printlogo


کد خبر: 216628تاریخ: 1398/11/30 00:00
پیشتاز نامزدهای دموکرات‌: نخستین رئیس‌جمهور یهودی آمریکا می‌شوم
خیز سندرز برای جلب آرای یهودیان

گروه بین‌الملل: برنی سندرز، سناتور ایالت ورمونت که در انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها برای رقابت‌های ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در ایالت آیووا نفر دوم و در نیوهمپشایر نفر اول شده، تلاش جدیدی را برای رأی‌آوری با تکیه بر استفاده از یهودی بودن خود آغاز کرده است. 
سندرز گفت: نخستین رئیس‌جمهور یهودی آمریکا می‌شوم.
وی با انتشار ویدئویی از تبدیل شدن به نخستین رئیس‌جمهوری یهود ایالات متحده سخن گفته و به موضوعاتی چون تغییرات اقلیمی، هولوکاست و حوادث اخیر که رنگ و بوی یهودستیزی دارد، پرداخته است.
سندرز با مطرح کردن بحث دین خود به دنبال جذب آرای یهودیان آمریکا به سود خویش است. وی اگرچه انتقادات تند و تیزی را به عملکرد صهیونیست‌ها وارد آورده اما امیدوار است به‌واسطه یهودی بودنش بتواند آرای همکیشان خود را جلب کند. 
جمعیت جامعه یهودیان آمریکا 5 میلیون و ۷۰۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود که نزدیک به 5/2 درصد از کل جمعیت آمریکا را در بر می‌گیرند اما دانشگاه برندایس در ایالت ماساچوست آمریکا اعلام کرده بر اساس تحقیقات انجام شده آنها، جمعیت یهودیان آمریکا بیش از 7 میلیون نفر است. یهودیان آمریکا بیشتر در شهرهای نیویورک، میامی، لس‌آنجلس، فیلادلفیا، شیکاگو، سانفرانسیسکو، بوستون، بالتیمور و واشنگتن دی‌سی سکونت دارند.
 
* چرا آرای یهودیان مهم است؟
با وجود شمار اندک جامعه یهودیان آمریکا اما تاریخ نشان داده شمار آرای این جامعه در برد و باخت نامزدهای ریاست‌جمهوری آمریکا تاثیر داشته است. به طور نمونه پیروزی فرانکلین روزولت، رئیس‌جمهوری آمریکا (۱۹۴۵-۱۹33) که 2 دوره برنده شد، با آرای ۸۲ تا ۹۰ درصدی یهودیان همراه بود.
همچنین هری ترومن که در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ۱۹۴۸ برنده شد، آرای ۷۵ درصد یهودیان آمریکا را همراه داشت. جان اف‌کندی نیز سال ۱۹۶۲ آرای ۸۲ درصد رأی‌دهندگان یهودی را به خود اختصاص داده بود. جیمی کارتر هم سال ۱۹۷۶ میلادی توانسته بود آرای ۷۱ درصد جامعه یهودیان را کسب کند اما در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۹۸۰ میلادی با ریزش آرای یهودیان و رسیدن به ۴۵ درصد آرا، شکست خورد.
بیل کلینتون نیز در هر دو دوره انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال‌های ۱۹۹۲ و ۱۹۹۶ توانسته بود ۸۰ و ۷۸ درصد آرای رای‌دهندگان یهودی آمریکایی را کسب کند.
همچنین باراک اوباما در هر دو انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ میلادی که برنده شد، ۷۸ و ۶۸ درصد جامعه یهودیان به او رای دادند.
هیلاری کلینتون در این زمینه یک مورد استثنا بود و با وجود آنکه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا آرای مردمی بالایی را نسبت به رقیب جمهوری‌خواه خود کسب کرد و ۷۱ درصد رأی‌دهندگان یهود به او رای داده بودند، از رقیبش دونالد ترامپ شکست خورد.
 
* حضور گسترده یهودیان در مراکز علمی آمریکا
با وجود آنکه جامعه یهودیان درصد اندکی از کل جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند اما طبق مطالعات موسسه هیلل (Hillel) که یکی از بزرگ‌ترین نهادهای یهودیان در جهان است، شمار یهودیان در دانشگاه هاروارد و دانشگاه پنسیلوانیا ۳۰ درصد کل دانشجویان این دو دانشگاه را تشکیل می‌دهد، همچنین در دانشگاه جرج واشنگتن و دانشگاه کرنل آمریکا دانشجویان یهودی به ترتیب ۳۱ و ۲۵ درصد شمار کل دانشجویان این دانشگاه‌ها هستند.
 
