printlogo


کد خبر: 216634تاریخ: 1398/11/30 00:00
بررسی شکست استقلال در شبی که از هر حیث برتر از الاهلی بود
هم از خودی، هم از داور

تیم فوتبال استقلال در هفته دوم لیگ قهرمانان آسیا به مصاف الاهلی عربستان رفت و در پایان با نتیجه 2 بر یک مغلوب شد اما این باخت حق استقلال نبود حتی برای تیمی که حدود 10 بازیکن اصلی‌اش را به دلایل گوناگون در اختیار نداشت. اشتباه مسلم کمک داور کره‌ای باعث شد آبی‌ها از کسب امتیاز در آخرین دقایق باز بمانند. الاهلی بدون 3  ستاره خارجی‌اش در خط حمله، تیمی کاملا معمولی و شکست‌پذیر بود اما استقلالی‌ها این واقعیت را بعد از دریافت گل دوم فهمیدند و وقتی برای جبران، کمر همت را بستند، انواع بدشانسی‌ها و خودزنی‌ها سراغ‌شان آمد؛ از گل نکردن پنالتی که گویا عادت وریا و دیگر بازیکنان استقلال شده تا اشتباه داور. استقلال با مصدومان بسیار به کویت رفت تا در برابر الاهلی عربستان قرار بگیرد. در حالی که دست مجیدی بسته بود، دقایقی قبل از بازی خبر رسید میلیچ و علی کریمی به دلیل سرماخوردگی و فرشید باقری به دلیل مصدومیت مانند عارف غلامی، سیاوش یزدانی، فرشید اسماعیلی، محمد بلبلی، مهدی قائدی و شیخ دیاباته این بازی حساس را از دست داده‌اند. با این وصف اما استقلال برابر الاهلی به حریف باج نداد و در آمار عملکرد بهتری از تیم سعودی داشت؛ گل صحیح استقلال گرفته نشد، پنالتی استقلال از دست رفت و داور یک گل به تیم عربستانی هدیه داد تا در نهایت بازی با نتیجه 2 بر یک به نفع نماینده عربستان به پایان برسد. فوتبالی که استقلال در نیمه دوم ارائه داد، هر لحظه بیننده را به زدن گل مساوی امیدوار می‌کرد و البته استقلال گل زد، گل سالمی هم زد ولی حریف داور نشد تا نتیجه را واگذار کند. نیمه دوم استقلال پر بود از حرکات با جان و دلی که بازیکنان برای تیم و هواداران‌شان انجام می‌دادند. ارسلان مطهری و آرش رضاوند دوشنبه‌شب برای تیم‌شان سنگ تمام گذاشتند. این بهترین عملکرد آرش از ابتدای فصل بود و ارسلان هم مثل همیشه هر روز بهتر از دیروز. شاهین طاهرخانی در ششمین بازی پیاپی در نیم فصل دوم که فیکس بود، کم‌اشتباه بازی کرد و مسعود ریگی در غیاب مهره‌های کناری خود سعی کرد هم کریمی باشد و هم ریگی. دشتی هم خوب بود و 75 دقیقه با تمام وجودش بازی کرد. نکته اینکه این بازی برگشت هم دارد و چه زمان خوبی هم برگزار خواهد شد؛ هفته آخر لیگ قهرمانان در 16 اردیبهشت. آن موقع لشکر مصدوم استقلال رها از بند مصدومیت در خدمت تیم خواهند بود و آنجاست که هم فوتبال را می‌بریم، هم داور را و هم نتیجه را.
 
* اعتراف سعودی‌ها به اشتباه داور
سعد الحارثی، فعال توئیتری و خبرنگار فوتبال عربستان با سوت پایان بازی استقلال- الاهلی به پیروزی الاهلی کنایه زد. الحارثی که با پست‌های جنجالی‌اش درباره فوتبال ایران شناخته می‌شود و در فوتبال ایران برای خود طرفدارانی جمع کرده است (البته اکثرا استقلالی هستند چون علیه پرسپولیس توئیت می‌زند)، به محض اتمام بازی با انتشار تصویری از داور بازی اینطور توئیت کرده: «لبیه یازولک!» او در این توئیت با انتشار یک قلب سبز به نشانه رنگ پیراهن الاهلی و پرچم کره‌جنوبی، به تشکر از کمک‌داور کره‌ای پرداخته که گل دوم استقلال را که به زیبایی هر چه تمام‌تر توسط ارسلان مطهری به ثمر رسید، مردود اعلام کرد؛ تصمیمی که هیچ‌یک از کارشناسان داوری آن را تایید نمی‌کنند. این تصمیم که به واسطه حضور محمد دانشگر در محوطه جریمه در لحظه گل و به بهانه‌ بلاک کردن دید دروازه‌بان گرفته شد، باعث شد گل استقلال رد شود. جالب اینکه الحارثی به این توئیت بسنده نکرد و توئیت دیگری منتشر کرد و با کنایه نوشت: نفوذ ما در لیگ قهرمانان آسیا جدا قوی است.
 
