printlogo


کد خبر: 216646تاریخ: 1398/11/30 00:00
سیاست‌های افزایش جمعیت چه شد؟
وجود 5/5 میلیون خانوار تک‌نفره در ایران

گروه اجتماعی: در سایه اجرای ناقص قوانین مربوط به جمعیت، تعداد خانواده‌های تک‌نفره در کشور در حال افزایش است.
به گزارش «وطن امروز»، طبق قوانین موجود دولت باید شرایطی فراهم کند تا جامعه به سمت افزایش جمعیت و زاد و ولد برود اما عملکرد دولت در این زمینه آنقدر ضعیف بوده که سرعت رشد جمعیت در کندترین حالت ممکن قرار دارد.
معصومه توکلی، رئیس گروه توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی در برنامه‌ای رادیویی با موضوع بررسی افزایش خانوار‌های تک‌نفره با اشاره به اینکه وجود خانوارهای تک‌نفره یک واقعیت اجتماعی است، گفت: در حال حاضر شاهد وجود خانوارهای تک‌نفره هستیم.
وی با اشاره به اینکه خانوارهای تک‌نفره در نتیجه برنامه‌ریزی‌های نادرست به وجود آمده‌اند، اظهار کرد: افرادی که به شکل انفرادی زندگی می‌کنند یک خانوار تک‌نفره به شمار می‌آیند و الصاق لفظ خانواده به این افراد صحیح نیست.
رئیس گروه توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: در بسیاری از مواقع یک زن یا مرد بر اثر مرگ یا متارکه شریک زندگی خود را از دست می‌دهد و از شکل خانواده به خانوار تک‌نفره تبدیل می‌شود.
وی افزود: دانشجویانی که به تنهایی در محل تحصیل خود زندگی می‌کنند، یک خانوار تک‌نفره هستند اما پس از برگشت به جمع خانواده و شهر مبدأ، عضو خانواده به شمار می‌آیند.
توکلی تصریح کرد: عدم پیشگیری از وقوع حوادث مختلف و ناکارآمد بودن سیستم امداد تا موضوعاتی مانند طلاق و فوت و مشکلات اقتصادی مهم‌ترین دلایل شکل‌گیری خانوارهای تک‌نفره محسوب می‌شوند.
وی با بیان اینکه ایجاد خانوار تک‌نفره معلول‌های متعددی دارد، عنوان کرد: متاسفانه در حال حاضر خانوارهای تک‌نفره در تمام کشورهای دنیا در حال افزایش هستند.
رئیس گروه توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور افزود: مدرنیته امکان و بستری را فراهم کرده که افراد براحتی بتوانند به صورت تک‌نفره زندگی کنند و مسیر زندگی را پیش ببرند.
وی با اشاره به اینکه در تمام دنیا نسبت به افزایش آمار خانوارهای تک‌نفره نگرانی ایجاد شده است، اظهار کرد: امروز سیاست‌گذاران و مسؤولان کشورهای مختلف معضل خانوارهای تک‌نفره را مورد توجه قرار داده‌اند.
توکلی اضافه کرد: رشد آمار خانوارهای تک‌نفره در ایران به تناسب رشد این معضل در مقیاس جهانی نیست، در سال‌های گذشته تعداد خانوارهای تک‌نفره در کشور افزایش کمی داشته است.
وی با اشاره به اینکه در حوزه خانوارهای تک‌نفره بررسی‌های کامل و جامعی را در اختیار نداریم، عنوان کرد: در حال حاضر حدود 5/5 میلیون خانوار تک‌نفره در ایران زندگی می‌کنند اما به این آمار نمی‌توان استناد کرد.
رئیس گروه توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور افزود: بیش از ۲۰ میلیون خانوار در کشور زندگی می‌کنند. خانوارهای تک‌نفره در بافت جامعه همیشه در معرض آسیب‌های بیشتری قرار می‌گیرند، بنابراین نهادهای حمایتی باید توجه ویژه‌ای به این افراد داشته باشند.
مدتی پیش آخرین آمار زاد و ولد در کشور منتشر و مشخص شد میانگین سن جامعه ایرانی در حال افزایش است.
علی محزون، مدیرکل دفتر جمعیت، نیروی کار و سرشماری مرکز آمار درباره آخرین وضعیت نرخ زاد و ولد گفته بود: نرخ رشد جمعیت سالمند کشورمان 62/3 درصد است. در سرشماری سال ۱۳۶۵ نرخ رشد جمعیتی 9/3 درصدی را داشتیم و در سرشماری‌های بعدی رشد 9/1 درصد، سپس 6/1 درصد، بعد از آن 3/1 درصد و سپس 2/1 درصد بود.
وی تصریح کرد: برآوردهای رسمی نشان می‌دهد تا افق سال ۱۴۳۰ کاهش شاخص رشد جمعیت ادامه خواهد داشت.
محزون اضافه کرد: در سال ۱۳۹۰، 23 میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت جوان ۱۵ تا ۲۹ سال داشتیم و در مدت ۵ سال این رقم به ۲۰ میلیون نفر و اکنون به ۱۸ میلیون نفر کاهش یافته است، یعنی جمعیت جوان کشورمان با نرخ رشد 24/3- درصد در حال کاهش است. همچنین سهم سالمندی جمعیت در سال 1400 از مرز ۱۰ درصد، در سال ۱۴۲۰ از مرز 4/19 درصد و در سال ۱۴۳۰ از مرز 1/26 درصد عبور خواهد کرد، یعنی در آن زمان یک‌چهارم جمعیت کشور سالمند خواهند بود. آمار ازدواج از ۸۹۱ هزار در سال ۱۳۹۰ به ۵۵۰ هزار مورد در سال ۱۳۹۷ رسیده است.
محزون افزود: میانگین سن ازدواج در دهه اخیر برای آقایان از ۲۴ به ۲۷ سال و برای خانم‌ها از ۱۹ به ۲۳ تا ۲۴ سال افزایش یافته است و در تهران برای آقایان ۲۷ و برای خانم‌ها ۲۶ سال و در مناطق یک، ۲، ۳ و ۶ تهران برای آقایان ۳۲ و برای خانم‌ها ۲۹ سال است.

Page Generated in 0/0064 sec