printlogo


کد خبر: 215666تاریخ: 1398/11/5 00:00
دور دنیا

انتقاد جوبایدن از پنهانکاری ترامپ درباره عین‌الاسد
جو بایدن، معاون باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در واکنش به ناچیزخواندن تلفات عین‌الاسد توسط ترامپ در توئیتر خود نوشت: سربازان آمریکایی که در حمله موشکی ایران آسیب دیده‌اند، جراحات مغزی دارند. حال ترامپ این جراحات را سردرد خطاب می‌کند! ما به رئیس‌جمهوری نیاز داریم که به سربازان وظیفه‌مان و به وظیفه مقدس‌مان برای رسیدگی به جنگجویان زخمی احترام بگذارد.
***
شعار مرگ بر آل‌سعود در شهر قطیف
ده‌ها هزار نفر از شهروندان سعودی ساکن شهر قطیف در شرق عربستان در مراسم تشییع شهدایی که به دست نظامیان رژیم سعودی شهید شدند شرکت کردند و شعار مرگ بر آل‌سعود سر دادند. گفتنی است شیعیان منطقه قطیف در سال‌های گذشته همواره از سوی آل‌سعود سرکوب شده‌اند.
***
یورش نیروهای اسرائیلی به مسجدالاقصی
نیروهای اسرائیلی بامداد جمعه برای دومین‌بار پی در پی به مسجدالاقصی یورش برده و با گلوله‌های پلاستیکی و ضرب و جرح، به نمازگزاران حمله کرده و آنها را به تخلیه محوطه‌های مسجدالاقصی وادار کردند. رسانه‌های فلسطینی گزارش دادند که ده‌ها سرباز مسلح صدها نمازگزار را در پشت بام مسجد قبه‌الصخره محاصره کرده و مانع از حرکت و حضور نمازگزاران در این مکان شدند و به نمازگزاران نیز حمله کردند. از سوی دیگر، شهرک‌نشین‌ها نیز یک مسجد را در بیت صفافا شرفات در قدس بامداد دیروز آتش زده و بر دیوار شعارهای نژادپرستانه‌ای علیه عرب‌ها نوشتند. نیروهای رژیم صهیونیستی شب گذشته نیز افراد بسیاری را در قدس بازداشت کردند.
***
2020؛ سال اقتصاد دیجیتالی در ازبکستان
شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهور ازبکستان در پیام سالانه خود به پارلمان، سال 2020 میلادی در این کشور را به عنوان سال «علم، معرفت و اقتصاد دیجیتالی» نامگذاری کرد. رئیس‌جمهور ازبکستان در سخنرانی خود تاکید کرد در سال جدید طرح‌ها و برنامه‌های آغاز شده در سال 2019 میلادی همچنان ادامه پیدا خواهد کرد. میرضیایف خاطرنشان کرد: هم‌اکنون توسعه نوآوری و فناوری‌های دیجیتالی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. امروز هدف ما قرار گرفتن در صف کشورهای پیشرفته است که تنها از طریق انجام اصلاحات گسترده و توسعه دانش می‌توانیم در این فهرست قرار گیریم.
***
بازاستقرار نیروهای نظامی آمریکا در جهان
«مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا از آمادگی خود برای شروع بازاستقرار نظامیان آمریکایی در سراسر جهان طی سال جاری میلادی خبر داد؛ اقدامی که در راستای تمرکز آمریکا بر مقابله با چالش‌های چین و روسیه است. وزیر دفاع آمریکا گفت که نمی‌تواند یک جدول زمانی برای تکمیل آنچه «بازنگری گسترده دفاعی» ارتش ایالات متحده خوانده است تعیین کند. وی افزود: «اگر بخواهم یک تاریخ برای پایان بازنگری قرار دهم می‌خواهم بگویم که در ابتدای سال مالی آینده از هر نظر در شرایط بهتری قرار داریم. پس ما می‌خواهیم سریعا اقدام کنیم». سال مالی آمریکا اول اکتبر هر سال آغاز می‌شود. 
***
مذاکرات تلفنی ولیعهد ابوظبی و شاه اردن
«عبدالله دوم» شاه اردن با «محمد بن‌زاید» ولیعهد ابوظبی و جانشین فرمانده کل نیروهای مسلح امارات تلفنی گفت‌وگو کرد. بن‌زاید و عبدالله دوم در این تماس تلفنی، روابط برادرانه و تاریخی 2 کشور و راهکارهای تقویت همکاری دوجانبه در تمام زمینه‌ها را بررسی کردند. طبق گزارش وبگاه اردنی«عمون»، 2 طرف تحولات کنونی منطقه و ضرورت استمرار هماهنگی به منظور برقراری ثبات در منطقه را بررسی کردند.
***
آمریکا اقدامات چین در سازمان ملل را بررسی می‌کند
وزارت خارجه آمریکا فردی را مأمور مقابله با آنچه «تأثیر مخرب چین» در سازمان ملل خوانده است، کرد. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت:‌ «مارک لمبرت، از مأموران وزارت خارجه، به‌عنوان عضوی از تیم متخصصان دیپلماتیک دفتر امور سازمان‌های جهانی منصوب شد تا از یکپارچگی مؤسسات بین‌المللی اطمینان حاصل کند». وی افزود: «این [وظایف] شامل مقابله با تأثیرات مخرب جمهوری خلق چین و دیگر کشورها روی نظام سازمان ملل متحد است».
***
حضور وزیر سابق سعودی در همایش هولوکاست
«محمد بن‌عبدالکریم العیسی» وزیر سابق دادگستری عربستان سعودی و دبیرکل فعلی «انجمن جهان اسلامی» در این کشور با حضور در اردوگاه آشویتس لهستان، به آنچه «قربانیان هولوکاست» نامیده می‌شود، ادای احترام کرد. محمد عیسی از شیوخ وهابی و مبلغان عربستان سعودی است و به نظر می‌رسد سفر او به لهستان برای شرکت در نشست هولوکاست ادعایی، با موافقت ریاض و سران سعودی انجام شده است.

Page Generated in 0/0112 sec