printlogo


کد خبر: 216545تاریخ: 1398/11/28 00:00
اعضای شورای شهر تهران یک روز کاری خود را به مناقشه بر سر نحوه بررسی نامگذاری معابر پایتخت گذراندند
باز هم شورا، باز هم دعوا

گروه اجتماعی: اعضای شورای شهر باز هم تغییر نام معابر را در دستور کار خود قرار داده(!) و با هم دعوا کردند!
به گزارش «وطن‌امروز»، شورای شهر تهران بیش از هر اقدامی به تغییر نام خیابان‌ها و پارک‌ها و مراکز فرهنگی و ورزشی پرداخته و اعضای آن بر سر همین نامگذاری‌ها بارها و بارها بحث و جدل کرده‌اند و این اتفاق به رویه شورا تبدیل شده است. روز گذشته البته نحوه رای‌گیری برای نامگذاری، محل مناقشه اعضای شورای شهر بود و انگار به مرور زمان، شورایی‌ها به عقب می‌روند و تازه یادشان می‌افتد باید درباره مقدمات کار شورا هم تصمیم‌گیری کنند.
بعد از خواندن این گزارش شاید باورتان نشود اعضای شورای شهر تهران یک روز کاری خود را به بحث درباره نحوه رای‌گیری برای تغییر نامگذاری معابر گذرانده‌اند اما چه بخواهیم چه نخواهیم، شورای شهر تهران همین است.
دیروز زمانی که نوبت به بررسی نامگذاری 10 معبر و خیابان رسید، حسن رسولی، عضو شورای شهر تهران گفت: باید ابتدا بررسی شود که قرار است به لیست 6 فقره‌ای نامگذاری‌ها یک باره رأی بدهیم یا اینکه هر مورد از نامگذاری‌ها را قرار است با رأی‌گیری مجزا بررسی کنیم. ابراهیم امینی، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به رسولی گفت: رویه این است که باید هر مورد از معابر را به صورت تک‌تک بررسی و رأی‌گیری کنیم.
شهربانو امانی در این باره گفت: در ابتدای دوره، رئیس شورای اسلامی شهر تهران رویه‌ای را قرار دادند که بر اساس آن قرار شد به صورت یکجا به تغییر اسامی معابر رأی بدهیم.
امینی در پاسخ به امانی گفت: باید ببینیم این رویه‌ای که از سوی رئیس شورا در نظر گرفته شده است به آیین نامه نزدیک است یا خیر.
بهاره آروین گفت: چه طرح‌ها و چه لوایح باید به صورت تک‌تک به رأی گذاشته شوند و هر کدام رای مجزایی بگیرند.
حجت نظری در پاسخ به این موضوعات گفت: جنس هر طرح و لایحه با جداول نامگذاری معابر شهری متفاوت است.
وی ادامه داد: اینجا تصریحی برای نحوه نامگذاری نداریم و باید خودمان به یک وحدت رویه برسیم.
عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: رویه تا امروز اینگونه بود که ردیف‌های دارای مخالف جدا می‌شدند و به سایر ردیف‌های جدول نامگذاری رأی می‌دادند. امروز هم به نظرم بهترین روش این است که ردیف‌های دارای مخالف کنار گذاشته شود و به سایر ردیف‌ها به صورت یکجا رأی داده شود.
محمود میرلوحی در این باره گفت: یک مطلبی که در ستاد شورایاری‌ها مطرح شد، این بود که نامگذاری ردیف‌های مختلف معابر دارای حساسیت‌هایی شده است. وی ادامه داد: بهتر است شورایاری‌ها را در این حوزه بیشتر دخالت بدهیم تا نظرات آنها هم اخذ شود و کمتر به مخالفت و مشکل بر بخوریم تا طرح‌ها بعد از تصویب درست اجرا شود.
عضو شورای اسلامی شهر تهران خطاب به محمدجواد حق‌شناس گفت: من از شما می‌خواهم برای هر کدام از معابری که قرار است نامگذاری شود، یک صفحه پرونده تشکیل شود تا بدانیم از کجا آمده و چه شده است.
