printlogo


کد خبر: 217095تاریخ: 1398/12/10 00:00
وزارت بهداشت اعلام کرد ماندن در منزل بهترین راه پیشگیری از ابتلا به کروناست
خانه امن
حضور مسافران در نواحی ساحلی شمال و جنوب کشور حاکی از آن است که برخی مردم توصیه‌ها مبنی بر پرهیز از ترددهای غیرضرور را جدی نگرفته‌اند

گروه اجتماعی: «ماندن در خانه» مهم‌ترین توصیه وزارت بهداشت برای مقابله با ویروس کروناست و مردم با پرهیز از حضور غیرضرور در فروشگاه‌ها و اجتماعات و عدم مسافرت می‌توانند تا حد بسیاری بر این بیماری غلبه کنند.  به گزارش «وطن‌امروز»، کیانوش جهانپور، سخنگوی وزیر بهداشت در جریان ارائه آمار جدید مبتلایان به کرونا نیز اعلام کرد: امن‌ترین جا برای مقابله با کرونا و پیشگیری از آن، منازل خودمان است. سفرهای غیرضروری بین شهری و درون‌شهری را تا جای امکان باید لغو کرد. تعطیلی احتمالی می‌تواند منجر به شیوع بیماری و انتقال ویروس به مناطق دیگر شود.  جهانپور همچنین از صعودی بودن شیب ابتلا به کرونا در کشور طی روزهای آینده خبر داد.  وی در پایان نشست ستاد اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت گفت: آمار بیماران مبتلا به کرونا در کشور از روز پنجشنبه تا ظهر جمعه به ۳۸۸ مورد رسیده است. از این بیماران جدید 64 مورد مربوط به تهران، 25 مورد مربوط به گیلان، 16 مورد مربوط به قم، 10 مورد مربوط به اصفهان، 9 مورد مربوط به مازندران، 4 مورد مربوط به آذربایجان شرقی، 3 مورد مربوط به البرز، 3 مورد مربوط به خوزستان، 2 مورد مربوط به گلستان، 2 مورد مربوط به سمنان، 2 مورد مربوط به قزوین، 2 مورد مربوط به کردستان و یک مورد مربوط به اردبیل است.   وی افزود: خوشبختانه 73 نفر از بیماران مبتلا به ویروس کرونا در طول روزهای گذشته از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و میانگین سن بستری موارد مشکوک و مبتلا به کووید-19، بیشتر از 50 سال و میانگین سنی فوت‌شدگان بر اثر این بیماری، بیشتر از 60 سال بوده است.  سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: در طول 24 ساعت گذشته، 8 مورد از بیماران مبتلا به کووید-19 در کشور، جان خود را از دست دادند و مجموع فوتی‌ها بر اثر این بیماری از ابتدا تا کنون به 34 نفر رسیده است.  جهانپور ضمن اشاره به آخرین آمار ابتلا به کووید- ۱۹ در کشور گفت:‌ شرط اول در کنترل این بیماری کاهش تردد و مراودات و لغو سفرهای غیرضرور شهری و بین‌شهری و لغو اجتماعات است.  وی با اشاره به بهبودیافتگان موارد قطعی و همچنین موارد مشکوک کرونا در کشور گفت: خوشبختانه در قم، تهران، گیلان و برخی استان‌های دیگر موارد بهبودی زیادی داشتیم. در قم علاوه بر ۳۰ نفری که اعلام کردیم، ۲۲ نفر دیگر به دلیل بهبودی (شامل مبتلای قطعی به کرونا و مشکوک به کرونا) ترخیص شدند. در گیلان نیز ۴۰۰ نفر در روزهای گذشته مرخصی شامل موارد مشکوک و مبتلا داشتیم.  جهانپور به گسترش شبکه آزمایشگاهی تشخیص کرونا در کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به بیماریابی فعال و گسترش شبکه آزمایشگاهی که به ۱۵ آزمایشگاه افزایش می‌یابد و بر اساس زیرساخت‌ها ظرف هفته‌های آینده نیز به ۴۰ آزمایشگاه خواهد رسید، عملا زمان انتظار بیمار کاهش یافته است و لیست انتظار برای آزمایش نخواهیم داشت.  وی در عین حال گفت: به نظر می‌رسد روند ابتلا به بیماری در اغلب استان‌ها صعودی خواهد بود و در روزهای آینده این روند حفظ خواهد شد. بنابراین تاکید می‌کنیم رعایت نکات بهداشت فردی و عمومی موثرترین راه قطع زنجیره انتقال است. 
وی با تاکید بر لزوم شستن دست‌ها با آب و صابون مایع افزود: این روش ارزان‌ترین و موثرترین روش پیشگیری از ابتلا به بیماری است. همچنان توصیه می‌کنیم از بوسیدن و دست دادن خودداری شود. 
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت با تاکید چند باره بر پرهیز از ترددهای غیرضرور، ادامه داد: گزارش‌ها از نواحل ساحلی شمال و جنوب کشور حاکی از آن است که مردم توصیه‌ها در این زمینه را جدی نگرفته‌اند. معضلات این موضوع در روزهای آینده هم برای خود مسافران و خانواده‌های‌شان و هم هموطنان در استان‌های مقصد، دردسرساز خواهد بود. این موضوع را به یاد داشته باشید که امن‌ترین جا برای مقابله و پیشگیری از ابتلا به کرونا، خانه‌ها و شهرهای خودمان است. قطعا مسافرت‌های بین‌شهری به شیوع بیماری کمک خواهد کرد.  وی در این راستا ادامه داد: آماری که در گیلان و مازندران رو به افزایش است، بخشی به دلیل این موضوع است که مردم محدود کردن سفرها را جدی نگرفته‌اند. لازم است افراد در صورتی که کار ضروری ندارند، حتی در داخل شهرها ترددها را محدود کنند و موقتا به خاطر حفظ سلامت خود و اطرافیان‌شان ترددهای غیرضرور در سطح شهر و مسافرت‌های بین‌شهری را متوقف کنند.  وی با بیان اینکه در برخی استان‌ها غربالگری مسافران در مبادی ورودی استان شروع شده‌ است، افزود: بنابراین اگر مورد مشکوکی مشاهده شود، ممکن است فرد تا 14 روز تحت قرنطینه قرار گیرد، چرا که موضوع اولویتی است به نام سلامت عمومی هموطنان. بنابراین از هموطنان استدعا داریم در این مسیر حداکثر مشارکت را داشته باشند. 
 
