printlogo


کد خبر: 215379تاریخ: 1398/10/29 00:00
دور دنیا

آمریکا نباشد، خودمان توافق می‌کنیم
«ملا عبدالغنی برادر» معاون سیاسی رهبر طالبان و رئیس تیم مذاکره‌کننده این گروه با تاکید بر ضرورت خروج آمریکا از افغانستان گفت: آمریکایی‌ها با حضور و آغاز جنگ در افغانستان اشتباه بسیار بزرگی کردند، زیرا هدف عمده آنها یک نفر بود، اسامه بن‌لادن و اکنون او رفته است و ما مجبوریم با جان خود از کشورمان محافظت کنیم. ملا برادر به «پی‌بی‌اس» گفت که پس از خروج نظامیان آمریکایی، طالبان قادر خواهد بود دیگر مشکلات باقیمانده یعنی شکست اعضای باقیمانده داعش و نیز توافق با دو‌لت افغانستان را حل کند. معاون سیاسی طالبان گفت: اگر آمریکا نباشد ما حتما بین خودمان به توافق می‌رسیم، چون آنها افغان هستند و ما نیز افغان هستیم.
***
استعفای نخست‌وزیر اوکراین رد شد
رئیس‌جمهوری اوکراین استعفای نخست‌وزیر این کشور را رد کرد. اولکسی هونچاروک، نخست‌وزیر اوکراین در پی انتشار اظهاراتی از وی که در آن به عملکرد رئیس‌جمهوری این کشور انتقاد کرده بود استعفا کرد. وی در این اظهارات که اخیرا افشا شده گفته بود زلنسکی «فهم و درکی ابتدایی» از اقتصاد دارد. ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین پس از دریافت استعفای نخست‌وزیرش اعلام کرده بود آن را بررسی خواهد کرد اما در نهایت در جلسه‌ای با نخست‌وزیر، از هونچاروک خواست در کابینه بماند و گفت که به او و کابینه‌اش فرصت دیگری می‌دهد.
***
فرار مکرون از دست معترضان
نیروهای امنیتی فرانسه رئیس‌جمهوری این کشور را از یک سالن تئاتر در پاریس در حالی خارج کردند که معترضان تلاش می‌کردند وارد ساختمان شوند. کمی بعد از آن، نیروهای امنیتی یک محدوده امن را برای مکرون ایجاد کردند تا وی بتواند با خودرویش محل را ترک کند. پنجم دسامبر گذشته میلادی، مکرون پیشنهاد اصلاحات بازنشستگی را داد که بر اساس آن یکسری مزایا از بازنشستگان گرفته شده و شرایط ویژه بازنشستگی برای کارمندان از جمله کارمندان بخش حمل‌و‌نقل ایجاد می‌شود. پس از اعلام این اصلاحات بود که معترضان فرانسوی علیه مکرون دست به راهپیمایی‌های خیابانی زدند.
***
بی‌اثری تحریم بر نورد استریم 2
وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای که در وب‌سایت این وزارتخانه منتشر شده اعلام کرد ساخت خط لوله «نورد استریم 2» طبق برنامه تکمیل خواهد شد. در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: «با وجود فشارهای موجود،‌ نورد استریم 2 تکمیل خواهد شد». وزارت خارجه روسیه همچنین تحریم‌های آمریکا علیه این خط لوله را مداخله آشکار در امور داخلی اتحادیه اروپایی توصیف کرد. بر اساس گفته دیپلمات‌های روس، هدف از اقدامات محدود‌کننده آمریکا، فشار برای ایجاد امنیت انرژی این اتحادیه نیست، بلکه فشار برای فروش گاز طبیعی مایع آمریکا به بازارهای اروپایی است. 
***
خدعه عربستان در قبال یمنی‌ها
روزنامه «الاخبار» در گزارشی نوشت: عربستان تحت پوشش توافق ریاض در حال بازسازی شبه‌نظامیان وفادار به ائتلاف و سوق دادن آنها به سمت جبهه‌های شمالی است؛ مقدماتی که به نظر می‌رسد زمینه را برای تنشی جدید در سال ۲۰۲۰ آماده می‌کند، تنشی که نشانه‌های آن از حمله گسترده چند روز پیش به جبهه «نهم» پدیدار شد اما نیروهای صنعا این حمله را ناکام گذاشتند و به عاملان آن خسارت‌های زیادی وارد کردند. توافق ریاض آبان‌ماه گذشته میان دولت مستعفی یمن و شورای انتقالی جنوب با نظارت ریاض و برای پایان دادن به درگیری‌ها در جنوب یمن امضا شد.
***
افزایش بی‌خانمان‌ها در کالیفرنیا
وزارت مسکن و توسعه شهری آمریکا گزارش داد ایالت کالیفرنیا با بحران بی‌خانمان‌ها مواجه است و تعداد آنها در این ایالت در مقایسه با سال پیش از آن 4/16 درصد افزایش داشته است. به گزارش سی‌ان‌ان، «گاوین نیوسام» فرماندار کالیفرنیا روز پنجشنبه تاکید کرد برنامه وی برای تامین چادر و خودروهای دارای کاروان برای اقامت، بخشی از تلاش‌های گسترده برای مبارزه با بی‌خانمانی در این ایالت است. تنها در شهر لس‌آنجلس آمریکا ده‌ها هزار نفر بی‌خانمانند که بسیاری از آنها پیش‌تر در چادر زندگی می‌کرده و حدود یک‌چهارم نیز در خودروهای‌شان می‌خوابند.
***
تلاش الوفاق بحرین برای نجات زندانیان سیاسی
جمعیت «الوفاق الوطنی الاسلامیه» بحرین با انتشار پستی در توئیتر نوشت: «این جمعیت بر ضرورت تلاش برای نجات جان ده‌ها زندانی سیاسی در بند آل‌خلیفه که از انواع بیماری‌ها رنج می‌برند و از درمان لازم در زندان‌های رژیم بحرین محروم هستند، تاکید دارد». جمعیت الوفاق همچنین بر ضرورت آزادی تمام زندانیان سیاسی که در شرایط جسمانی و سلامتی وخیمی به سر می‌برند، تاکید کرد. این گروه معارض بحرینی در ادامه تصریح کرد: بازداشت این زندانیان، غیرقانونی و غیرقابل توجیه است، زیرا تنها حرف و نظر خود را بیان کرده‌اند، علاوه بر اینکه شرایط جسمانی و سلامت آنها مستلزم آزادی فوری آنهاست.
***
دیدار مرکل و اردوغان
صدراعظم آلمان هفته آینده برای انجام مذاکراتی با «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه به این کشور سفر می‌کند. محور مهم مذاکرات طرفین مسأله پناهندگان است، همچنین بررسی بحران سوریه و لیبی نیز در دستور کار خواهد بود. با توجه به هجوم بالای پناهندگان از ترکیه به جزایر یونان و تهدیدات اردوغان علیه اروپا مبنی بر اینکه مرزهای خود را برای هجوم پناهندگان به این اتحادیه باز می‌کند، توافق پناهندگان بروکسل- آنکارا در معرض خطر قرار گرفته و از این رو مسأله پناهندگان یکی از محورهای مهم مذاکرات بین مرکل و اردوغان خواهد بود. همچنین موضوعات سوریه و تحولات در عراق و ایران هم از دیگر محورهای مذاکرات این 2 مقام اروپایی خواهد بود.

Page Generated in 0/0071 sec