printlogo


کد خبر: 217085تاریخ: 1398/12/10 00:00
ترس رئیس‌جمهور آمریکا از عواقب سیاسی و اقتصادی گسترش کرونا و شکست در انتخابات، مهم‌ترین عامل کتمان گسترش این ویروس در کشورش است
پنهانکاری کرونایی ترامپ؛ کاری از جنس عین‌الاسد

دروغگویی ترامپ در کتمان تلفات آمریکایی‌ها در پی حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد، حالا در ماجرای کرونا هم تکرار و دامنگیر رئیس‌جمهور آمریکا شده است. 
پنهانکاری ترامپ در ماجرای شیوع ویروس کرونا  سبب نارضایتی شده است و پس از آنکه وی سعی کرده بود سطح شیوع ویروس کرونا در آمریکا را کم‌اهمیت و پایین جلوه دهد اما با گذشت یک روز مجبور شد به احتمال وخامت اوضاع اعتراف کند. ترامپ روز پنجشنبه ابراز خوش‌بینی کرده بود ویروس کرونا در نهایت در آمریکا کنترل خواهد شد و از بین خواهد رفت. این در حالی است که وی ساعاتی پس از افشا شدن ثبت 60 مورد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور و انتقادات سناتورهای آمریکایی از بی‌اعتنایی دولت آمریکا به شیوع کرونا، اعلام کرد «سطح انتشار این ویروس بسیار پایین است». اعلام آمار 60 نفر کرونایی در آمریکا در حالی است که این کشور هفته پیش بعد از یک ماه کتمان از آمار 34 نفر سخن گفته بود.
وی در کاخ سفید گفت: این ویروس از بین خواهد رفت. یک روز مثل یک معجزه نابود خواهد شد. 
ترامپ همچنین مایک پنس، معاون خود را به عنوان مسؤول پیگیری بیماری کرونا در آمریکا معرفی کرد. ترامپ در حالی مسؤولیت مبارزه با ویروس کرونا را به مایک پنس، معاون خود واگذار کرده است که پنس در تمام عمر خود با یافته‌های علمی مسأله داشته است؛ از تردید داشتن درباره مرگبار بودن دود سیگار تا افسانه خواندن گرمایش اقلیم و البته نادیده گرفتن خطر همه‌گیری ویروس ایدز در دورانی که فرماندار ایندیانا بود. حالا این فرد باید با ویروسی مبارزه کند که ویژگی اصلی آن مرموز بودن است!
طی روزهای اخیر تعدادی از نمایندگان کنگره آمریکا از جمله سناتور چاک شومر، رهبر دموکرات‌های سنا از سردرگمی دولت این کشور در مقابله با ویروس کرونا بشدت انتقاد کرده‌اند. سناتور شومر هفته پیش در گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن انتقاد از بی‌اعتنایی دولت ترامپ به شیوع روزافزون ویروس کرونا در آمریکا اعلام کرد: وقتی شما رئیس جمهوری را در رأس قدرت دارید که به دانش بدبین است و به کارشناسان اهانت می‌کند و شواهد نادرست ارائه می‌کند، این موضوع سبب می‌شود که به‌ فکر آمادگی نهادها و سازمان‌ها نباشد.
 
* چرا ترامپ به پنهانکاری نیاز دارد؟
یکی از مهم‌ترین دلایلی که می‌توان برای پنهانکاری دونالد ترامپ برشمرد، امکان تاثیرگذاری آن بر انتخابات آمریکا است که می‌تواند در نهایت به از دست رفتن رویای ریاست‌جمهوری دوباره ترامپ منجر شود. 
هر چه خبر کرونا در آمریکا بیشتر بپیچد و به عبارتی جدی‌تر گرفته شود برنی سندرز، کاندیدای پیشتاز دموکرات‌ها در انتخابات درون‌حزبی با افکار سوسیالیستی‌اش دست بالاتر را در مقابل ترامپ خواهد داشت و برای مردم آمریکا در شرایط بحران‌های اینچنینی قابل‌اتکاتر از ترامپ است. 
در همین ارتباط بن اسنایدر، تحلیلگر گلدن ساکس در گزارشی که پنجشنبه منتشر شد، نوشت: اگر همه‌گیری ویروس کرونا بر رشد اقتصادی آمریکا تاثیر بگذارد، احتمال پیروزی نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۰ بیشتر می‌شود. در شرایطی که بازار سرمایه روی قول ترامپ بر شکوفاتر شدن اقتصاد پس از پیروزی در انتخابات حساب کرده بود اما او اعتبار خود را روی چیزی شرط بسته است که عملا کنترلی بر آن ندارد؛ مرموزترین ویروس یک دهه اخیر دنیا!
 