احمد مسجدجامعی نیز گفت: من گفته‌ام بحث نامگذاری نباید سر سری و خیلی دم‌دستی باشد و باید یک مبنای منطقی داشته باشد.
وی افزود: باید ذی‌نفعان هر محله و هر معبر و هر خیابان در نامگذاری معابر نقش ایفا کنند، زیرا آنها هستند که نسبت به هویت منطقه خود حساسند.
عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: مگر می‌شود بدون توجه به اهالی یک محله نام معبری را عوض کنیم؟ خب! چه اشکالی دارد از شورایاران هم دعوت و از آنها هم نظرخواهی کنیم. نامگذاری یک محل و یک معبر بسیار مهم است و وقتی ما یک جایی را اسمش را عوض می‌کنیم، به آن هویت جدید داده‌ایم و باید حواس‌مان به هویت شهری باشد.
مسجدجامعی افزود: از سوی دیگر ما با این پدیده مواجهیم که برخی بزرگان شهر وجود داشته‌اند که به خاطر برخی لجبازی‌ها نام‌شان مغفول مانده و باید به آنها اهمیت بدهیم.
در ادامه حق‌شناس گفت: دوستان قرار بود درباره روال رأی‌گیری سخن بگویند اما متاسفانه از بحث خارج شدند و حرف‌های دیگری زدند. موضوع استفاده از نظر شورایاران امری بوده است که ما لایحه‌اش را به هیأت‌رئیسه ارائه کرده‌ایم و دلیل نداشت امروز دوستان بخواهند درباره آن حرف بزنند.
عضو شورای شهر تهران افزود: اتفاقا برخلاف نظر برخی اعضا ما به نظر شورایاران احترام گذاشته‌ایم اما باز هم اعضا نسبت به آن تذکر می‌دهند، انگار که ما کم‌کاری کرده‌ایم.
حق‌شناس ادامه داد: این شورا نسبت به دوره‌های گذشته کم‌کاری‌های قبلی را کنار گذاشته است و امروز که برخی صداها از گوشه و کنار بلند شده، دلیلش این است که ما به چیزی پرداخته‌ایم که به مذاق برخی خوش نیامده است.
الهام فخاری هم گفت: بنده هم نسبت به خلط مبحث توسط برخی اعضا گلایه دارم، زیرا اگر قرار است درباره رویه‌ها صحبت کنیم که نباید به اصل موضوع ورود کنیم. یک بار باید تصمیم بگیریم که رویه شورای شهر در تصمیم‌گیری درباره نامگذاری معابر چگونه باشد و قرار نیست حالا که ما کاری می‌کنیم، این کار دیده نشود.
در ادامه امینی گفت: همه این بحث‌ها درباره‌ شیوه و فرآیند رأی‌گیری است و برخلاف تصور آقای حق‌‌شناس کسی با اصل نامگذاری‌ها مشکلی ندارد. شما جلسه قبل رای ندادید اما تمام موارد پیشنهاد شده از سوی کمیته نامگذاری پذیرفته شده و رای آورد. امینی افزود: من پیشنهادم این بود که مثل پرونده باغات، بهتر است فلسفه نام سابق معبر و فلسفه نام جدید قید شود تا بدانیم چه فرآیندی برای انتخاب آن نام طی شده است.
نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: به این ترتیب اعضایی که می‌خواهند رأی بدهند، به طور دقیق مطلع می‌شوند چرا یک نام انتخاب شده است.
وی خطاب به شهربانو امانی گفت: البته شما که پدر و مادر آیین‌نامه‌های شورای شهر هستید، باید بیشتر از روح آیین‌نامه‌ها ما را مطلع کنید.
پس از این اظهارنظرها، حق‌شناس 10 معبری که درخواست تغییر نام‌شان را داشت قرائت کرد و گفت: نام‌های جدید عبارتند از ورزشگاه‌، شهید پورباقرانی و شهید نوید صفری و ایستگاه‌های اتوبوس دهخدا، آیت‌الله محمدرضا توسلی، استاد احمد اقتداری، قشم، استاد اکبر رادی، شهید آلفرد گبری و شهید وارطان آقاخانیان.
