printlogo


کد خبر: 216642تاریخ: 1398/11/30 00:00
مجلس بعدی باید زیان سال‌های اخیر را جبران کند

جواد منصوری*: عملکرد مجلس دهم در حوزه سیاست خارجی مناسب نبود و تناسبی با اهداف انقلاب، خواسته مردم و توان نیروهای انقلابی نداشت. علت هم این بود که مجلس بیشتر دنبال تسویه حساب‌های داخلی یا مقابله با جریان‌های رقیب بود و به این ترتیب موفق نشد در سیاست خارجی یک حضور پررنگ، فعال و تاثیرگذار داشته باشد. از طرف دیگر مجلس دهم تا حد زیادی در مقابل دولت منفعل بود و به این دلیل نتوانست در سیاست خارجی دولت تاثیرگذار باشد. در نتیجه، در 4 سال گذشته دوران ضعف سیاست خارجی پس از انقلاب را تجربه کردیم. به همین خاطر برای دوره بعدی مجلس این انتظار درست و جدی وجود دارد که ان‌شاءالله افرادی انتخاب شوند که بتوانند در سیاست خارجی نقشی سازنده و موثر داشته باشند و حتی بتوانند وضعیت گذشته را جبران کنند، چون ما از این نظر زیان سنگینی را در سال‌های اخیر متحمل شدیم. 

شرایط منطقه‌ای و شرایط بین‌المللی تا حدودی نسبت به گذشته تغییر کرده و شناخت این تغییر و تحولات بسیار حائز اهمیت است. همچنین گرایش به شرق باید به عنوان یک سیاست راهبردی مهم در دستور کار مجلس و دولت قرار بگیرد، چرا که در 6 سال گذشته سیاست نگاه به غرب دولت هیچ دستاوردی برای ما نداشته است و در آینده هم نخواهد داشت. از سوی دیگر در شرق یکسری امکانات مناسب‌تری برای روابط گسترده در همه زمینه‌ها برای جمهوری اسلامی فراهم است. نکته دیگری که حائز اهمیت است اینکه ما در ارتباط و تجارت با همسایگان‌مان در سال‌های اخیر واقعا عقب‌ماندگی‌های بسیار شدیدی داریم، در حالی که امکانات و فرصت‌های فوق‌العاده‌ای در آسیای مرکزی، اوراسیا، کشورهای شرقی، ترکیه و عراق و شرق آفریقا در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی برای ما وجود داشته و دارد. اینها متاسفانه در سال‌های اخیر مغفول مانده و با بی‌توجهی مواجه شده است. در این شرایط مجلس دهم نیز اقدامی جهت اصلاح این رویه دولت در سیاست خارجی انجام نداد. 
به نظر بنده در مجلس آینده قطعا باید افراد باتجربه‌ از کارآمدان سیاسی، بویژه دارای تجربیات عملی در راس کار قرار بگیرند تا بتوانند به دولت کمک کنند در جهت منافع انقلاب، روابط خارجی مناسبی را در دستور کار قرار دهد و بیشترین آورده را برای منافع ملی را داشته باشد. 
مجلس یازدهم ان‌شاءالله باید رویکرد نگاه به شرق، گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با همسایگان و همچنین روابط گسترده با کشورهای آفریقایی را مدنظر قرار دهد، یعنی دقیقا حوزه‌هایی که در مجلس دهم تقریبا فراموش شدند. از طرف دیگر مجلس یازدهم باید یک تجدیدنظر جدی در روابط جمهوری اسلامی با آمریکا و اروپا داشته باشد و آن را به دولت منتقل کند. 
در پایان باید بگویم مجلس دهم در حوزه سیاست خارجی مجلسی منفعل بود و هیچ‌گونه تعامل فعال و برخورد جدی با دولت نداشت و به همین دلیل هم عملا تحرک مناسبی در حوزه سیاست خارجی ما در راستای منافع ملی شکل نگرفت.
* سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در چین

Page Generated in 0/0160 sec