* یهودی منتقد اسرائیل
یهودی بودن سندرز اما نتوانسته صهیونیست‌ها را به حمایت از وی متقاعد کند. وی نیز در زمره مشهورترین سیاستمداران آمریکا در انتقاد از اسرائیل است و همواره گفته: مخالفت با اسرائیل به منزله یهودی‌ستیزی نیست.
با وجود سرسپردگی هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا به اسرائیل، صهیونیست‌ها معتقدند هیچ رئیس‌جمهوری در چند دهه اخیر آمریکا به اندازه ترامپ به تحقق اهداف صهیونیست‌ها کمک نکرده است. همین موضوع هم سبب شده صهیونیست‌ها تلاش فراوانی برای پیروزی ترامپ انجام دهند. 
اگر نظرسنجی‌های انجام شده در ایالت‌های مختلف آمریکا را  بررسی کنیم، در اردوگاه دموکرات‌ها برنی سندرز بیش از دیگران شانس معرفی به عنوان کاندیدای نهایی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری را دارد. سندرز مانند همه سیاستمداران آمریکا تردیدی درباره دفاع از اسرائیل ندارد اما در برخی موارد مثل شهرک‌سازی‌ها یا موضوع صلح ادعایی آمریکا، انتقاداتی هم به اسرائیل دارد. همین موضوع بهانه‌ای شد تا روزنامه صهیونیستی هاآرتص هفته پیش در گزارشی به بررسی سیاست شورای امور عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک) علیه برنی سندرز بپردازد. هاآرتص نوشت: پس از اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل،‌ حمایت از حق حاکمیت اسرائیل بر جولان، درخواست از تشکیلات خودگردان فلسطین در متوقف کردن حمایت از خانواده مبارزان فلسطینی و هم‌اکنون حمایت از طرح صلحی که بشدت به نفع اسرائیل است،‌ هیچ فضایی برای دموکرات‌ها باقی نگذاشته تا به رقابت با وی برای کسب عنوان دوست اسرائیل بپردازند. در ادامه گزارش هاآرتص آمده است: در دوره‌ای که به انتخابات آیووا منتهی می‌شد، گروه «دموکرات‌های حامی اسرائیل» که عمری یک ساله دارند، به طور گسترده‌ای در راستای از دور خارج کردن برنی سندرز، سناتور ایالت ورمونت از رقابت‌ها فعالیت کردند. 
***
[رشد آرام بلومبرگ]
برنی سندرز همچنان نفر اول اردوگاه دموکرات‌هاست. با این حال اما جایگاه نفر دوم دموکرات‌ها همچنان در نوسان است. قبل از شروع انتخابات داخلی در آیووا، جو بایدن، معاون باراک اوباما در برخی ایالت‌ها اول و در برخی نظرسنجی‌ها دوم بود اما بعد از انتخابات نیوهمپشایر و آیووا جایگاه وی بشدت سقوط کرد و اگرچه همچنان لابی قدرت حزب دموکرات او را دارای شانس می‌داند اما وی در نظرسنجی‌ها دیگر جایگاه مناسبی ندارد. نفر دوم نظرسنجی‌ها اما بین بوتیجیج و بلومبرگ در نوسان است. میلیاردر بزرگ آمریکا حالا به کمک ولخرجی‌های شگفت‌انگیز خود در حال کسب محبوبیت در میان حامیان دموکرات‌هاست. وی لااقل فعلا در نوادا نفر دوم دموکرات‌هاست و همین هم سبب شده امروز برای اولین بار در مناظره دموکرات‌ها حاضر باشد.  در آستانه انتخابات انجمن‌های درون‌حزبی دموکرات‌ها در ایالت نوادا که قرار است 10  اسفندماه برگزار شود، نتایج جدیدترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد برنی سندرز با کسب 31 درصد آرا‌ همچنان از دیگر نامزدهای انتخابات پیشی گرفته است. مایکل بلومبرگ، شهردار سابق نیویورک هم بعد از برنی سندرز در جایگاه دوم نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا قرار دارد. طبق این نظرسنجی تقریباً یک‌سوم دموکرات‌ها و طرفداران احزاب مستقل که تمایل‌هایی به حزب دموکرات دارند که حدود ۳۱ درصد می‌شوند، در نظرسنجی‌های انجام گرفته اعلام کردند از سندرز حمایت می‌کنند و ۱۹ درصد رأی‌دهندگان نیز تصریح کردند اگر همین امروز انتخابات برگزار شود، از بلومبرگ حمایت می‌کند. بلومبرگ در دقیقه ۹۰ به رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا پیوست. این میلیاردر آمریکایی کمپین تبلیغاتی بسیار وسیع و گسترده‌ای را در فیسبوک و اینستاگرام به راه انداخته است. گزارش‌ها حاکی از آن است بلومبرگ دیروز صلاحیت شرکت در نهمین مناظره نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا را که قرار است امروز در لاس‌وگاس ایالت نوادا برگزار شود، به دست آورد. این اولین حضور شهردار سابق نیویورک در مناظره دموکرات‌هاست و پیش از این از شرکت در این مناظره‌ها خودداری می‌کرد و حالا باید با دیگر رقبای انتخاباتی خود یعنی برنی سندرز، جو بایدن، الیزابت وارن، ایمی کلوبچار و پیت بوتیجیج مناظره و بحث کند. بلومبرگ پیش از این، ضمن انتقاد از سندرز و دیگر نامزدهای دموکرات، تأکید کرده بود اعضای حزب دموکرات باید با یکدیگر برای شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا متحد شوند. سندرز هم درباره بلومبرگ گفته بود: حقیقت ساده این است که شهردار بلومبرگ با تمام پول و ثروت خود، هیچ نوع انرژی‌ای برای شکست دونالد ترامپ در رأی‌دهندگان ما ایجاد نمی‌کند. بنا به گفته استیو بانون، استراتژیست ارشد سابق کاخ سفید، بلومبرگ یکی از حامیان اصلی استیضاح ترامپ بوده و بیش از ۱۱۰ میلیون دلار در حمایت از دموکرات‌های کنگره در فرآیند استیضاح ترامپ هزینه کرده است. نتایج جدیدترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد بایدن با کسب ۱۵ درصد در جایگاه سوم قرار دارد و وارن با ۱۲ درصد، کلوبچار با ۹ درصد و بوتیجیج با ۸ درصد آرا در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

Page Generated in 0/0067 sec