* آنچه کارشناسان داخلی گفتند
بعضی کارشناسان ایرانی درباره صحنه گل دوم استقلال و مردود شدن عجیب آن از سوی کمک داور کره‌ای نظرات‌شان را اعلام کردند.
محمد فنایی درباره این صحنه گفت: این ضربه از فاصله تقریبا 30 متری به ثمر رسیده است و این در حالی است که دروازه‌بان کاملا اشراف و دید کامل به توپ داشت و در واقع عکس‌العملی نمی‌توانست از خود نشان دهد و این گل کاملا در موقعیت درست به ثمر رسید. سعید مظفری‌زاده هم گفت: در دقیقه 89 استقلال یک گل دیرهنگام زد که داور به اشتباه این گل را مردود اعلام کرد. از دوربین پشت دروازه مشخص است دروازه‌بان کاملا صحنه را می‌دید و دانشگر تاثیری روی گل و توپ نداشت.
نوید مظفری هم در این باره گفت: دانشگر به هیچ‌وجه جلوی دید گلر را نگرفته بود و داور در این صحنه کاملا مرتکب خطا شد.
 
* هدر دادن 85 درصد پنالتی‌ها!
شکست مقابل الاهلی، کار استقلال برای صدرنشینی و حتی صعودش از مرحله گروهی را سخت کرد، بویژه که الوحده هم با شکست الشرطه، توانست بالاتر از تیم مجیدی قرار بگیرد. استقلال در کویت، نمایشی ضعیف‌تر از حریف نداشت. آبی‌ها موقعیت‌های زیادی ساختند و حتی یک بار با اعلام ضربه پنالتی، فرصت تغییر نتیجه بازی و کسب یک امتیاز از مسابقه را به دست آوردند؛ پنالتی‌ای که با ضربه نه چندان خوب وریا غفوری  از دست رفت. از دست دادن پنالتی‌های سرنوشت‌ساز، اتفاق تلخی است که این فصل و امسال، زیاد برای استقلال تکرار می‌شود. استقلال این فصل در هر 3 جام، یک پنالتی از دست داده است؛ پنالتی‌هایی که همگی، حساسیت زیادی داشتند و در 2 مورد، امتیازات سرنوشت‌سازی را از استقلال گرفتند. داربی رفت تهران، علی کریمی پنالتی خراب کرد و زمانی که بازی بدون گل مساوی بود نتوانست استقلال را جلو بیندازد. استقلال دقایق آخر آن مسابقه، گل خورد و بازنده شد. پیروزی در داربی می‌توانست هفته‌های زیادی استقلال را به صدر جدول بفرستد و حالا هم، فاصله آنها تا قهرمانی را کاهش می‌داد. پنالتی بعدی مقابل گل ریحان از دست رفت. در آن مسابقه هم زمانی که بازی 1-1 مساوی بود، مرتضی تبریزی نتوانست گل برتری استقلال را بزند. البته آن دیدار، در وقت‌های اضافی به نفع استقلال تمام شد. حالا هم وریا غفوری، فرصت بازگشت به بازی را از استقلال گرفت تا این تیم به رده سوم جدول گروهش سقوط کند. الاهلی و الوحده، هر کدام 3 امتیاز بیشتر از استقلال دارند. البته استقلال، فرصت بازگشت دارد اما مسیر آنها با این باخت، به مراتب سخت‌تر خواهد بود. تنها پنالتی این فصل استقلال که گل شده را وریا غفوری به سایپا زد؛ بازی‌ای که با 4 گل به نفع استقلال تمام شد و شاید گل نشدن آن توپ هم نمی‌توانست جلوی برد استقلال را بگیرد. با بررسی سال 98، آمار پنالتی‌های گل نشده استقلال در جریان بازی بیشتر و تاثیرگذارتر می‌شود. فصل پیش فرشید اسماعیلی در داربی برگشت، صاحب ضربه پنالتی شد و آن را از دست داد. استقلال با یک گل، بازی را باخت و همان امتیازات، نقش مهمی در قهرمانی پرسپولیس و خارج شدن استقلال از کورس قهرمانی داشت. یک پنالتی دیگر را هم هفته آخر وریا غفوری مقابل سپیدرود از دست داد که این یکی، تاثیری روی نتیجه نهایی و پیروزی استقلال نگذاشت. در لیگ قهرمانان آسیا هم از دست دادن پنالتی، سهم آیاندا پاتوسی مقابل العین بود؛ بازی که استقلالی‌ها با وجود از دست دادن این فرصت پیروز شدند. استقلال امسال، 7 پنالتی به دست آورده که 6 تا از آنها خراب شده و فقط یکی را گل کرده؛ پنالتی که وریا غفوری به سایپا در لیگ برتر زد. غفوری 2 بار در لیگ برتر و لیگ قهرمانان، پاتوسی در لیگ قهرمانان، تبریزی در جام حذفی و کریمی و اسماعیلی در لیگ برتر دیگر پنالتی‌های استقلال را از دست داده‌اند؛ فرصت‌سوزی‌هایی که ضربه بزرگی به استقلال زده است.

Page Generated in 0/0075 sec