printlogo


کد خبر: 216662تاریخ: 1398/11/30 00:00
روایت قابل تأمل از یک جلسه شورای شهر تهران
زور بی‌بی‌مریم به ابن‌سینا نرسید!
* عضو سابق شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «وطن امروز»: به جای حل مشکلات شهری و پرداختن به اولویت‌های مهم، سرگرم توئیتر و نامگذاری خیابان‌ها هستند

اسدالله خسروی*: جلسه علنی روز گذشته شورای شهر تهران باز هم با ادبیات و بحث و جدل قابل تأمل اعضا پیرامون موضوع نامگذاری برخی معابر و خیابان‌ها همراه بود. در ادامه این گزارش بحث و جدل یک روز کاری شورای شهر تهران درباره موضوع نامگذاری را مرور می‌کنیم.

در یکصد‌و‌نود‌و‌نهمین جلسه شورای شهر تهران 3 صورتجلسه برای نامگذاری معابر و اماکن عمومی شهر تهران مطرح شد و اعضای شورای شهر نظرات خود را به عنوان موافق و مخالف اعلام کردند.
یکی از نام‌های پیشنهاد‌شده خیابان مطهری در محدود گذر جماران بود که پیشنهاد کمیته نامگذاری تغییر آن به نام استاد احمد اقتداری بود که این مسأله با واکنش رئیس شورای شهر تهران همراه شد. محسن هاشمی اعلام کرد: نگذارید جنبه منفی بر سر موضوع نامگذاری‌ها مطرح شود. باید اسامی‌ای را تغییر دهیم که واقعا دلیل داشته باشد.
رئیس شورای شهر گفت: چرا باید نام مطهری را از این خیابان حذف کنیم و نام جدیدی روی آن بگذاریم؟
حجت نظری، عضو کمیته نامگذاری درباره پیشنهاد هاشمی گفت: نام مطهری در خیابان‌ها زیاد است و این مسأله سرگردانی مردم را به دلیل نام‌های مشابه به همراه دارد، از طرفی افراد جدیدی هستند که پرآوازه بوده و قرار دادن نام آنها بر خیابان‌ها حائز اهمیت است. بهاره آروین، عضو هیأت‌رئیسه شورای شهر تهران بر سر موضوع نامگذاری‌ها با سایر اعضا در حال گفت‌وگو بود که حجت نظری با صدای بلند اعلام کرد: شما در جایگاهی نیستید که حق تعیین کنید. زمانی که صحبت می‌کنید اجازه نمی‌دهید دیگران نظرات مخالف و موافق را بشنوند.
در جلسه قبلی شورای شهر نیز بهاره آروین با حجت نظری اختلاف نظر داشتند و این مسأله سبب قهر بهاره آروین شده بود که با میانجی‌گری اعضای جلسه به حالت عادی برگشته بود. دیروز این اختلاف‌ها تشدید شد که با میانجی‌گری هاشمی شورا به حالت عادی بازگشت. صدراعظم نوری در واکنش به این اختلافات گفت: هیأت‌رئیسه باید طوری رفتار کند که شأن همه افراد رعایت شود. نباید برخوردها به صورتی باشد که شئونات رعایت نشود.
یکی از نام‌های پیشنهاد‌ی تغییر نام جهانگیری به شهیدان رشیدی بود که محسن هاشمی اعلام کرد این جهانگیری با جهانگیری معاون اول متفاوت است و این افراد هیچ ارتباطی با هم ندارند.
محمدجواد حق‌شناس، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر گفت: خیابان جهانگیری در منطقه علی‌آباد واقع است و گمان نمی‌کنم تاکنون حتی یک بار هم جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در عمرش به این منطقه آمده باشد.
سرانجام خیابان جهانگیری با 17 رأی موافق به خیابان شهیدان رشیدی تغییر نام داد.
 