* پخش گسترده ژل‌های ضدعفونی در ۷۰۰ داروخانه‌ تهران
مدیر کل دارو سازمان غذا و دارو گفت: محلول‌های ضدعفونی‌کننده بین ٧٠٠ داروخانه در تهران توزیع شد. به گزارش فارس، غلامحسین مهرعلیان گفت: محلول‌های ضدعفونی‌کننده بین ٧٠٠ داروخانه در تهران توزیع شد. وی افزود: چند شرکت بزرگ در مدار تولید این محصولات ورود کرده‌اند و اوایل هفته آینده حجم توزیعی در داروخانه به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد. مهرعلیان گفت: ترکیب دارویی کنترل علائم بیماری کرونا برای مراکز درمانی به اندازه کافی به معاونت بهداشت تحویل داده شده است. 
 
* تست کرونای ذوالنور و معصومه ابتکار مثبت اعلام شد
تست مجتبی ذوالنور، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس و نماینده قم و معصومه ابتکار، معاون امور زنان ریاست جمهوری مثبت اعلام شد. ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت چند روز پیش به کرونا مبتلا شده بود و حالا اعلام شده معاون امور زنان روحانی هم کرونایی شده است. روابط عمومی معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده اطلاعیه داد معصومه ابتکار هم‌اکنون برای سپری کردن دوران بیماری خود در منزل بستری است. همچنین ذوالنور نماینده قم در پیامی در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد کرونا دارد و در منزل قرنطینه شده است. 
 
