printlogo


کد خبر: 216480تاریخ: 1398/11/27 00:00
اختصاص اعتبار ویژه برای مقابله با «ویروس کرونا» در کشور
آمار جهانی قربانیان کرونا تا دیروز: ۱۵۲۶ نفر

آمار تلفات ناشی از ابتلا به ویروس مرگبار کرونا روز‌به‌روز در حال افزایش است؛ بیماری کشنده‌ای که همچنان جان انسان‌ها را در سراسر دنیا تهدید می‌کند و تاکنون موجب مرگ ۱۵۲۶ نفر شده است. 
به گزارش «وطن امروز»، هراس از ورود ویروس کرونا به کشور به دلیل قدرت بالای انتقال و نبود درمان برای آن همه را نگران کرده است؛ نگرانی از اینکه چنانچه این ویروس به کشور سرایت کند، آیا تجهیزات و زیرساخت‌های لازم برای جلوگیری از شیوع بیماری و مراقبت از بیماران احتمالی در کشور وجود دارد؟ هر چند مسؤولان وزارت بهداشت بارها اعلام کرده‌اند در صورت ورود احتمالی ویروس کرونا به کشور آمادگی لازم برای مقابله با این ویروس و مراقبت از بیماران وجود دارد اما باز هم مردم نگران ورود این ویروس کشنده به کشور هستند. در همین ارتباط، رئیس هیأت امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران از اختصاص اعتبار ویژه برای پیشگیری و مقابله با ویروس جدید کرونا در کشور از طریق تامین تجهیزات مورد نیاز خبر داد. مهدی یوسفی درباره تمهیدات اتخاذ شده جهت مقابله با شیوع بیماری کرونا در کشور اظهار کرد: هر چند خوشبختانه تاکنون موردی از ابتلا به کرونا در کشور نداشته‌ایم ولی بنا بر دستور وزیر بهداشت اعتبار ویژه‌ای برای مقابله با این بیماری از طریق خریداری تجهیزات مورد نیاز در نظر گرفته شده است. وی با اشاره به اینکه تجهیزات مورد نیاز در صورت لزوم در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز درمانی کشور و اورژانس‌ها قرار می‌گیرد، گفت: خریداری کیت حفاظت فردی و سطح پیشرفته، دستکش‌های یک‌بار مصرف، ماسک ویژه، گان‌های ضدآب و محلول‌های ضدعفونی کننده، کاور کفش و اپرون نایلونی از برنامه‌های هیأت امنا جهت پیشگیری و مقابله با شیوع بیماری کروناست. یوسفی با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ موردی از ابتلا به کرونا در کشور نداشته‌ایم، گفت: به‌رغم این موضوع، همه تمهیدات لازم جهت مقابله با این بیماری انجام شده است و حداکثر آمادگی‌ در این زمینه وجود دارد همچنین در صورت نیاز، اعتبارات بیشتری اختصاص داده خواهد شد. وی اظهارکرد: برانکارد ویژه ایزوله فشار منفی از تجهیزاتی است که تهیه آن نیز در دستور کار قرار گرفته است.
 
