printlogo


کد خبر: 216629تاریخ: 1398/11/30 00:00
هشدار صریح وزیر خارجه عراق به مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی:
عراق نباید محلی برای حمله به دیگر کشورها باشد

گروه بین‌الملل: بعد از ترور سردار سلیمانی، ابومهدی المهندس و همراهان‌شان توسط آمریکا، موج گسترده‌ای از آمریکاستیزی در عراق به‌وجود آمد که در نهایت سبب تصویب طرح اخراج ارتش آمریکا از عراق شد. 
با وجود مخالفت ترامپ و خط و نشان کشیدن پمپئو برای دولت بغداد، برگزاری تظاهرات چند میلیون نفری علیه حضور آمریکا  و سردادن شعارهای ضدآمریکایی، سبب شد آمریکایی‌ها به دنبال استقرار ناتو در عراق به جای حضور مستقل خود باشند. 
در کنفرانس امنیتی مونیخ هم دبیرکل ناتو مدعی موافقت مقامات عراقی با حضور ناتو در عراق شد. آنچه تاکنون مشخص شده اینکه عراقی‌ها به دنبال گذاشتن قیدوبندهای شدید برای حضور آنها در کشورشان برای مبارزه با داعش هستند که حمله نکردن از عراق به کشورهای دیگر در رأس این قیود است. 
همین موضوع هم محور دیدار وزیر خارجه عراق با مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی بود که در آن طرف عراقی گفت: مخالف استفاده از خاک عراق برای حمله به کشورهای دیگر هستیم.
بنا بر گزارش‌ها، محمدعلی الحکیم، وزیر خارجه عراق دیروز با ژوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی دیدار و گفت‌وگو کرد. در بیانیه وزارت خارجه عراق آمده است، در این دیدار که در مونیخ آلمان انجام شد، الحکیم از اتحادیه اروپایی خواست به حمایت‌های خود در بازسازی مناطق آزادشده و تکمیل اجرای پروژه‌های اتحادیه اروپایی در بخش رشد و توسعه عراق که در کنفرانس سال 2018 کویت ارائه شد، ادامه دهد. محمدعلی الحکیم همچنین بر اهمیت احترام به حاکمیت عراق از سوی همه طرف‌ها و رد استفاده از خاک این کشور برای حمله به هر کشوری تاکید کرد و خواستار حمایت از تلاش‌های عراق برای تبدیل شدن به عامل ثبات و توافق در منطقه و جهان شد.
برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق نیز پیش‌تر گفته بود که کشورش تحت هیچ شرایطی اجازه استفاده از پایگاه‌های عراق را برای حمله نظامی به کشورهای همسایه نخواهد داد.
 
* تقدیر تروریست‌ها از مسؤولان اقلیم کردستان عراق!
با وجود درخواست‌های مکرر مردم عراق برای اخراج سربازان آمریکایی از کشورشان، مقامات اقلیم کردستان در یک ماه گذشته چند دیدار با مقامات آمریکایی داشته‌اند. بعد از دیدار بارزانی‌ها با سفیر آمریکا در عراق، سرکنسول آمریکا در عراق، وزیر خارجه آمریکا، هیأت بلندپایه کنگره، مقامات ارشد سنا و ده‌ها مقام ارشد دولتی دیگر، این‌بار یکی دیگر از بارزانی‌ها با فرستاده‌ ویژه‌ آمریکا در امور سوریه دیدار کرد. نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان و جیمز جفری، فرستاده ‌ویژه‌ آمریکا در امور سوریه، درباره تحولات اخیر در منطقه خاورمیانه با هم گفت‌وگو کردند. بارزانی در این دیدار، از حضور و ایفای نقش نیروهای آمریکایی و بین‌المللی در سوریه تقدیر کرد و بر لزوم همکاری و هماهنگی همه‌ این عوامل جهت یافتن راه‌حلی سیاسی  و آشتی‌جویانه تأکید کرد. رئیس اقلیم کردستان و فرستاده‌ ویژه‌ آمریکا، در بخش دیگری از این دیدار، درباره آخرین تحولات عراق و تلاش برای تشکیل کابینه جدید عراق و موضع مثبت اقلیم کردستان درباره باقی ماندن نظامیان آمریکایی در عراق به بحث و تبادل‌نظر پرداختند. نماینده آمریکا بارها از بارزانی به‌خاطر حمایت مستقیم از دولت آمریکا تقدیر کرد و مقامات حکومت اقلیم کردستان را متحد واقعی و مورد اعتماد آمریکا در منطقه خواند.
چراغ سبز  مقامات اقلیم کردستان به آمریکایی‌ها برای ادامه حضور در این منطقه سبب شده مقامات آمریکایی از احداث پایگاه‌های جدید خود در این منطقه خبر دهند. 
 
