printlogo


کد خبر: 216490تاریخ: 1398/11/27 00:00
اخبار

کره‌جنوبی نفت ایران را با نفت عربستان و آمریکا جایگزین کرد
آمارهای گمرک کره‌جنوبی نشان داد واردات نفت‌خام این کشور از آمریکا در ماه ژانویه نسبت به سال گذشته 3/53 درصد افزایش یافته است. به نوشته رویترز، این نشان‌دهنده این موضوع است که در نبود نفت ایران به علت تحریم‌ها، خرید نفت کره‌جنوبی از آمریکا افزایشی بوده است. بر اساس این آمار، پنجمین خریدار نفت جهان در ماه ژانویه 72/1 میلیون تن یا 406 هزار و 55 بشکه در روز نفت‌خام آمریکا را خرید که 3/53 درصد از 12/1 میلیون تن مدت مشابه پارسال بیشتر است. آمریکا پس از عربستان دومین تامین‌کننده نفت‌خام کره‌جنوبی به شمار می‌رود. این افزایش در خرید نفت آمریکا توسط کره‌جنوبی، از زمانی رخ داد که سئول واردات نفت ایران را از مه ‌2019 با پایان یافتن معافیت‌های تحریمی خرید نفت ایران از سوی واشنگتن متوقف کرد. کره‌جنوبی یکی از مشتریان بزرگ آسیایی نفت ایران بود. این کشور در ژانویه 2020 هیچ نفتی از ایران وارد نکرده است اما سال گذشته 227 هزار و 941 تن برابر با 53 هزار و 676 بشکه در روز از ایران خرید نفت داشت. خرید نفت از عربستان نیز در ماه ژانویه 9/2 درصد افزایش یافته و به 853 هزار و 769 بشکه در روز رسیده است.
***
ابلاغ بخشنامه استرداد مالیات ارزش افزوده سال 97 صادرکنندگان
بخشنامه سازمان امور مالیاتی برای استرداد مالیات ارزش افزوده سال 97 صادرکنندگان ابلاغ و از فردا در استان‌ها اجرا می‌شود. در متن این بخشنامه آمده است: درصد اعتبار مالیاتی قابل استرداد و درصد بهره‌مندی از نرخ صفر مالیاتی متناسب با میزان برگشت ارز بر اساس بسته سیاستی رفع تعهد ارز صادراتی سال 1397 صادرکنندگان ضمیمه نامه شماره 65694/98 13مورخ31/2/98 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، به صورت سیستمی محاسبه و در فیلد درصد اعتبار مالیاتی قابل استرداد/درصد بهره‌مندی از نرخ صفر مالیاتی نمایش داده شده است، بنابراین از تاریخ صدور این دستورالعمل نیازی به محاسبات تعیین درصد استرداد مالیات و عوارض ارزش افزوده موضوع ماده 13 قانون مالیات بر ارزش افزوده و درصد اعمال نرخ صفر مالیاتی با رعایت مقررات مربوط برای تعیین مالیات بر درآمد ناشی از صادرات موضوع فراز دوم بند 7 قسمت الف و بندهای 2 و 3 قسمت «ب» دستورالعمل شماره 516/98/200  مورخ11/6/98  نمی‌باشد. همچنین مفاد نامه شماره 269/4020/د مورخ 28/8/1398 دفتر رسیدگی و استرداد مالیات بر ارزش افزوده کان‌لم‌یکن تلقی می‌شود. همچنین در راستای تکریم مودیان محترم مالیاتی و ضرورت اطلاع‌رسانی به ایشان، صادرکنندگان محترم می‌توانند از طریق پرتال ثبت‌نام به نشانی www.tax.gov.ir با استفاده از شناسه و رمز عبور خود با ورود به منوی رفع تعهد ارزی صادرکنندگان، درصد اعتبار مالیاتی قابل استرداد و درصد بهره‌مندی از نرخ صفر مالیاتی خود را مشاهده نمایند.
***
۱۰۰ هزار نفر از شاغلان روستایی بیمه می‌شوند
معاون اشتغال وزیر کار با بیان اینکه طی 2 سال گذشته ۱۹۷ هزار شغل جدید و خالص در راستای طرح اشتغال روستایی ایجاد شده است، گفت: تا پایان سال ۱۰۰ هزار نفر از شاغلان مناطق روستایی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می‌گیرند. عیسی منصوری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از پایان سال ۱۳۹۶ تاکنون ۱۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای فعالان اقتصادی مناطق روستایی و عشایری درنظر گرفته شده و ۱۲۲ هزار واحد کسب و کار از این تسهیلات بهره‌مند شده‌اند. وی افزود: تاکنون ۱۹۷ هزار شغل جدید و خالص در راستای طرح اشتغال روستایی ایجاد شده و طی سال‌های ۱۳۹۷ و  ۱۳۹۸ سهم اشتغال روستاها افزایش و نرخ بیکاری کاهش یافته است. به گفته وی، سال گذشته بیش از ۷۰ درصد افراد شاغل در طرح اشتغال روستایی فاقد پوشش بیمه‌ای بودند که بر این اساس مقرر شد در قالب ایجاد یک نظام بیمه‌ای،  افرادی که در گذشته شاغل شده‌اند و همچنین شاغلان جدید تحت پوشش بیمه قرار گیرند.
***
سرمایه‌گذاری در پتروشیمی و پتروپالایشگاه‌ها با سرمایه‌های خرد مردم
وزیر نفت در کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت گفت: ما در حال حاضر بیش از 30 میلیارد دلار طرح‌ نیمه‌تمام در صنعت پتروشیمی داریم که تا 5 سال آینده باید بتوانیم آنها را تأمین مالی کنیم و در این راستا در نظر داریم با تجمیع سرمایه‌های خرد مردمی این کار را انجام دهیم. وی ادامه داد: همچنین 10 تا 12 میلیارد دلار طرح در پتروشیمی وجود دارد که نهایی شده ولی شروع به کار نکرده است که برای آن نیز باید فکری کرد و به طور کلی در حوزه پتروشیمی در مجموع 40 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است. زنگنه اضافه کرد: در حوزه پتروپالایشگاه نیز اخیراً قانونی تصویب شده که تا 20 میلیارد دلار نیاز به سرمایه‌گذاری دارد. طرح حمایت از صنایع پایین‌دستی طرح شامل بهینه‌سازی پالایشگاه‌ها و ساخت پتروپالایشگاه‌هاست که در این زمینه نیز استفاده از سرمایه‌های خرد مردمی می‌تواند به ما کمک کند. زنگنه افزود: در حوزه تأمین مالی و استفاده از ابزارهای بورس برای انجام این کار ما تلاش‌های فراوانی انجام دادیم، در این راستا بازار بورس انرژی را حمایت کردیم که راه‌اندازی شود. این بازار ظرفیت فراوانی برای تأمین مالی دارد که اگر نشود 6ماهه تأمین مالی انجام شود، در بازه 2 تا 3 ساله حتما می‌توانیم سرمایه خوبی را از طریق این بازار برای تأمین مالی پروژه‌های صنعت نفت جذب کنیم.

Page Generated in 0/0062 sec