printlogo


کد خبر: 216630تاریخ: 1398/11/30 00:00
اشرف غنی در ریاست‌جمهوری ماندگار شد

سرانجام پس از ۴ ماه از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان، دیروز نتایج آن اعلام شد. بر اساس اعلام رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان اشرف غنی با کسب 6/50 درصد آرا پیروز این انتخابات شد. همچنین بر اساس اعلام این کمیسیون، عبدالله عبدالله با کسب ۷۲۸۴۱ رأی، 52/39 درصد آرا را به خود اختصاص داد. چهارمین انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان با مشارکت کمتر از ۳ میلیون نفر از شهروندان این کشور در تاریخ ۲۸ مهر برگزار شد. اعلام نتایج چهارمین انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان 2 بار به دلیل مشکلات فنی و عدم اجازه بازشماری آرا در چندین ولایت افغانستان به تعویق افتاده بود.
 
* عبدالله: نتایج تقلبی را نمی‌پذیریم
عبدالله عبدالله، رقیب اصلی محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور فعلی افغانستان، دقایقی پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان، به اعلام این نتایج واکنش نشان داد. در همین ارتباط، عبدالله عبدالله با اشاره به نتایج اعلام شده از سوی کمیسیون مستقل انتخابات که در آن محمد اشرف غنی، به عنوان پیروز نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر عنوان شده، گفت: در جلسه با شورای انسجام مجاهدین اعلام کرده نتیجه تقلبی را نمی‌پذیریم و تنها نتیجه آرای پاک و شفاف برای ما قابل قبول است. به گفته عبدالله عبدالله، شرکت‌کنندگان در جلسه اخیر نیز حمایت همه‌جانبه‌ خود را از ریاست اجرایی و مواضع آن درباره رسیدگی به شکایات و شفافیت انتخابات اعلام کرده‎اند.
 
* توافق آمریکا و طالبان نهایی شد
رئیس اجرایی دولت افغانستان در سخنانی خطاب به شورای وزیران این کشور اظهار کرد توافق صلح میان طالبان و آمریکا «نهایی شده است». به گزارش پایگاه خبری «طلوع»، عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت افغانستان اظهار امیدواری کرد پیشرفت اخیر در فرآیند صلح مربوط به این کشور ادامه پیدا کرده و وارد مرحله مذاکرات بین افغانی شده و سپس منجر به صلح پایدار در افغانستان شود. این در حالی است که زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در فرآیند صلح و آشتی افغانستان توئیتی درباره پیشرفت در روند صلح افغانستان منتشر و به موضوع توافق [کاهش خشونت میان آمریکا و طالبان] اشاره کرد اما در عین حال گفت، هنوز دستیابی به موفقیت را نمی‌توان تضمین کرد.

Page Generated in 0/0496 sec