* بیش از 2 هزار ایزدی در چنگ داعش
دفتر نجات ربوده‌شدگان ایزدی مورد تایید سازمان ملل، در جدیدترین گزارش خود درباره قربانیان ایزدی جنایات داعش اعلام کرد: جمعیت این اقلیت دینی در عراق به ۵۵۰ هزار نفر می‌رسد. شمار آوارگان طی حمله داعش از سوم آگوست ۲۰۱۴، ۳۶۰ هزار نفر است. در گزارش دفتر نجات ربوده‌شدگان ایزدی، شمار کشته‌های ایزدی در روزهای نخست حمله داعش به سنجار، به هزار و ۲۹۳ نفر می‌رسد و بر اساس آمار موجود، ۲ هزار و ۷۴۵ نفر در جریان حمله داعش به عراق، یتیم شدند. علاوه بر گورهای فردی، تاکنون ۸۱ گور جمعی متعلق به ایزدی‌ها کشف شده است. ۶۸ مقبره و مرقد دینی نیز منفجر شده است. بر اساس این گزارش، بیش از ۱۰۰ هزار نفر از ایزدی‌ها به خارج از عراق مهاجرت کرده‌اند و ۶ هزار و ۴۱۷ نفر از جمله ۳ هزار و ۵۴۸ زن و دختر و ۲ هزار و ۸۶۹ مرد و پسربچه، از سوی داعش ربوده شدند. در این میان، ۳ هزار و ۵۳۰ نفر از دست داعش نجات یافته‌اند که هزار و ۱۹۹ نفر آنها زن و ۳۳۹ تن از آنها مرد بودند. شمار کودکان دختر ربوده شده، هزار و ۴۱ نفر و شمار کودکان پسر به ۹۵۱ تن می‌رسد. بر اساس این آمار، هنوز ۲ هزار و ۸۸۷ ایزدی ربوده شده در دست داعش اسیرند که هزار و ۳۰۸ نفر آنها زن و هزار و ۵۷۹ نفر آنها مرد هستند. 
 
* پشت‌پرده فشار آمریکا به حشدالشعبی
محمد البلداوی، نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق، از تحرکات آمریکا برای استقرار فلسطینی‌ها در استان‌های غربی عراق از طریق دور کردن نیروهای حشدالشعبی از این مناطق، خبر داد. وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری المعلومه تصریح کرد: آمریکا برای دور کردن حشدالشعبی از استان‌های غربی عراق بویژه استان الانبار برنامه‌ریزی می‌کند و هدف آن، ایجاد بستری مناسب برای اسکان فلسطینی‌ها در داخل عراق است. آمریکا تلاش می‌کند مساحت زیادی از صحرای الانبار را برای انتقال خانواده‌های فلسطینی مهیا کند. البلداوی افزود: آمریکا به همراه گروه‌های سنی و کرد همسو با خود، برای دور کردن حشدالشعبی از مناطق غربی عراق تلاش می‌کند و به دنبال ایجاد گروه‌های جدید طایفه‌ای در خدمت اهداف خود، در این مناطق است. حضور حشدالشعبی در این مناطق، مانع اجرای معامله قرن و ایجاد موطنی جدید برای خانواده‌های فلسطینی است. کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق نیز پیش‌تر درباره حمایت آمریکا از برخی شخصیت‌های سیاسی و گروه‌ها برای فشار بر دولت فدرال و انحلال حشدالشعبی هشدار داده بود. آذرماه گذشته و پیش از رونمایی از طرح صلح آمریکا موسوم به معامله قرن، عزت الشابندر، نماینده سابق پارلمان عراق فاش کرد که رژیم صهیونیستی و امارات طرحی را برای جدا کردن استان الانبار عراق به منظور اسکان آوارگان فلسطینی در راستای اجرای معامله قرن در دست اجرا دارند.

Page Generated in 0/0885 sec