امینی افزود: من مورد به مورد اعلام می‌کنم اگر مخالفتی از سوی اعضای شورای شهر نبود، از آن رد شده و رأی‌گیری کنیم و سراغ مورد بعدی برویم.
بر این اساس خیابان نوزدهم در منطقه 2 کوی نصر به شهید پوربافرانی تغییر نام یافت. همچنین کوچه درایت در منطقه 4 محدوده استخر به شهید نوید صفری تغییر نام پیدا کرد.
در ادامه جلسه شورای شهر تهران، کمیسیون نامگذاری شورا، تغییر نام ایستگاه اتوبوس پسیان به نام ایستگاه دهخدا در منطقه یک محدوده مقدس اردبیلی را مطرح کرد که اعضای شورای شهر تهران با آن مخالفت کردند و در نهایت با رای اعضای شورای شهر تهران، این تغییر نام به کمیسیون نامگذاری ارجاع داده شد.
به گزارش تسنیم، در پایان جلسه شورای شهر تهران نیز تغییر نام خیابان چوبینه در منطقه یک محدوده جماران به نام آیت‌الله توسلی از یاران حضرت امام خمینی مطرح شد که البته در جریان بررسی این تغییر نام، رسولی پیشنهاد برگشت این تغییر نام را به کمیسیون نامگذاری داد که البته اعضای شورای شهر تهران با آن مخالفت کردند و در نهایت این تغییر نام نیز مورد تایید اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت.
***
[تجمع جمعی از کارگران متروی تهران مقابل شورای شهر]
جمعی از کارگران متروی تهران با تجمع در برابر شورای شهر، نسبت به عدم پرداخت ۱۸ ماهه حقوق خود اعتراض کردند.
جمعی از کارگران خط 3 متروی تهران که در کارگاه ایستگاه نوبنیاد و اقدسیه مشغول به کار هستند، در برابر شورای شهر تهران تجمع کردند.آنها که نسبت به عدم پرداخت ۱۸ ماه حقوق خود از سوی متروی تهران اعتراض داشتند، گفتند: مدیران مترو به ما قول می‌دهند حقوق‌تان را واریز می‌کنیم، در حالی که با وعده‌ و وعید ۱۸ ماه است بدون حقوق مشغول به کاریم. ما ۶۰ نفر در 2 کارگاه اقدسیه و نوبنیاد مشغول هستیم که ماه‌هاست حقوق خود را دریافت نکرده‌ایم. البته اعتبار به مترو می‌دهند اما برای تجهیز و توسعه مترو استفاده می‌شود و حقوق کارگران پرداخت نمی‌شود. آنها از مدیرعامل متروی تهران و مسؤولان شهرداری درخواست کردند حقوق معوقه‌شان را هرچه سریع‌تر پرداخت کنند.
***
[مزایده ملک اقدسیه خلاف قانون است]
عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه مزایده ملک اقدسیه خلاف قانون است،‌ گفت: ‌این مسأله باید هر چه سریع‌تر ملغی شود. حجت نظری در یکصدونودوهشتمین جلسه شورای شهر تهران در تذکری به شهرداری اظهار داشت: آگهی فروش خانه اقدسیه منتشر شده و باید به این مسأله توجه داشت که نه‌تنها عمارت اقدسیه، بلکه هیچ یک از اموالی که به فروش می‌رسد، منطبق با اراده شورا نیست و باید شهرداری قبل از فروش املاک از شورای شهر مجوز دریافت کند.
وی افزود: بر اساس بند 3 جزء 3 ماده واحده سیاست‌های اجرایی و الزامات تدوین لایحه بودجه سال 98، شهرداری مکلف است املاک قابل واگذاری را به شورای شهر تهران اعلام کند. نظری ادامه داد: همچنین طبق بند 9 ماده 55 قانون شهرداری‌ها و بند 14 ماده 80 قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب یک خرداد سال 95، شهرداری برای فروش بناهای خود باید از شورای شهر مجوز دریافت کند.

Page Generated in 0/0053 sec