printlogo


کد خبر: 216227تاریخ: 1398/11/20 00:00
دور دنیا

طنزپرداز سعودی: می‌ترسم به سرنوشت خاشقجی دچار شوم
غانم المصاریر الدوسری، نویسنده و طنزنویس منتقد سعودی می‌گوید بتازگی پیشنهادی از روزنامه واشنگتن‌پست آمریکا برای نگارش مقاله در این روزنامه دریافت کرده اما از ترس اینکه مبادا به سرنوشت «جمال خاشقجی» دچار شود، به آن پاسخ نداده است. الدوسری ۳۹ ساله تحت حمایت پلیس انگلیس در لندن اقامت دارد و پیش‌تر شکواییه‌ای علیه عربستان سعودی ارائه و این کشور را به هک کردن تلفن همراه خود از طریق یک برنامه جاسوسی در سال ۲۰۱۸ متهم کرده بود که همچنان این پرونده در دست بررسی است. 
***
تیراندازی مرگبار سرباز تایلندی به مردم
یک سرباز تایلندی با تیراندازی در منطقه شمال شرق بانکوک، تعدادی از شهروندان نظامی و غیرنظامی این کشور را کشت. برخی رسانه‌های محلی از کشته شدن حداقل 20 نفر در این حادثه خبر داده‌اند. سخنگوی وزارت دفاع تایلند در این ارتباط گفت: این سرباز نظامی در جاهای مختلفی اقدام به تیراندازی کرده بود و قبل از مرکز خرید، یک معبد را نیز هدف تیراندازی قرار داده بود. در این حادثه کشته شدن حداقل 2 افسر پلیس تایید شده و دیگر قربانیان شهروندان و افراد غیرنظامی بوده‌اند. از وضعیت ضارب خبری در دست نیست و در حالی که برخی منابع از مخفی شدن او در یک مرکز خرید خبر داده‌اند، برخی دیگر از متواری شدن او می‌گویند.
***
تقویت سامانه پدافند هوایی سوریه
سفیر سوریه در چین در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: سوریه قصد دارد پدافند هوایی خود را در پی حملات هوایی مکرر اسرائیل و تاکتیک این رژیم در پنهان شدن پشت هواپیماهای مسافری تقویت کند. «عماد مصطفی» در این باره گفت: با توجه به رفتارهای اسرائیل، سوریه به شکل کامل در سیستم‌های پدافند موشکی خود بازنگری خواهد کرد. وی افزود: سوریه از تمام سیستم‌های پدافند هوایی خود برای محافظت از حریم هوایی کشور در مقابل تجاوزات مداوم اسرائیل استفاده می‌کند. این حملات هوایی مکرر، دمشق را متقاعد به لزوم وجود و به کارگیری سامانه‌های پدافند پیشرفته‌تر کرده است و به همین منظور گزینه‌های مقرون به صرفه برای تقویت بیشتر سیستم پدافند هوایی خود را بررسی خواهد کرد.
***
دادگاه نیجریه محاکمه شیخ زکزاکی را از سر گرفت
دادگاهی در نیجریه محاکمه شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر جنبش اسلامی نیجریه را آغاز کرد. در جلسه استماع دادگاه شیخ زکزاکی که پنجشنبه برگزار شد به او اجازه داده شد به پزشکانش دسترسی داشته باشد. طبق این گزارش، دسترسی پزشکان به شیخ زکزاکی بعد از آن صورت گرفت که وکلای او استدلال کردند پزشک شیخ در زندان اعتراف کرده قادر نیست به شرایط پزشکی ایشان رسیدگی کند. یکی از چشم‌های رهبر جنبش اسلامی نیجریه بینایی‌اش را از دست داده و چشم دیگر ایشان نیازمند درمان است. علاوه بر این، سطح سرب و کادمیم در خون ایشان نیز بالا گزارش شده است. رئیس تیم حقوقی شیخ زکزاکی گفت که وضعیت سلامت ایشان و همسرش در زندان وخیم شده است. رهبر جنبش اسلامی نیجریه و همسرش در حمله نیروهای امنیتی نیجریه در سال ۲۰۱۵ زخمی شدند. به‌رغم آنکه دادگاه عالی نیجریه حکم به آزادی شیخ زکزاکی و همسرش داده اما آنها از آن سال به بعد در زندان هستند.
***
برکناری نماینده دائم تونس در سازمان ملل
وزارت خارجه تونس در بیانیه‌ای پایان کار المنصف البعتی، در سمت نماینده دائم این کشور در سازمان ملل را اعلام کرد. در بیانیه وزارت خارجه تونس در بیان دلایل برکناری البعتی آمده است: برکناری البعتی از یکسو به دلیل عدم هماهنگی و مشورت میان وی و وزارت خارجه و از سوی دیگر با نمایندگان کشورهای عربی و اسلامی در سازمان ملل در زمینه مسائل مطرح‌شده در شورای امنیت از جمله تهیه یک پیش‌نویس قطعنامه درباره طرح صلح خاورمیانه است. وزارت خارجه تونس در ادامه تأکید کرد: عضویت غیردائمی تونس در شورای امنیت مستلزم رایزنی دائمی و هماهنگی قبلی با وزارت خارجه طبق مواضع اصولی تونس و حفظ منافع آن است.
***
آمریکا موشک ‌ضدناو به استرالیا می‌فروشد
آژانس همکاری امنیت دفاعی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد دولت ترامپ فروش ۲۰۰ موشک ضد‌ناو به استرالیا به مبلغ ۹۹۰ میلیون دلار را تایید کرده است. این فروش شامل ۱۱ سیستم اندازه‌گیری  از دور  C LRASM  ATM-158، موشک‌های کروز C LRASM  DATM-158،‌ موشک‌های  C LRASM  CATM-158 و سایر تجهیزات است که کمپانی تسلیحات‌سازی لاکهید مارتین آمریکا به عنوان مقاطعه کار اولیه در آن حضور دارد. دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در حال گسترش همکاری نظامی خود با استرالیا و ژاپن در حوزه هند- پاسیفیک است.
***
درگیری در قزاقستان با ۸ کشته و ۴۰ مجروح
وزیر کشور قزاقستان دیروز اعلام کرد در جریان درگیری در جنوب این کشور دست‌کم 8 نفر کشته و ۴۰ نفر زخمی شده‌اند. یرلان تورگومبایف گفت: این درگیری روز جمعه در استان جمبیل، واقع در جنوب قزاقستان رخ داد. درگیری عصر جمعه در منطقه‌ای رخ داد که محل سکونت اقلیت مسلمان با اصالت چینی «دونقان» است. وی ادامه داد: در جریان این درگیری‌های گسترده، ۴۰ نفر به دلیل اصابت گلوله زخمی شده‌اند. افسران پلیس نیز در جریان این درگیری‌ها زخمی شدند. همچنین ۴۷ نفر بازداشت شده‌اند و از آنها 2 قبضه سلاح شکاری کشف و ضبط شد.

Page Generated in 0/0057 sec