printlogo


کد خبر: 217086تاریخ: 1398/12/10 00:00
دور دنیا

افزایش مهاجرت به انگلیس
ارقام رسمی از اداره ملی آمار انگلیس نشان می‌دهد این کشور سال گذشته با پذیرفتن ۲۴۰ هزار مهاجر از کشورهای خارج از اتحادیه اروپایی بالاترین نرخ ورود مهاجر از سال ۲۰۰۴ بدین سو را داشته است، این در حالی است که تعداد مهاجران از کشورهای عضو اتحادیه اروپایی به این کشور پایین‌ترین میزان را در ۱۶ سال گذشته تجربه کرده است. طبق اعداد منتشره از سوی مقامات مسؤول در بریتانیا، عمده مهاجران به این کشور را دانشجویان و علاقه‌مندان به ادامه تحصیل تشکیل می‌دهند و ورود تعداد مهاجران متقاضی کار با کاهش مواجه شده است. آمار جدید در حالی منتشر شده است که بریتانیا پیش‌تر اعلام کرده بود قصد دارد از این پس، همچون استرالیا، سیستم امتیازی را برای اعطای مهاجرت در نظر بگیرد.
***
افزایش شمار کشته‌های ناآرامی‌های دهلی
تعداد کشته‌های 4 روز درگیری‌های مذهبی در دهلی، پایتخت هند به ۳۸ نفر رسید. این مرگبارترین مورد از درگیری‌های مذهبی در هند طی 3 دهه اخیر است. بیش از ۲۰۰ نفر نیز در این درگیری‌ها مجروح شده‌اند که جراحت ده‌ها نفر از آنها بر اثر اصابت گلوله است. دهلی طی روزهای اخیر شاهد درگیری‌های خشونت‌بار و گسترده بین حامیان قانون جدید شهروندی که عمدتاً هندو هستند با سایر اقلیت‌های مذهبی از جمله مسلمانان و مخالفان این قانون بوده است. مخالفان معتقدند این قانون علیه اقلیت مسلمان تبعیض قائل می‌شود. دور اخیر درگیری‌های خشونت‌آمیز در دهلی از روز یکشنبه و یک روز قبل از آغاز نخستین سفر رسمی دونالد ترامپ به هند شروع شد.
***
مزایده اموال داماد شهباز شریف
دستگاه قضایی پاکستان رای نهایی خود درباره یکی دیگر از مسؤولان ارشد حزب نواز را صادر کرد. دادگاه به دولت دستور داد اموال و املاک «علی یوسف» داماد شهباز شریف، رئیس حزب نواز را به مزایده گذاشته و مبلغ حاصل از آن را به خزانه ملی بازگرداند. جرم وی درباره اخذ 25 میلیون روپیه وام از بانک و عدم پرداخت آن با استفاده از قدرت نفوذ در بدنه دولت اثبات شده و دستگاه قضایی پاکستان قصد دارد از طریق فروش املاک وی این مبلغ را بازگرداند. طی یک سال اخیر بسیاری از چهره‌های مطرح حزب نواز به فساد مالی متهم شدند و جرم تعدادی از آنها مانند شخص نواز شریف اثبات شد. علاوه بر نواز شریف افراد مطرحی مانند شهباز شریف، مریم نواز، حمزه شهباز، احسن اقبال و شاهد خاقان عباسی همه به فساد مالی متهم هستند و تعدادی از آنها در حبس به سر می‌برند. این در حالی است که شخص نواز شریف به بهانه درمان بیماری موفق به اخذ مجوز خروج از کشور شده و اینک در انگلیس به سر می‌برد.
***
رهبران ناتو و پنتاگون به افغانستان سفر می‌کنند
صدیق صدیقی، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد، همچنان که آمریکا به امضای یک توافق صلح با طالبان بعد از 18 ماه مذاکرات بین دو طرف نزدیک می‌شود، مارک اسپر، رئیس پنتاگون و ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو قرار است امروز به افغانستان سفر کنند.  بنا به گفته صدیق صدیقی، اسپر و استولتنبرگ قرار است در این سفر همراه با اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان یک اعلامیه مشترک صادر کنند. از سوی دیگر گزارش شده انتظار می‌رود امروز توافق صلح آمریکا و طالبان در شهر دوحه قطر امضا شود و همزمان با امضای آن نیز این اعلامیه مشترک در شهر کابل منتشر می‌شود.
***
معافیت کره‌شمالی از تحریم‌ها به خاطر کرونا
کریستوف هاسگن، سفیر آلمان در سازمان ملل و رئیس کمیته‌ای در شورای امنیت این سازمان که اقدام به وضع تحریم علیه کره‌شمالی به منظور وادار کردن این کشور به متوقف کردن برنامه‌های موشکی و هسته‌ای آن کرده است، عنوان کرد: موضوع ویروس کرونا در شورای امنیت مورد بحث قرار گرفت و کمیته فورا به صادر کردن تجهیزات لازم برای مبارزه با این بیماری (به کره‌شمالی) مجوز داد.
کشور کره‌شمالی از زیرساخت‌ها و تجهیزات پزشکی ضعیفی برای مبارزه با ویروس کرونا برخوردار است. پیونگ یانگ تاکنون ابتلای هیچ موردی از مردم این کشور به ویروس کرونا را اعلام نکرده است. این در حالی است که در کشور چین، اصلی‌ترین حامی کره‌شمالی، تاکنون این ویروس بیش از 2760 کشته بر جای گذاشته و در کره‌جنوبی نیز بیش از 1700 مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است.
***
3000 نظامی اتحادیه آفریقا در منطقه ساحل
اتحادیه آفریقا اعلام کرد قصد دارد ۳ هزار سرباز در منطقه ساحل مستقر کند تا از استقرار شورشی‌ها و وخامت اوضاع جلوگیری کند اما هنوز مکانیزم و زمان استقرار این نیروها را مشخص نکرده است. اسماعیل شرقی، کمیسر صلح و امنیت اتحادیه آفریقا در نشست خبری در آدیس‌آبابا در حاشیه نشست مشترک این اتحادیه و اتحادیه اروپایی درباره استقرار این نیروها گفت: این تصمیمی است که ما با کشورهای عضو گروه 5 ساحل و گروه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا روی آن کار خواهیم کرد. این تصمیم به این دلیل گرفته شده که تهدیدها افزایش یافته و اوضاع پیچیده شده است. گروه کشورهای ۵ ساحل از سال ۲۰۱۴ تشکیل شد. مقر این گروه در نواکشوت است و موریتانی، مالی، بورکینافاسو، نیجر و چاد عضو آن هستند. این گروه سازمانی برای همکاری امنیتی و توسعه این کشورهای واقع در غرب آفریقاست.

Page Generated in 0/0076 sec