* پیشنهاد تغییر نام خیابان ابن‌سینا به بی‌بی‌مریم بختیاری
در ادامه بررسی دستور جلسه نامگذاری معابر و خیابان‌های پایتخت، پیشنهاد تغییر نام خیابان ابن‌سینا در محله یوسف‌آباد به بی‌بی‌مریم بختیاری مطرح شد که واکنش اعضای شورای شهر را به همراه داشت.
محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران گفت: نام باید پیام و محتوا داشته باشد و ابهام ایجاد نکند. اینکه زنان سهمی در نام‌های خیابان داشته باشند خوب است ولی باید این مسأله با برنامه‌ریزی انجام شود.
وی گفت: من از این مسأله نگرانم که فردا نام سعدی و حافظ را هم بخواهند حذف کنند و نام جدیدی که برای مردم آشنا نیست جایگزین کنند. دلیلی ندارد نام ابن‌سینا از این خیابان حذف شود؛ پیام این مسأله برای ادبیات کشور مثبت نیست. عضو شورای شهر تأکید کرد:‌ همچنین با تغییر نام خیابان ابن‌سینا به بی‌بی‌مریم بختیاری نیز خدمت نکرده‌ایم و می‌توان نام این بانوی مبارز را بر خیابان دیگری گذاشت.
در ادامه مرتضی الویری درباره تغییر نام خیابان ابن‌سینا به نام بی‌بی‌مریم بختیاری گفت:‌ این موضوع آبروریزی شورای شهر است! ابن‌سینا شخصیت جهانی محسوب می‌شود و همه کشورها می‌خواهند نام ابن‌سینا را از آن خود کنند. وی گفت:‌ من از سال 43 که در دبیرستان هدف تحصیل می‌‌کردم، نام خیابان ابن‌سینا وجود داشته و اهالی با این نام آشنا هستند و من بشدت با حذف نام ابن‌سینا مخالفم.
محمد‌جواد حق‌شناس، عضو کمیته نامگذاری شورای شهر تهران گفت: اعضای شورای شهر خواهشا‌ اعلام کنند با خودشان چند چند هستند! ما اگر در مریخ خیابان نامگذاری کنیم راحت‌تر است تا در تهران؛ 6 نفر از زنان شورای شهر از ما خواسته‌اند نام زنان را در خیابان‌ها نامگذاری کنیم ولی اکنون با این مسأله مخالفت می‌شود.
در نهایت با 9 رأی مخالف و 8 رأی موافق نام خیابان ابن‌سینا تغییر نکرد و پیشنهاد کمیته نامگذاری رأی نیاورد.
 
* سرنوشت خدمات مهم‌تر از نامگذاری چه می‌شود؟
در حالی که مشکلاتی همچون فرسودگی و ضعف سیستم حمل‌و‌نقل عمومی، معضل آلودگی هوا و اهمال در ارائه خدمات رفاهی در تهران کاملا ملموس است، ماجرای تمرکز شورای شهر بر موضوع نامگذاری و تغییر نام برخی معابر باعث شده تصویر پرانتقادی از این دوره شورا در اذهان عمومی پایتخت‌نشینان ایجاد شود.
خیلی‌ها فکر می‌کردند لیست 21 نفره اعضای شورای شهر تهران به علت یکدستی در گرایش سیاسی و همسویی با سیاست‌های دولت می‌تواند تغییرات محسوس را برای پایتخت رقم بزند اما این موضوع تا امروز در حد انتظار باقی مانده است و مردم از ناتوانی و ناکارآمدی مدیریت شهری بشدت گله‌مندند. به طور مثال مدیران شهری حتی نتوانستند منشأ بوی بد تهران را که هر از گاهی شهروندان تهرانی را می‌آزارد، پیدا کنند. از طرفی هیچ اقدام قابل توجهی در راستای توسعه حمل‌و‌نقل عمومی انجام نشده است. اقبال شاکری، عضو سابق شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «وطن امروز»، درباره بی‌توجهی اعضای شورای شهر به مشکلات و معضلات پایتخت گفت: همان‌طور که می‌دانید، مردم از مدیران شهری خدمات رفاهی می‌خواهند اما شورای شهر و شهرداری گویا با این مقوله بیگانه‌اند. شورای شهر و شهرداری طی این مدت نتوانسته‌اند اقدام قابل توجهی آنگونه که به رضایت شهروندان بینجامد و یادگاری‌ای در کارنامه آنها باشد، انجام دهند.
وی به برگزاری جلسات شورای شهر تهران و صرف انرژی اعضای آن برای نامگذاری معابر شهر اشاره کرد و افزود: زمانی باید به موضوع نامگذاری معابر و میادین در خیابان‌‌های شهر پرداخته شود که سایر خدمات مهم شهری بدرستی ارائه شده باشد؛ خدماتی نظیر توسعه حمل‌و‌نقل عمومی، راه‌اندازی ایستگاه‌های مترو، حل معضل آلودگی هوا و... که متاسفانه به این موضوعات توجه کافی نشده است. عضو سابق شورای شهر تهران در ادامه افزود: مردم از مدیریت شهری، رفاه نسبی می‌خواهند اما شورای سیاست‌گذاری شهر متاسفانه به جای کار برای مردم، در فضای مجازی و توئیتر به ‌دنبال حاشیه هستند.
وی افزود: مدیران شهری مسیر ارائه خدمات و سیاست‌گذاری درباره شهر را اشتباه می‌روند، چرا که از حل مشکلات مردم فاصله زیادی گرفته‌اند. شورای شهر و شهرداری تاکنون کارنامه موفقی نداشته‌اند. اگر کار موفقی انجام می‌دادند، مطمئنا بارها اعلام می‌شد. این شورای شهر ناکارآمد تاکنون نتوانسته زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل عمومی را بهبود بخشد. مردم در مترو و اتوبوس‌های بی‌آرتی به علت شلوغی تا حد خفگی می‌روند و مدیران شهر تنها می‌گویند اعتبار نداریم.
*خبرنگار

Page Generated in 0/0067 sec