printlogo


کد خبر: 216085تاریخ: 1398/11/16 00:00
در باب خاصیت‌‌های درمانی کتاب «گفت‌وگو‌‌های بی‌گفت‌وگو» اثر دکتر قیصر امین‌پور
ساده‌گویی مسائل پیچیده

آرش چراغی:
اسطوره همسایه دیوار به دیوار افسانه است ولی آن نیست.
گفت‌وگوهای بی‌گفت‌وگوی این کتاب را دکتر قیصر امین‌پور در روزهای درخشان مجله سروش نوجوان نوشته است؛ نوشته‌‌‌هایی با مضامین پیچیده که سادگی از سر و روی‌شان می‌بارد. قیصر امین‌پور مثل چشمه، مثل رود واژه‌ها را می‌سراند به سمت مخاطب نوجوانش و در این مجال محدود او نامه‌‌‌هایی کوتاه برای خواهری کور و کر و لال نوشته که در آن دستور زبان عشق را به او تدریس کرده است. اینکه زبان، نامحرم دل است و بزرگان کسانی هستند که زبان را آموخته‌‌اند تا ضمیرشان را پنهان کنند نه اینکه آن را آشکار کنند. در ادامه امین‌پور در مجموعه دستور زبان‌‌های عاشقانه‌‌‌‌اش گوشی که حقیقت را نشنیده است به چوب رختی پیچ در پیچ تشبیه کرده که تنها برای آویزان کردن عینک مناسب است.
قیصر امین‌پور مخاطب نوجوان خودش را به درستی می‌شناخته. وی در «کوچه آفتاب» نوجوانان «تنفس صبح» را تجربه کرده و «به قول پرستو»، «گل‌ها همه آفتابگردانند» را با دستور زبان عشق به نوجوانان آموخته است. در کتاب گفت‌وگو‌‌های بی‌گفت‌وگو سادگی چشمنوازی منزل گزیده و او مخاطب خودش را به میهمانی دلنشینی دعوت کرده که در آن سفره زیبا و متنوعی را برای وی گسترانیده است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. حتی در گفتار انتهایی کتاب که قیصر در باب اسطوره سخن گفته است، همانند آموزگاری دانا اسطوره را همچون آموزش الفبای فارسی استیلیزه و خواندن این گفتار را برای مخاطبش سهل و آسان کرده است. براستی در این اثر قیصر امین‌پور استاد بازگویی ساده مسائل پیچیده است.
 نویسنده در بخش «چند یادداشت دیگر» که به زبان ژورنالیسم نزدیک است، از بازی‌‌های خوب بچگی سخن گفته و در ادامه از چشمی به نام چشم سوم که فراتر از دیدن و ندیدن است سخن به میان آورده است. امین‌پور در این مقاله برخورد با اثر هنری را فارغ از سلیقه زمانه و محتاج کندوکاو تامل‌برانگیز در آن معرفی کرده است. مضمون عارفانه غیبت دیگران در حضور ما را به زبانی حتی نزدیک به زبان کودکان پرداخت کرده و در ادامه از رفتن در عین رسیدن سخن گفته است. شاعر خوش‌ذوق از هر آنچه برای خود خواسته آن را به زبان نوجوانان نیز برای این گروه از مخاطبان جامعه خواسته و آن را در اختیار آنان قرار داده است.
براستی آشکار کردن تمام گفت‌وگو‌‌های بی‌گفت‌وگوی قیصر امین‌پور در این کتاب شایسته نیست و باید مخاطب را با پاره‌گفتارهای دلنشین این گفت‌وگو‌‌های بی‌گفت‌وگو تنها گذاشت تا خود پی به سخنان نغز قیصر امین‌پور برد. گفت‌وگو‌‌های بی‌گفت‌وگو شما را به میهمانی خود دعوت کرده و قصد گفت‌وگو با شما را دارد.

Page Generated in 0/0063 sec