printlogo


کد خبر: 216554تاریخ: 1398/11/28 00:00
اخبار

 رشد نقدینگی امسال بیشتر از میانگین 50 ساله
رئیس‌کل بانک مرکزی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: آمارهای رشد نقدینگی باید با توجه به روندهای بلندمدت متغیرهای پولی کشور تحلیل شود به طوری که رشد نقدینگی امسال اندکی از میانگین رشد نقدینگی۵۰ ساله کشور که ۲۵ درصد بود، بیشتر است. عبدالناصر همتی اضافه کرد: افزوده شدن خالص ذخایر ارزی کشور نقش عمده‌ای در این رشد داشته است؛ همزمان باید دقت شود شرایط نسبتا مساعد، زمینه شروع رشد اقتصادی غیرنفتی و کاهش فشار تورمی را ایجاد کرده است. در ضمن، به هنگام شوک شدید هزینه‌ای و افزایش اندازه اسمی اقتصاد، تلاش برای کنترل بیشتر رشد کمیت‌های پولی، رکود را تعمیق می‌کرد. رئیس‌کل بانک مرکزی افزود: در تحلیل آمار متغیرهای پولی، باید به کاهش شدید اضافه‌برداشت بانک‌ها، کنترل مؤثر سود بانکی و در بعد خارجی به کاهش بدهی خارجی و افزایش ذخایر نیز توجه شود. رئیس‌کل بانک مرکزی نوشت: مبارزه با سفته‌بازی و پولشویی و کنترل جریان ریال و مهار التهاب‌های ارزی از طریق مدیریت علمی بازار، رشد صرفا ۵ درصدی نرخ ارز در بازار آزاد نسبت به ابتدای سال و پیش‌بینی‌پذیر کردن بازار ارز و روند کاهنده تورم و مثبت شدن رشد اقتصادی غیرنفتی، نمونه‌هایی از این توفیق‌ها است. همتی اظهار داشت: همزمان با اقدامات انجام شده، اجرای عملیات بازار باز و تغییر چارچوب سیاست‌گذاری پولی به سمت مهار تورم و اصلاح ترازنامه بانک‌ها در حال انجام است.
***
دلیل قطع برق در تهران
افت گاز تحویلی به نیروگاه‌ها عامل قطع برق روزهای اخیر در تهران است.
خبرنگار فارس در تماسی با غلامرضا خوش‌خلق، مدیر عامل برق منطقه‌ای تهران درباره دلایل قطع برق تهران پرسید که او در پاسخ گفت: افت فشار سوخت تحویلی گاز به نیروگاه‌ها باعث شده برخی نیروگاه‌ها با کمبود تولید برق مواجه شوند.
چندی پیش توانیر هشدار داده بود تأمین سوخت گاز نیروگاه‌ها از سوی وزارت نفت این روزها با مشکلاتی مواجه شده و به شکل قابل توجهی کاهش دارد؛ امکان اینکه برخی نیروگاه‌ها از مدار تولید برق خارج شوند و خاموشی برق داشته باشیم، زیاد است.
***
واردات ۱۲ میلیون تن نهاده‌های دامی در 10 ماه
روابط عمومی اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران اعلام کرد: در ۱۰ ماه امسال ۱۱ میلیون و ۸۱۰‌هزار و ۵۴۰ تن نهاده‌های دام و طیور به ارزش 3‌میلیارد و ۲۷۴ میلیون و ۷۲۰ دلار وارد کشور شد. مقایسه آمار واردات نهاده‌های دام و طیور در ۱۰ ماهه امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل از رشد ۱۶ درصدی به لحاظ وزنی و رشد ۲۶ درصدی آن به لحاظ ارزشی حکایت دارد. طبق گزارش روابط عمومی این اتحادیه در ۱۰ ماه امسال میزان واردات ذرت بیش از ۶ میلیون و ۹۵۹ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۷۰۹ میلیون و ۴۰ هزار دلار بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل به لحاظ وزنی تغییری نداشته اما از لحاظ ارزشی رشد ۶ درصدی داشته است. در این اطلاعیه آمده است: در بازه زمانی یاد شده، بیش از 3‌میلیون و ۳۸‌هزار تن جو به ارزش بیش از ۷۷۲ میلیون و ۵۸۰ هزار دلار وارد کشور شده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل رشد ۴۲ درصدی به لحاظ وزنی و رشد ۶۱ درصدی به لحاظ ارزشی را نشان می‌دهد. این اطلاعیه افزوده است: همچنین در دوره مورد بررسی، بیش از یک میلیون و ۸۱۲ هزار تن کنجاله سویا به ارزش ۷۹۳ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار وارد کشور شده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل رشد ۶۶ درصدی به لحاظ وزنی و رشد ۶۱ درصدی به لحاظ ارزشی داشته است.

Page Generated in 0/0043 sec