال بازداشت مقامات صهیونیست به اتهام ارتکاب جنایات جنگی
یک مسؤول سیاسی اسرائیلی تاکید کرد در صورت موافقت قضات دیوان کیفری بین‌المللی با درخواست «فاتو بنسودا» دادستان کل این دادگاه، تحقیقات علیه شخصیت‌های اسرائیلی بزودی آغاز خواهد شد. روزنامه عبری‌زبان معاریو نوشت در صورت آغاز تحقیقات، ظرف مدت ۹۰ روز حکم بازداشت بین‌المللی شماری از مسؤولان اسرائیلی به اتهام ارتکاب جنایت جنگی صادر خواهد شد. رژیم صهیونیستی طی سال‌های گذشته تلاش زیادی کرده تا دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی را قانع کند درباره جنایات جنگی مقامات اسرائیلی تحقیقاتی انجام ندهد.
***
لاوروف: کشورهای خلیج‌فارس باید یک سیستم امنیت جمعی داشته ‌باشند
وزیر خارجه روسیه گفت: مسکو از کشورهای حوزه خلیج‌‌فارس می‌خواهد تا یک مکانیسم امنیتی مشترک برای این منطقه در نظر بگیرند. لاوروف افزود: «ما به کشورهای حوزه خلیج‌‌فارس پیشنهاد داده‌ایم درباره مکانیسم‌های امنیت جمعی فکر کنند... از اقدامات اعتمادساز شروع کرده و یکدیگر را به مانورهای نظامی دعوت کنند». لاوروف همچنین  در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت کشورش برای تقبل نقش فعال‌تر در تنش‌زدایی در خاورمیانه آمادگی دارد. او اشاره کرد رهبران فرانسه و ژاپن برای تثبیت وضعیت تلاش می‌کنند و روسیه هم «آماده کمک» است.
***
پدافند هوایی سوریه با حملات هوایی اسرائیل مقابله کرد
خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داد، سامانه‌های دفاع هوایی سوریه به حمله هوایی علیه فرودگاه نظامی «تی‌‌فور» در استان حمص واکنش نشان داده و تعدادی از موشک‌های شلیک‌شده را منهدم کردند. حمله به فرودگاه نظامی تی‌فور  در شرق استان حمص سوریه توسط پهپادها و موشک‌ها انجام شد و چندین مورد توسط سوریه ساقط شد. این حمله از سوی جنگنده‌های رژیم صهیونیستی از منطقه التنف، واقع در مرزهای مشترک سوریه و عراق انجام شد.
***
سفر رئیس‌جمهور چین به میانمار با محوریت پروژه «کمربند و جاده»
رئیس‌جمهور چین طی روزهای آینده سفر 2 روزه‌ای به میانمار با موضوع پیشبرد روابط اقتصادی با این کشور از جمله در حوزه پروژه چند میلیارد دلاری کمربند و جاده خواهد داشت. به گفته لوئو ژائوهوی، معاون وزیر خارجه چین، سفر رئیس‌جمهور این کشور به میانمار از روز جمعه آغاز می‌شود. بر اساس طرح موسوم به کریدور اقتصادی چین- میانمار، پروژه کمربند و جاده چین با استفاده از یک مسیر مهم در میانمار به اقیانوس هند متصل می‌شود.  هدف شی جین‌ پینگ از این سفر 2 روزه تقویت جایگاه پکن به عنوان بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار و شریک راهبردی میانمار است.
***
سئول: همکاری 2 کره نباید معطل آمریکا بماند
وزیر خارجه کره‌جنوبی گفت همکاری‌های دو کره نباید معطل مذاکره میان پیونگ‌یانگ و واشنگتن بماند. به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «راشا تودی»، کانگ روز سه‌شنبه پس از دیدار «مایک پمپئو» همتای آمریکایی خود گفت: «موضع ثابت ما این است که گفت‌وگوهای کره شمالی- آمریکا و مذاکرات 2 کره در چرخه‌ای سالم، مکمل یکدیگر هستند». کانگ افزود، با توجه به بن‌بست موجود در مذاکرات آمریکا و کره‌شمالی، احیای رابطه 2 کره امری ضروری است.
***
حماس برنده انتخابات کرانه باختری خواهد بود
دستگاه اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی (امان) با تحلیل وضعیت موجود به این نتیجه رسیده است که اگر در کرانه باختری انتخاباتی برگزار شود، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در آن به پیروزی خواهد رسید.  روزنامه یدیعوت گزارش کرده این ارزیابی در ضمن گزارش‌های برآوردی سالانه «امان» برای سال ۲۰۲۰ آمده است. امان معتقد است حماس همچنان به دنبال آتش‌بس طولانی‌مدت با اسرائیل در غزه است و به موازات این امر، توان نظامی خود از جمله کسب موشک‌هایی با دقت اصابت بیشتر را جهت آمادگی برای جنگی احتمالی، تقویت می‌کند. 

Page Generated in 0/0059 sec