printlogo


کد خبر: 216785تاریخ: 1398/12/4 00:00
دور دنیا

ارسال محموله پزشکی قطر به چین
«اکبر الباکر» رئیس اجرایی خطوط هوایی قطر اظهار داشت در راستای کمک به چین برای مبارزه با ویروس کرونا، ۵ فروند هواپیما حامل ۳۰۰ تن کمک‌های پزشکی فوری به این کشور ارسال شده است. وی با بیان این مطلب افزود: خرسندیم جزو اولین شرکت‌های هواپیمایی در جهان بودیم که پروازهای فوری حامل کمک‌های پزشکی را به چین ارسال کردیم. کمیسیون ملی بهداشت چین اعلام کرد روز جمعه در استان «هوبی» کانون اصلی شیوع کرونا، ۱۰۹ نفر دیگر جان باختند و مجموع قربانیان این ویروس به ۲ هزار و ۳۴۵ نفر رسید.
***
امیر قطر به تونس سفر می‌کند
امیر قطر به تونس سفر خواهد کرد. بر اساس این گزارش، سفر تمیم بن‌حمد آل‌ثانی به کشور تونس فردا انجام می‌شود. قرار است امیر قطر در جریان این سفر با مقامات ارشد تونس بویژه «قیس سعید» رئیس جمهور این کشور دیدار کند. یک هیأت عالیرتبه قطری، تمیم بن‌حمد آل‌ثانی را در سفر به تونس همراهی می‌کند.
***
انحلال حزب اپوزیسیون تایلند
دادگاه قانون اساسی تایلند حکم انحلال پویاترین نیروی سیاسی این کشور را صادر کرد. گروه‌های حقوق بشری این اقدام را «آزار قضایی با هدف سرکوب دموکراسی» دانسته‌اند. حزب «پیش به سوی آینده» تایلند به دلیل پذیرش وامی از «تاناتورن جوانگرون‌گروانگ‌کیت»، رهبر سرمایه‌دار خود برای تامین سرمایه یک کمپین انتخاباتی، ناقض قانون رهبری احزاب سیاسی شناخته شده است. این حزب تاکید کرده وام 6 میلیون دلاری قانونی بوده و قوانین تامین سرمایه کمپین انتخاباتی آنقدر مبهم است که تشخیص نقض این قانون با اخذ این وام غیرممکن بوده است. این حزب در کشوری که برای چندین دهه سیاست آن تحت تسلط سیاستمداران و همچنین ژنرال‌های ارتش بوده، جریان تازه‌ای بود. این حزب اپوزیسیون در انتخابات سال گذشته میلادی توانست ۸۱ کرسی از ۵۰۰ کرسی مجلس نمایندگان تایلند را به دست آورد و سومین حزب این مجلس شود.
***
شهادت جوان فلسطینی در شهر قدس
یک جوان فلسطینی در منطقه «باب الاسباط» شهر قدس به بهانه اینکه مظنون به تلاش برای حمله با چاقو بود، توسط نظامیان رژیم اشغالگر هدف شلیک گلوله قرار گرفت. به گزارش خبرگزاری فلسطینی «معا»، در پی این حادثه پلیس رژیم صهیونیستی درهای مسجد‌الاقصی را به روی نمازگزاران فلسطینی بست. منابع آگاه هم گفتند نظامیان رژیم اشغالگر باب الاسباط یکی از درهای مسجد الاقصی را که جوان فلسطینی در آنجا ایستاده بود بشدت به رگبار بستند و جوان فلسطینی را در همانجا رها کردند. این منطقه توسط نظامیان صهیونیست کاملا مسدود شده و شمار زیادی از این نیروها در آنجا مستقر شدند. شبکه المیادین اعلام کرد خبرهای غیررسمی حاکی از به شهادت رسیدن این جوان فلسطینی است.
***
روایت آمریکا از زرادخانه اتمی چین
یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا مدعی شده است چین قصد دارد تا پایان دهه میزان زرادخانه اتمی خود را دو برابر کند. بر اساس گزارش اسپوتنیک، رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت: چین هم‌اکنون در حال توسعه دادن زرادخانه اتمی خود است. آنها می‌خواهند میزان انبارهای اتمی خود را تا پایان دهه به دو برابر افزایش دهند. وی که در اندیشکده شورای آتلانتیک صحبت می‌کرد اضافه کرد، پکن هیچ قصدی برای مشارکت در مذاکرات کنترل تسلیحات ندارد و با جدیت در حال تقویت و مدرنیزاسیون نیروهای دفاع ملی خود است. معاهده کاهش تسلیحات استراتژیک موسوم به معاهده استارت جدید تنها معاهده باقیمانده میان روسیه و آمریکا برای کاهش تسلیحات اتمی است که در فوریه ۲۰۲۱ به پایان خواهد رسید اما می‌تواند برای 5 سال دیگر تمدید شود.
***
سودان اعزام نیروی نظامی به امارات را تکذیب کرد
معاون دولت سودان هر گونه تحرک برای اعزام نیروهای سودانی به امارات در چند روز گذشته را تکذیب کرد. «محمدحمدان دقلو» معروف به حمیدتی همچنین در اظهاراتی در جمع خبرنگاران در فرودگاه خارطوم با اعلام این مطلب درباره توجه به هر گونه شایعات غیرقابل قبول که به نفع کشور نیست، هشدار داد. برخی رسانه‌های سودانی روز پنجشنبه گزارش دادند شماری از نیروهای واکنش سریع سودان که در حال اعزام به امارات بودند، از فرودگاه خارطوم برگردانده شدند. حمیدتی در این باره گفت هیچ نیروی سودانی در حال اعزام به امارات نبود که به دستور من بازگردانده شود.
***
کشته شدن ۱۲۰ تروریست در عملیات نظامی در نیجر
وزارت دفاع نیجر اعلام کرد در عملیات نظامی مشترک با نیروهای فرانسوی در منطقه تیلابیری در نزدیکی مرز مالی و بورکینافاسو، ۱۲۰ تروریست کشته شدند و خودروها و تجهیزات مربوط به ساخت بمب‌های دست‌ساز آنها کشف و مصادره شد. مسؤولان منطقه ناآرام تیلابیری با اعلام این خبر گفتند هیچ‌گونه تلفاتی در میان نظامیان نیجر و فرانسه گزارش نشده است. طبق گزارش شبکه النشره، در پی حملات گروه‌های تروریست در دسامبر و ژانویه در نیجر که به کشته شدن ۱۷۴ نظامی این کشور منجر شد، مسؤولان منطقه تیلابیری تدابیر امنیتی اتخاذ کرده و بازار را تعطیل کرده و استفاده از موتوسیکلت را ممنوع کردند. فرانسه نیز سال جاری میلادی اعلام کرد حضور نظامی خود در مناطق غرب آفریقا را با استقرار ۶۰۰ نظامی گسترش خواهد داد و به این ترتیب تعداد نظامیان فرانسوی در نیجر به ۴۵۰۰ نفر خواهد رسید.

Page Generated in 0/0065 sec