* ایران همچنان عاری از ویروس کرونا
در حالی که حدود 2 ماه از شیوع این ویروس جدید در چین و سرایت آن به بیش از ۲۰ کشور جهان می‌گذرد، اولین تیم از سازمان بهداشت جهانی دیروز وارد پکن شد تا در تحقیقات برای درمان مبتلایان به این ویروس کمک کند. طبق اعلام کمیسیون ملی بهداشت چین، آمار تلفات ویروس کرونا تاکنون به ۱۵۲۶ نفر رسیده و تعداد کل مبتلایان به این بیماری ۶۷۰۸۸ نفر است. معاون بهداشت وزارت بهداشت در این باره بر نبود موردی از ابتلا به ویروس کرونا در سراسر کشور تاکید کرد. علیرضا رئیسی گفت: هم‌اکنون تمام مبادی ورودی کشور شامل مرزهای زمینی، هوایی و دریایی با پیشرفته‌ترین تجهیزات و همچنین پایش بهداشتی تحت کنترل کامل کارشناسان بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار دارند. وی اظهار داشت: آمار تلفات ویروس کرونا در چین و تعداد مبتلایان به این بیماری همچنان رو به افزایش است. معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: همه هموطنان بازگشته از شهر «ووهان» چین در سلامت کامل به سر می‌برند و آزمایش‌های مربوطه منفی است. این عزیزان طبق پروتکل‌های جهانی تا 3 روز دیگر در قرنطینه خواهند بود. رئیسی ضمن اشاره به انتشار برخی شایعات پیرامون وجود مواردی از ابتلا به ویروس کرونا در کشور در شبکه‌های اجتماعی، اظهار داشت: تاکنون هیچ موردی از ابتلا به ویروس کرونا در سراسر کشور دیده نشده است.
 
* ویروس کرونا به آفریقا رسید
با تایید اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا در مصر، این ویروس کشنده به آفریقا نیز راه پیدا کرده است. وزارت بهداشت مصر شناسایی اولین مورد ابتلا به کووید-۱۹ (بیماری ناشی از ویروس جدید کرونا) را در این کشور تایید کرد. در اطلاعیه وزارت بهداشت مصر آمده است: فرد مبتلا به ویروس کرونا از تبعه کشور دیگری بوده که هیچ علائم جدی از بیماری در او مشاهده نشده بود. به گزارش ایسنا، این بیمار اکنون در بیمارستان بستری شده و در قرنطینه تحت کنترل قرار دارد.
 
* تعریف بیماری تغییر کرده است
با وجودی که همه نگران احتمال ورود ویروس کرونا به کشور هستند اما مسؤولان وزارت بهداشت اعلام می‌کنند که ایران عاری از این ویروس کشنده است. رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت به تشریح تازه‌ترین روند شیوع ویروس کرونا در کشور چین و کشورهای همسایه ایران پرداخت. محمدمهدی گویا گفت: در روزهای گذشته تعریف بیماری کرونا در کشور چین تغییر کرده است. به طوری که پزشکان این کشور با همان آزمایش‌های ابتدایی و علائم بالینی که در افراد مبتلا مشاهده می‌کنند، نظر قطعی درباره ابتلا به ویروس کرونا می‌دهند.
 وی با اشاره به اختلاف نظر بین سازمان بهداشت جهانی و چین بر سر تعریف بیماری کرونا، افزود: بر اساس تعریف کشور چین از بیماری کرونا، روز گذشته ۱۵ هزار مورد جدید ابتلا تشخیص داده شد و امروز نیز ۴ هزار مورد جدید ابتلا در چین اعلام شده است. 
گویا با اشاره به روش‌های درمانی برای بیماران مبتلا به ویروس کرونا، گفت: هنوز درمان مشخص و داروی خاصی برای این بیماری وجود ندارد و همچنان موضوع مراقبت از بیمار مطرح است که همین موضوع با توجه به موارد رو به افزایش ابتلا، کار مراقبت از بیماران را سخت‌تر می‌کند. 
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت افزود: البته ۸۵ درصد موارد ابتلا به ویروس کرونا همچنان در شهر ووهان چین هستند. وی در ارتباط با وضعیت شیوع ویروس کرونا در کشورهای همسایه ایران، گفت: فعلا این بیماری فقط در امارات عربی متحده مشاهده شده و موارد مشکوک در سایر کشورهای همسایه ایران منفی بوده است. وی با تاکید بر اینکه در کشور نیز مراقبت‌های بهداشتی و کنترلی به دقت رصد می‌شود، تصریح کرد: هر کسی از چین وارد ایران شود، تحت بررسی قرار می‌گیرد.

Page Generated in 0/0068 sec