printlogo


کد خبر: 215715تاریخ: 1398/11/6 00:00
دور دنیا

جانسون توافق برگزیت را امضا کرد
ساعاتی پس از امضای توافقنامه خروج انگلیس از اتحادیه اروپایی توسط رهبران اتحادیه اروپایی، نخست‌وزیر انگلیس هم این توافق را امضا کرد تا این کشور یک گام دیگر به اجرای برگزیت در 31 ژانویه (11 بهمن) نزدیک‌ شود.  بوریس جانسون با انتشار پیامی در توئیترش نوشت:‌ من امروز توافقنامه خروج را امضا کردم تا انگلیس 31 ژانویه اتحادیه اروپایی را ترک کند و به رای دموکراتیک مردم احترام گذاشته باشم. وی افزود این امضا اعلام فصل جدیدی در تاریخ ملت انگلیس است. این توافق از سوی «اورسولا فون درلاین» و «شارل میشل» روسای کمیسیون و شورای اروپا به امضا رسید و یک نسخه آن به لندن ارسال شد. اینک آخرین مرحله باقی‌مانده، تایید آن از سوی پارلمان اروپا خواهد بود که انتظار می‌رود ظرف روزهای آینده انجام شود. توافق خروج انگلیس از اتحادیه اروپایی پس از 3 سال بن‌بست و کشمکش، چهارشنبه گذشته از سد پارلمان عبور کرد. بر اساس این قانون، انگلیس روز 31 ژانویه از اتحادیه اروپایی خارج شده و این تاریخ قابل تمدید نیست.
***
ارتش سوریه در آستانه ورود به معره النعمان ادلب
نیروهای ارتش سوریه با پیشروی در 2 محور جنوب و جنوب شرق استان ادلب در شمال سوریه توانستند راه خود را برای ورود به دروازه شرقی شهر راهبردی «معره‌النعمان» باز کنند. نیروهای ارتش سوریه تنها 3 کیلومتر تا بزرگراه بین‌المللی (M5) دروازه شرقی شهر معره النعمان فاصله دارند.
***
عمران‌خان: سخنان معاون پمپئو احمقانه است
عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان سخنان آلیس ولز، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی درباره کریدور چین را احمقانه توصیف کرد. وی افزود: ما قدردان چینی‌ها هستیم و اجازه نمی‌دهیم هیچ کشور دیگری در روابط ما با این کشور دخالت کند. عمران‌خان یادآور شد: آنچه چینی‌ها برای اجرای کریدور مشترک اقتصادی به عنوان وام پرداخت می‌کنند سودی کمتر از 5 درصد دارد و اینکه چنین وامی موجب افزایش بدهی خارجی پاکستان می‌شود، سخنی احمقانه است. ولز در سخنانی گفته بود وام‌هایی که چین به پاکستان پرداخت می‌کند، این کشور را مقروض کرده و بدهی خارجی اسلام‌آباد را افزایش می‌دهد.
***
کره‌شمالی موشک بالستیک دوربرد اتمی می‌سازد
مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا روز جمعه تاکید کرد کره‌شمالی صراحتا در حال تلاش برای ساخت موشک بالستیک دوربرد با قابلیت حمل کلاهک اتمی است. اسپر در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی آمریکا از تهدید پیونگ‌یانگ و احتمال رونمایی از یک سلاح استراتژیک جدید که اواخر سال 2019 به عنوان هدیه کریسمس از جانب این کشور مطرح شده بود این جواب را به خبرنگاران داد. کره‌شمالی آخرین‌بار سال 2017 و قبل از شروع مذاکرات خلع سلاح با آمریکا یک موشک بین‌قاره‌ای بالستیک آزمایش کرده بود. 
***
2 کشته در انفجار تگزاس
مقامات شهر هیوستون آمریکا از وقوع انفجار عظیمی در تگزاس و کشته و مجروح شدن بیش از 20 نفر در این حادثه خبر دادند. سیلوستر ترنر، شهردار این شهر گفت که این انفجار حدود ساعت 4:30 صبح به وقت محلی رخ داده و 20 نفر دیگر نیز مجروح شده‌اند.

Page Generated in 0/0054 sec