printlogo


کد خبر: 216442تاریخ: 1398/11/26 00:00
اخبار

تحویل سامانه ملی املاک به سازمان مالیاتی تا چند هفته دیگر
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه‌و‌شهرسازی گفت: نرم‌افزار سامانه ملی املاک و اسکان در حال نهایی شدن است و تلاش می‌شود این سامانه تا چند هفته آینده تحویل سازمان امور مالیاتی شود. قطعا این سامانه می‌تواند با همکاری شهرداری‌ها کمک بزرگی به بخش عرضه مسکن و شناسایی خانه‌های خالی از سکنه داشته باشد. محمود محمودزاده با تاکید بر اینکه در بودجه 99 تصمیم جدیدی گرفته شد که این سامانه تحویل سازمان امور مالیاتی شود، گفت: قطعا این سامانه می‌تواند با همکاری شهرداری‌ها کمک بزرگی به بخش عرضه مسکن و شناسایی خانه‌های خالی از سکنه داشته باشد. وی افزود: طبق ماده ۱۶۹ «قانون مالیات‌های مستقیم» یکی از اهداف سامانه املاک و اسکان تشخیص واحدهای خالی از سکنه است. به هر حال افزایش مبلغ وام یا افزایش تولید مسکن به تنهایی نمی‌تواند مشکل خرید مسکن و قدرت خرید مردم را حل کند.
***
وصول مالیات گروه‌های پرنفوذ مانند پزشکان باید در اولویت باشد
محمد‌تقی فیاضی، تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: عقل سلیم حکم می‌کند که وصول مالیات‌ها اولویت‌بندی و بر حسب حجم و گروه مشمول درآمد اقدام به وضع مالیات شود تا زمان دستیابی به منابع قابل توجه مالیاتی، مردم نیز احساس تبعیض نکنند. این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: به عنوان مثال لغو معافیت‌هایی با ارقام چند ده هزار میلیارد تومانی در برخی بخش‌ها (مانند برخی نهادها و بنیادها) و جدیت سازمان امور مالیاتی در وصول مالیات‌های گروه‌های پرنفوذ مانند جامعه پزشکان باید مقدم بر مالیات بر خروج مسافر یا مالیات بر خانه‌های خالی باشد. وی افزود: اصلاح توزیع یارانه‌های پنهان نیز می‌تواند مقدم بر اینها باشد. اما همه اینها و اصلاح نظام مالیاتی در بستر و فضای حکمرانی قابل تعریف است. به نظر نمی‌رسد که بتوان بدون انجام اصلاحات ساختاری کلان در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی با هدف دستیابی به حکمرانی خوب و اصلاحات جزئی (مانند آنچه در بخش مالیات‌ها انجام می‌شود) کشور را از مشکلات و چالش‌هایی مانند کسری بودجه خارج کرد.
***
از هر 3 قلم کالای لوازم خانگی 2 قلم قاچاق است
رئیس اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: بر اساس اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از هر 3 قلم کالای لوازم خانگی 2 قلم قاچاق است. مرتضی میری گفت: طبق اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گردش مالی بازار لوازم خانگی در سال گذشته 3/3 میلیارد دلار بوده که از این رقم 2/2 میلیارد دلار قاچاق است، بنابراین فقط 1/1 میلیارد دلار تولید داخلی بوده است. وی با اشاره به اجرای طرح مبارزه با قاچاق لوازم خانگی بیان داشت: بنابراین باید تولیدات داخلی جایگزین لوازم خانگی قاچاق شود که در این باره از وزارت صنعت خواسته‌ایم از تولید‌کنندگان تعهد تامین اخذ کند تا بدین وسیله تولید‌کنندگان داخلی نیاز بازار را تامین کنند. میری با بیان اینکه آمار نیاز کشور کاملا مشخص است، گفت: پیشنهاد ما برای تامین نیاز لوازم خانگی این است که در صورتی که تولید‌کنندگان داخلی پاسخگوی تامین نیاز داخل نبودند این نیاز از طریق واردات کنترل‌شده و هوشمند جبران شود. وی افزود: از شنبه 26 بهمن 98 عرضه لوازم خانگی فاقد شناسه کالا  و بدون رسید اتحادیه برای کالاهای فاقد شناسه ممنوع است و لوازم خانگی فاقد شناسه کالای قاچاق محسوب می‌شود.
***
افت 38 هزار میلیارد تومانی بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی
بر اساس جدیدترین آمارهای بانک مرکزی از متغیرهای پولی و بانکی، بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی با 2/16 درصد افزایش در 9 ماهه امسال و رشد 2/57 درصدی در یک سال منتهی به آذرماه به عدد 111 هزار و 330 میلیارد تومان رسیده است. بخشی زیادی از این رشد بدهی در بازه 12 ماهه منتهی به آذر 98 مربوط به اجرای بند و تبصره 5 قانون بودجه سال 97 است که براساس آن بخشی از بدهی دولت به بانک‌ها با بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی تهاتر شد. همچنین حجم بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در پایان آذر‌ماه سال گذشته به 149 هزار و 790 میلیارد تومان رسیده بود که با این حساب بدهی بانک‌ها در یک سال منتهی به آذر‌ماه امسال 38 هزار و 400 میلیارد تومان کاهش یافته است.
***
در بسیاری از مناطق آزاد گمرک وجود ندارد
دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران گفت: واردات از مناطق آزاد متاسفانه از چندی قبل آزاد شده است و به‌رغم اینکه مسؤولان می‌گویند سهمیه‌بندی است و گمرکات در آنجا مستقر هستند ولی همه ما می‌دانیم که این حرف‌ها توجیهاتی بیش نیستند، چون به عنوان مثال کالای مسافری را کسی نمی‌تواند کنترل کند. سعید قدیری اظهار داشت: به بهانه همین کالاهای مسافری نیز کارهای تشکیلاتی زیادی انجام نمی‌شود و حجم زیادی از پوشاک قاچاق به کشور وارد می‌شود و تمام بازارها را تصرف می‌کند. از طرف دیگر در خیلی از مناطق آزاد، گمرک وجود ندارد و نمی‌تواند این سهمیه‌ها را مورد پایش و تحلیل قرار دهد. وی افزود: برخورد با برندهای محرز قاچاق نیز در کشور پیگیری می‌شد ولی بناگاه این طرح از آبان‌ماه متوقف شد، این در حالی است که تولیدکنندگان داخلی حجم زیادی کالا تولید کرده و دنبال ارائه این کالاها به بازار بویژه برای شب عید هستند.

Page Generated in 0/0147 sec