* سندرز: انتشار اطلاعات دروغ درباره کرونا را متوقف کنید
برنی سندرز، نامزد پیشتاز حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا را متهم کرد اطلاعات نادرست و غیرعلمی را درباره کنترل ویروس کرونا منتشر می‌کند. سندرز همچنین از تصمیم ترامپ برای انتصاب مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور برای رهبری کردن تلاش‌های آمریکا برای مقابله با شیوع این ویروس بشدت انتقاد کرد. سندرز روز پنجشنبه در بیانیه‌ای گفت: دولت ترامپ باید انتشار اطلاعات گمراه‌کننده، غیرعلمی و دروغ را درباره اینکه ویروس کرونا تحت کنترل است یا اینکه چه زمانی تحت کنترل در می‌آید، متوقف کند. سندرز گفت: ترامپ با منصوب کردن افراد کاملا بی‌کفایت برای رهبری تلاش‌های دولت برای واکنش نشان دادن به این بیماری همه‌گیر، سیاست را بر ایمنی مردم مقدم قرار داده است. وی از دولت درخواست کرد فورا فردی متخصص در حوزه بیماری‌های واگیردار و واکنش به فجایع را جایگزین پنس کند. وی همچنین از ترامپ خواست بودجه 5/8 میلیارد دلاری پیشنهادی کنگره را برای واکنش به شیوع ویروس کرونا در آمریکا امضا کند.
 
* افزایش ۵ برابری قیمت ماسک در آمریکا
در حالی که شهروندان آمریکایی خود را برای شیوع گسترده ویروس کرونا آماده می‌کنند، قیمت انواع ماسک در این کشور در فروشگاه‌های آنلاین به‌شکل تصاعدی افزایش یافته است. بررسی‌های مؤسسه کیپا که در زمینه رصد قیمت کالاهای مختلف در فروشگاه آنلاین آمازون فعالیت می‌کند نشان می‌دهد قیمت هر 10 بسته ماسک «ان95» که یک ماه قبل 18 دلار و 20 سنت بود، اکنون به 100 دلار رسیده که در واقع بیش از 5 برابر شده است. یکی از فروشندگان در سایت آمازون 30 بسته ماسک «ان95» را به‌قیمت 198 دلار و 98 سنت قیمت‌گذاری کرده است. در سایت ای‌بی هم 2 بسته ماسک ان95 به‌قیمت 60 دلار به فروش می‌رسد. سایر شرکت‌های خرده‌فروشی که این ماسک‌ها را کمتر از 6 دلار عرضه می‌کردند اکنون ماسکی برای فروش ندارند. یکی از مشتریان سایت آمازون در این باره گفت این هفته 100 ماسک ان95 را به‌قیمت 1000 دلار خریداری کرده است. این خریدها از افزایش نگرانی از ریسک شیوع کرونا در آمریکا حکایت دارد. شرکت پرستیژ آمریتک، بزرگ‌ترین تولیدکننده ماسک‌های جراحی در آمریکا این هفته اعلام کرد قادر به تأمین درخواست‌ها برای خرید محصولاتش نیست.
 
* روایت رسانه‌ها از کوری کرونایی ترامپ
وخامت اوضاع کرونا در آمریکا تا جایی است که رسانه‌های این کشور به انتقاد از عملکرد ترامپ درباره آن پرداخته‌اند. در همین ارتباط، مجله نیویورکر در انتقاد از سیاست‌های رئیس‌جمهور آمریکا در رابطه با ویروس کرونا، طرحی را کشیده که در آن ترامپ به‌جای اینکه ماسک را جلوی دهان خود بگذارد روی چشمان خود گذاشته که به‌معنای چشم‌پوشی او بر واقعیت‌های این ویروس خطرناک است.
جان کاسیدای، ستون‌نویس نیویورکر نوشته است: از منظر سیاسی ویروس کرونا 2 خطر برای رئیس‌جمهور دارد؛  اگر این ویروس در آمریکا شیوع پیدا کند کاخ سفید مقصر شناخته خواهد شد و دموکرات‌ها او را تحت فشار خواهند گذاشت، همان‌گونه که «چاک شومر» دموکرات و رهبر اقلیت در سنا گفت: دولت ترامپ خواب است. رئیس جمهور ترامپ، صبح به خیر! اینجا کرونای همه‌گیر وجود دارد، شما کجا هستید؟
جان کاسیدای خطر دوم برای ترامپ را اقتصادی عنوان کرده است و می‌نویسد اگر سقوط بازار سهام بر اثر شیوع ویروس کرونا ادامه یابد می‌تواند محیط سیاسی را در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری تغییر دهد.

Page Generated in 0/0108 sec