printlogo


کد خبر: 215595تاریخ: 1398/11/3 00:00
دور دنیا

تصویب قوانین محاکمه ترامپ در سنا
پایگاه خبری هیل گزارش داد سناتورهای آمریکایی با ۵۳ رأی موافق در برابر ۴۷ رأی مخالف، قطعنامه مربوط به تعیین قوانین اساسی محاکمه برای استیضاح ترامپ را تصویب کردند. این قطعنامه از سوی میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنا بعد از آن مطرح شد که جمهوری‌خواهان این مجلس چندین طرح دموکرات‌ها به هدف کشاندن شاهدان بیشتر و طرح اسناد و مدارک بیشتر در فرآیند محاکمه را رد کردند. جمهوری‌خواهان سنا با رای دادن به تصویب این قطعنامه به نوعی جلوی تلاش دموکرات‌ها با هدف احضار شاهدان بیشتر به فرآیند محاکمه برای استیضاح دونالد ترامپ و همچنین مطرح کردن اسناد و مدارک بیشتر در این فرآیند را گرفتند. این قطعنامه اجازه می‌دهد به اصطلاح «مدیران» مجلس نمایندگان آمریکا برای فرآیند محاکمه برای استیضاح ترامپ که در واقع نقش دادستان را در این فرآیند دارند استدلال‌های اولیه خود را مطرح کرده و در عین‌ حال بحث درباره فراخواندن شاهدان را تا اواسط محاکمه به تاخیر می‌اندازد. برخی سناتورهای جمهوری‌خواه گفته‌اند ممکن است در آن زمان نظرشان در باره مخالفت با احضار شاهدان بیشتر، تغییر یابد. این مصوبه بدان معناست که دادرسی استیضاح ترامپ بیشتر طبق شرایط آنها پیش خواهد رفت نه دموکرات‌ها.
***
معرفی وزیر جدید دفاع کره‌‌شمالی
خبرگزاری رسمی کره‌ شمالی روز چهارشنبه انتصاب یک مقام ارتش این کشور به عنوان وزیر جدید دفاع دولت پیونگ‌یانگ را که عامل پیشبرد پروژه‌های کیم جونگ اون است، تأیید کرد. خبرگزاری رسمی کره‌ شمالی در مطلبی ارتقای جایگاه کیم جونگ گوان به سمت وزارت دفاع را تأیید کرد. گمان برده می‌شود کیم جونگ گوان کسی است که تاکنون نقش مهمی در پیشبرد پروژه‌های ساخت و ساز همچون ساخت مکان‌های گردشگری در منطقه وونسان- کالما در ساحل شرقی کره‌شمالی و یک تفرجگاه دیگر در استان پیونگان جنوبی داشته است.
***
هک تلفن رئیس آمازون توسط سعودی‌ها
2 مقام سازمان ملل متحد گزارش دادند، شواهد کافی وجود دارد که نشان می‌دهد عربستان سعودی تلفن جف بزوس، بنیانگذار شرکت آمازون را هک کرده است و هم پادشاهی سعودی و هم ایالات متحده باید در این رابطه تحقیق کنند. مقامات سازمان ملل متحد برای صدور بیانیه‌ای برنامه‌ریزی کردند که تاکید دارد آنها گزارش تیم امنیتی جف بزوس، موسس شرکت آمازون را که نتیجه‌گیری کرده است تلفن او احتمالا با یک فیلم بدافزار از یک حساب واتس‌آپ متعلق به محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی هک شده است، معتبر می‌دانند.
***
زمین‌خواری نتانیاهو برای پیروزی در انتخابات
رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از کاخ سفید خواسته با الحاق غور اردن به اراضی اشغالی قبل از انتخابات موافقت کند. نتانیاهو در ماه سپتامبر اعلام کرد اگر در انتخابات پیروز شود غور اردن را به اراضی تحت اشغال اسرائیل ملحق می‌کند. کمیته وزارتی اسرائیل اخیرا اولین جلسات خود را برای بررسی الحاق مناطق غور اردن و شمال بحرالمیت به اراضی تحت اشغالش برگزار کرد.
***
دیدار رئیس‌جمهور مصر و نخست‌وزیر انگلیس
رئیس‌جمهور مصر با نخست‌وزیر انگلیس در لندن دیدار و درباره تحولات سوریه و لیبی با او گفت‌و‌گو کرد. عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر در دیدار با بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس در لندن درباره روابط دوجانبه و تحولات منطقه بویژه اوضاع لیبی و سوریه بحث و تبادل نظر کرد. جانسون تأکید کرد: انگلیس بر نقش محوری مصر برای ثبات خاورمیانه و آفریقا حساب باز می‌کند. سیسی نیز ضمن قدردانی از جانسون تقویت روابط میان 2 کشور را ستود. 2 طرف درباره مبارزه با تروریسم و مقابله با مهاجرت غیرقانونی صحبت کردند.
***
اعتراضات در کلمبیا به خشونت کشیده شد
غیرنظامیان کلمبیا که آذرماه امسال برای اولین بار، در اعتراض به عملکرد دولت «ایوان دوکه» رئیس‌جمهور کلمبیا و فساد در این کشور تظاهرات خود را آغاز کردند بتازگی اعتراضات جدیدی را نسبت به  تغییرات احتمالی در حداقل دستمزد، بازنشستگی و اصلاحات مالیاتی و خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی ترتیب دادند که به خشونت کشیده شد. بنا به گزارش دویچه‌وله، تظاهرات ضددولتی بار دیگر در خیابان‌های کلمبیا از سرگرفته شد که با ورود نیروهای امنیتی و درگیری آنها با معترضان به خشونت کشیده شد.
***
برخورد سرد عمران خان با پیشنهاد ترامپ درباره کشمیر
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوییس بر ایده میانجی‌گری میان  اسلام‌آباد و دهلی تاکید کرد و عمران خان را «دوست» خود خواند و دوباره برای ورود آمریکا به نزاع کشمیر تلاش کرد. این پیشنهاد در حالی مطرح شد که عمران خان پیش از این آماده پذیرش میانجی‌گری آمریکا در این نزاع بود اما به تازه‌ترین تلاش ترامپ در این راستا پاسخی نداد و به جای پرداختن به این موضوع در این نشست، بر مسأله افغانستان متمرکز شد.

Page Generated in 0/0066 sec