printlogo


کد خبر: 216632تاریخ: 1398/11/30 00:00
دور دنیا

ترامپ: فریبکاری اوباما را ببینید
یک توئیت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا درباره شکوفایی اقتصادی و اشتغال‌زایی در دوران وی سبب واکنش تند دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری فعلی این کشور شد.  روسای‌جمهوری آمریکا معمولا در انظار عمومی از یکدیگر انتقاد نمی‌کنند و بیشتر از روندهای سابق انتقاد می‌کنند ولی این بار ترامپ رسما اوباما را به فریبکاری متهم می‌کند.  باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا روز دوشنبه در توئیتی عکسی از آنچه ظاهرا امضایش بر پای یک بسته تحریک رشد اقتصادی موسوم به «قانون بازیابی اقتصادی» را نشان می‌داد منتشر کرد؛ قانونی که در فوریه 2009 از سوی اوباما امضا شد. اوباما در متن همراه با این عکس نوشت: «11 سال پیش در چنین روزی و در حوالی اوج بدترین رکود اقتصادی چند نسل گذشته، من قانون بازیابی اقتصادی را امضا کردم و راه را برای بیش از یک دهه رشد اقتصادی و طولانی‌ترین روند اشتغال‌زایی در تاریخ آمریکا هموار کردم». با این حال ترامپ با انتشار توئیت‌هایی به این صحبت‌های اوباما واکنش نشان داد و بشدت به وی تاخت. رئیس‌جمهور آمریکا در توئیت‌هایش نوشت: «آیا جدیدترین فریبکاری را شنیده‌اید؟ اوباما حالا دارد تلاش می‌کند اعتبار شکوفایی اقتصادی که در دولت ترامپ رخ می‌دهد را به خودش اختصاص دهد. ترامپ عنوان کرد: اوباما ضعیف‌ترین بازیابی اقتصادی را از زمان رکود بزرگ اقتصادی رقم زد. او ادامه داد: من مجبور شدم ارتش‌مان را که کاملا از منابع تهی شده بود بازسازی کنم. نرخ اعتبارات فدرال را بالا ببرم و مالیات‌ها و قوانین را کاهش دهم. اگر دموکرات‌ها در سال 2016 در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز می‌شدند آمریکا هم‌اکنون درگیر یک رکود اقتصادی بزرگ و مصایب نظامی بود. هنوز بهترین‌ها در راه هستند. آمریکا را با عظمت نگاه دارید!»
***
 خیز رئیس سیاست خارجی پارلمان آلمان برای کسب قدرت
نوربرت راتگن، رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان آلمان برای ورود به رقابت رهبری حزب اتحاد دموکرات- مسیحی که در گذشته رهبری آن در دست آنگلا مرکل بود، آماده می‌شود. اوایل همین ماه آنگرت کرامپ کارن‌باوئر، رهبر کنونی محافظه‌کاران اتحاد دموکرات- مسیحی (CDU) اعلام کرد پایان همین سال میلادی کناره‌گیری می‌کند و به دنبال صدراعظمی نیست. کرامپ کارن‌باوئر در سال ۲۰۱۸ به این سمت انتخاب شد؛ پس از آنکه آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفت قصد ندارد برای رهبری این حزب نامزد شود. نوربرت راتگن بین سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۲ وزیر محیط‌زیست، حفظ طبیعت و امنیت هسته‌ای بود و بین سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۹ معاون حزب اتحاد دموکرات - مسیحی شد.
***
تأسیس مقر دفتر ضدترور سازمان ملل در قطر
دولت قطر و سازمان ملل یادداشت‌تفاهمی را در زمینه تقویت همکاری در راستای مبارزه با تروریسم امضا کردند. مجلس شورای قطر به نمایندگی از دولت این کشور یادداشت‌تفاهمی را با سازمان ملل با هدف ایجاد چارچوب همکاری برای تقویت نقش پارلمان‌ها در مقابله با تروریسم و شرایط مربوط به آن و نیز پیشبرد همکاری دوجانبه در زمینه‌های مهم و مورد توجه امضا کرد. این یادداشت‌تفاهم که در دفتر ضدترور سازمان ملل در نیویورک امضا شد، شامل ورود مجلس شورای قطر و سازمان ملل به تمهیدات مستقیم برای تاسیس دفتر برنامه‌های ضدترور سازمان ملل است و این امر به معنای مشارکت پارلمانی در ممانعت و مبارزه با تروریسم بوده که دفتر آن در کشور قطر است.
***
احتمال برقراری پرواز مستقیم اسرائیل به عربستان
میکی زوهر، رئیس فراکسیون لیکود در کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) از احتمال برقراری پرواز مستقیم از اراضی اشغالی به عربستان سعودی خبر داد. شبکه خبری «روسیاالیوم» به نقل از زوهر گزارش داد تلاش خواهد کرد مسلمانان حاضر در اراضی اشغالی فلسطین، بتوانند با پروازهای مستقیم، از تل‌آویو عازم عربستان شوند، نه از طریق اردن. وی تأکید کرد در این زمینه، پیشرفت‌هایی نیز حاصل شده است و این مسأله، با مداخله بنیامین نتانیاهو حل خواهد شد. این مسؤول اسرائیلی ابراز امیدواری کرد نتانیاهو شخصا مسؤولیت پیگیری این موضوع مهم را برعهده گیرد تا هرگونه مانعی را از سر راه این مسأله بردارد. زوهر با این ادعا که حزب لیکود، مؤید آزادی عبادت و ادیان است، مدعی شد تلاش خواهد کرد با همکاری نتانیاهو، با مسؤولان سعودی تماس برقرار کند؛ زیرا نتانیاهو موفق شده است تماس‌های نزدیکی با سعودی داشته باشد. منابع دیپلماتیک عربی 18 بهمن‌ماه به روزنامه‌ اسرائیلی «اسرائیل هیوم» گفتند گفت‌وگوهایی با وساطت آمریکا بین ریاض و تل‌آویو در حال انجام است که ممکن است در نهایت به دیدار نتانیاهو و بن‌سلمان در قاهره یا منامه منجر شود.
***
آغاز رزمایش نظامی مشترک روسیه و بلاروس
نیروهای هوابرد روسیه و نیروهای عملیات ویژه بلاروس از روز دوشنبه رزمایش نظامی مشترکی را در منطقه پسکوف آغاز کردند. رومان ساموخین، معاون فرمانده نیروهای هوایی پسوف در بیانیه‌ای اعلام کرد: طی این رزمایش، نیروها باید شماری از ماموریت‌های تمرینی را به پایان برسانند، از جمله فرود با چتر، به دست گرفتن کنترل مکان‌ها و همچنین عملیات دفاعی.
***
بازداشت ۲۲۸ نفر در ترکیه
دادستان‌های ترکیه دیروز قرار بازداشت ۲۲۸ نفر را به اتهام ارتباط با فتح‌الله گولن،‌ سیاستمدار منتقد دولت صادر کردند. این خبر را منابع امنیتی اعلام کردند. دادستان‌های ازمیر دستور بازداشت ۱۰۱ گروهبان و ۵۶ سرباز بازنشسته یا اخراجی را صادر کردند. منابع امنیتی گزارش دادند عملیات بازداشت این افراد در ۴۳ منطقه انجام شد. در آنکارا نیز ۷۱ نفر از جمله ۳۳ مقام نظامی بازداشت شدند.

Page Generated in 0/0099 sec