printlogo


کد خبر: 215631تاریخ: 1398/11/3 00:00
کمیسیون تلفیق، پله مالیاتی صنف‌های متمول را حذف کرد
خون رنگین‌تر نجومی‌بگیران

حمید کمار: بالاخره تکلیف مالیات بر درآمد (بند الف تبصره 6 لایحه بودجه سال 99) در کمیسیون تلفیق مجلس مشخص شد و همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، لابی صنف‌های متمول و پرنفوذ در کاهش نرخ مالیات بر درآمدهای نجومی‌شان موثر واقع شد. طبق تصویب کمیسیون تلفیق بودجه، در سال آینده مالیات بر درآمد به روش 4 پله‌ای دریافت می‌شود. بر همین اساس سقف معافیت از مالیات بر درآمد، ماهانه 3 میلیون تومان تعیین شد و درآمد فراتر از این مقدار تا 5/1 برابر (ماهانه 5/4 میلیون تومان) مشمول مالیات 10 درصدی، از 5/1 تا 5/2 برابر (ماهانه 5/4 تا 5/7 میلیون تومان) مشمول مالیات 15 درصدی، از 5/2 تا 4 برابر (ماهانه 5/7 تا 12 میلیون تومان) مشمول مالیات 20 درصدی و بیش از 4‌برابر سقف معافیت مالیاتی (بیش از 12 میلیون تومان در ماه) مشمول مالیات 25 درصدی شد. در همین راستا سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه گفت: بر اساس بند ب تبصره 12، سقف معافیت مالیات بر درآمد در سال 99 معادل 3 میلیون تومان تعیین شد. وی تصریح کرد: نرخ مالیات بر کل درآمد کارکنان دولتی و غیردولتی اعم از حقوق و مزایای فوق‌العاده به استثنای تبصره‌های یک و  2 ماده 86 قانون «مالیات‌های مستقیم و اصلاحات بعدی آن» و با رعایت ماده 5 قانون «اصلاح پاره‌ای از مقررات مربوط به اعضای هیأت علمی» و کارانه مازاد بر مبلغ مذکور تا 5/1 برابر آن مشمول مالیات سالانه 10 درصد و نسبت به مالیات 5/1 برابر تا 5/2 برابر آن مشمول مالیات سالانه 15 درصد و نسبت به مازاد 5/2 برابر تا 4 برابر آن مشمول مالیات سالانه 20 درصد و نسبت به مازاد 4 برابر مشمول مالیات 25 درصد است.
به گزارش «وطن امروز»، این مصوبه در ظاهر به نوعی عقب‌نشینی کمیسیون تلفیق از مصوبه قبلی (مالیات 2 پله‌ای) بود اما در عمل پاداشی به نجومی‌بگیران و صنف‌های پردرآمد بود. این صنف‌ها که طبق روش 5 پله‌ای مصوب در قانون بودجه سال‌های 97 و 98 مشمول مالیات 
35 درصدی بودند، در روزهای بررسی لایحه بودجه در مجلس، فشارها و لابی‌های گسترده‌ای را اعمال کردند تا از نرخ مالیات بر درآمد خود بکاهند. در همین راستا برخی نمایندگان کمیسیون تلفیق با  افشای لابی صنف‌های قدرتمند با برخی هم‌صنف‌های خود در کمیسیون تلفیق گفته بودند: لابی‌هایی از بیرون مجلس و پزشکان داخل مجلس باعث شد تا برخلاف نظر دولت، مدل 5 پله‌ای مالیات بر درآمد در تلفیق تصویب نشود. در نهایت این لابی‌ها موثر افتاد و در یکی از جلسات کمیسیون تلفیق، محمدرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون تلفیق با استناد غلط به مصوبه‌ای که هنوز به قانون تبدیل نشده است، روش 5 پله‌ای را لغو و باعث تصویب روش 2 پله‌ای مالیات بر درآمد شد. پس از آن اعتراض‌ها به این مصوبه و اشاره به تبعات این اقدام از جمله بی‌عدالتی و کاهش درآمدهای مالیاتی دولت در بحبوحه جنگ اقتصادی، عصر روز سه‌شنبه یکم بهمن‌ماه، روش 4 پله‌ای مالیات بر درآمد در کمیسیون تلفیق تصویب شد.
نکته تاسف‌آور در این مصوبه، حذف پله مالیاتی 35 درصدی مربوط به حقوق‌های نجومی است. با نگاهی به جدول و مقایسه بین روش 5 پله‌ای (مصوب در قانون بودجه 97 و 98) با روش 4 پله‌ای (مصوب پریروز کمیسیون تلفیق برای بودجه سال 99)، اقدام غیرقابل دفاع کمیسیون تلفیق در حذف پله 35 درصدی مالیات بر درآمدهای نجومی مشخص می‌شود. به عبارت دیگر کمیسیون تلفیق مهم‌ترین پله مالیاتی را که مربوط به درآمدهای نجومی بود، حذف کرد تا مشخص شود نفوذ صنف‌های متمول تا چه حد در کمیسیون تلفیق زیاد است. هر چند تصویب «روش 4 پله‌ای مالیات بر درآمد» در کمیسیون تلفیق پایان ماجرا نیست و این مصوبه برای نهایی شدن و تبدیل به قانون باید موافقت اکثریت نمایندگان در صحن مجلس را نیز کسب کند، با این حال در چنین شرایطی اما این سوال مطرح می‌شود: «در مجلسی که به مردم هیچ امکانی برای نظارت بر نمایندگان داده نمی‌شود، اگر صنوف قدرتمند امکان نفوذ در کمیسیون تلفیق را دارند، چه امیدی می‌توان به سایر نمایندگان و صحن علنی مجلس داشت؟»
 

Page Generated in 0/0054 sec