printlogo


کد خبر: 216414تاریخ: 1398/11/26 00:00
یادداشتی بر کتاب «یک روایت معتبر درباره سازمان مجاهدین خلق» اثر شهرام بزرگی
دوره فشرده منافق‌شناسی

احسان سالمی: برای نسل امروز خواندن تاریخ انقلاب از نان شب هم واجب‌تر است. باور کنید این اصلا اغراق نیست که بگوییم در شرایطی که هر روز اتفاقاتی پیش می‌آید که نیاز به آگاهی و شناخت از تاریخ دارد، نمی‌توان بی‌خیال خواندن و شناختن بیشتر تاریخ شد. «یک روایت معتبر درباره سازمان مجاهدین خلق» یکی از مجموعه کتاب‌های «یک روایت معتبر» است که به همت انتشارات «به‌نشر» و به قلم شهرام بزرگی  نوشته شده است؛ روایتی دقیق و البته بشدت روان و خواندنی از ریشه‌های شکل‌گیری سازمان مجاهدین خلق و مبانی فکری و عقیدتی آنها و فراز و نشیب‌های این سازمان. کتاب با روایت شکل‌گیری گروه‌هایی همچون جبهه ملی و نهضت آزادی آغاز می‌شود و در ادامه به این می‌پردازد که چگونه اندیشه چهره‌هایی همچون مهندس بازرگان و آثار او از جمله کتاب سرشناس «راه طی شده» منجر به پایه‌گذاری مبانی فکری التقاطی سازمان مجاهدین خلق و بنیانگذاران آن می‌شود. 
معرفی شخصیت‌های مهم سازمان و سرنوشت هر کدام از آنها نیز یکی دیگر از بخش‌های جالب و خواندنی این کتاب بویژه برای نسل جوان است؛ از عبدالرضا نیک‌بین که از بنیانگذاران این سازمان تروریستی بود و بعدها از آنها جدا شد تا علی‌اصغر بدیع‌زادگان که غلتیدنش به دام مارکسیست او را به طور کامل به منش و روش دیگری کشاند تا تقی شهرام که فساد اخلاقی و دیکتاتوری سازمانی او در نهایت موجب کناره‌گیری از رهبری این سازمان شد. 
از نکات مهم و جالب توجه در ارتباط با این کتاب، علاوه بر ادبیات روان آن، تصاویر کمتر نمایش داده‌ شده‌ای از اعضای این سازمان و میتینگ‌ها و راهپیمایی‌های سیاسی آنهاست. شهرام بزرگی، نویسنده اثر سعی کرده با در نظر گرفتن جوانان به عنوان مخاطب اثر خود، بدون آنکه بخواهد با ارائه انبوهی از اطلاعات ذهن مخاطبش را سردرگم کند، به ارائه خلاصه‌ای از مفیدترین مباحث مورد نیاز برای آشنایی با ابعاد مختلف فعالیت‌های سازمان مجاهدین خلق یا همان «منافقین» بپردازد.
در بخشی از مقدمه کتاب، نویسنده با توجه به اهمیت بررسی دلایل شکل‌گیری این سازمان می‌نویسد: «باید بررسی کرد که اولین جرقه‌های ایجاد جریان یا اتفاق مورد مطالعه، «از کی» و «در کجا» زده شد؟ اولین ضرباتی که منجر به پیدایش آن شد، چه بود؟ چه عکس‌العمل‌هایی در قبال این جریان یا اتفاقات شکل گرفت و حتی اینکه این عکس‌العمل‌ها چه نتایجی را به دنبال داشت؟» 
بخش عمده‌ای از کتاب در ارتباط با فعالیت این سازمان پیش از سقوط حکومت پهلوی است و تنها چند صفحه انتهایی کتاب به فعالیت‌های سازمان پس از سقوط حکومت پهلوی اختصاص دارد که به نظر می‌رسد این اتفاق در وهله اول به دلیل مطول نشدن کتاب است تا مخاطب اصلی کتاب که نسل جوان است، انگیزه بیشتری برای مطالعه اثر داشته باشد؛ آن هم در دوره‌ای که به واسطه غلبه شبکه‌های اجتماعی، عموم مخاطبان انگیزه‌ای برای خواندن متن‌های طولانی ندارند. از طرف دیگر بررسی ابعاد گوناگون فعالیت‌های تروریستی این گروهک در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، آنقدر مفصل است که نه با یک اثر، بلکه با مجموعه‌ای از آثار باید مورد بررسی قرار بگیرد.

Page Generated in 0/0055 sec