* راه‌اندازی ۳۴ آزمایشگاه تشخیص بیماری
معاون وزیر بهداشت ضمن اعلام نهایی کردن پروتکل درمان ویروس کرونا، در عین حال از راه‌اندازی ۳۴ آزمایشگاه و همچنین کلینیک‌های ویژه این بیماری خبر داد. علیرضا رئیسی با اشاره به برگزاری جلسه کمیته علمی مبارزه با کرونا با حضور معاونان وزیر بهداشت و اعضای برجسته هیأت علمی و صاحبنظران این عرصه گفت: در رابطه با نهایی کردن پروتکل درمان بیماری کووید- ۱۹ به نتیجه خوبی رسیدیم و درمان دو، سه و چهار دارویی را در این زمینه مصوب کردیم و مشخص شد هر کدام از بیماران، کدام درمان را باید دریافت کنند. وی همچنین با اشاره به تعیین تکلیف بستری‌های این بیماری گفت: بیش از ۴۰ درصد مراجعان بیمارستان‌ها واقعا مشکل خاصی ندارند و ترس و هراس از بیماری باعث افزایش حجم مراجعه به بیمارستان‌ها شده است.
 
* تصمیمات جدید ستاد ملی مقابله با کرونا
در حالی که حسن روحانی رئیس‌جمهور هفته پیش اعلام کرده بود از شنبه همه‌چیز به روال عادی برمی‌گردد، وزیر بهداشت دیروز اعلام کرد هفته سختی در پیش است.  وزیر بهداشت پس از جلسه ستاد  ملی مبارزه با کرونا  گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده نیاز به تعطیلی مدارس کل کشور حس شد و به همین دلیل مدارس از فردا (شنبه) به مدت 3 روز در کل کشور تعطیل خواهد بود. هر چند در سراسر کشور اقدامات مهمی انجام داده‌ایم اما هفته سختی را در پیش خواهیم داشت، چرا که پیک اصلی این بیماری در این هفته است. وی گفت: براساس بررسی‌های انجام‌شده نیاز به تعطیلی مدارس کل کشور حس شد و به همین دلیل مدارس از فردا (شنبه) به مدت 3 روز در کل کشور تعطیل خواهد بود.
وزیر بهداشت با بیان اینکه  به چیزی به عنوان قرنطینه شهرها اعتقاد نداریم و این روش را علمی نمی‌دانیم اما به دنبال کنترل ایاب و ذهاب افراد هستیم و اگر مورد مشکوکی به ابتلا در ورودی و خروجی شهرها دیده شود، حتما این فرد برای مدت 14 روز به قرنطینه خواهد رفت. وزیر بهداشت ادامه داد: قرار شد ساعات کار ادارات با تفویض اختیار به ستاد استانی مبارزه با کرونا و با نظر استاندار و اعلام دانشگاه علوم پزشکی به گونه‌ای تنظیم شود که ستاد استانی بتواند در تأخیر دو ساعته یا کوتاه کردن دو ساعته خدمت رسانی در استان‌ها به شرطی که خدمات مردم معطل نماند، تصمیم گیری شود و کارمندانی که بیماری زمینه‌ای دارند به سمت دورکاری رفته و حضور فیزیکی نداشته باشند. از مردم تمنا می‌کنم در کاهش آلودگی بیشتر با ما همراهی و کمک کنند و در ترددها سختگیری کنیم و تشدید کنترل‌ها را پیگیری می‌کنیم.
 
***
چگونه از بیمار مبتلا به کرونا مراقبت کنیم
ویروس کرونا یک ماه است در سراسر جهان شیوع یافته و بیش از 37 کشور را درگیر کرده است. از آنجا که هنوز درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد، بهترین راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری، رعایت نکات بهداشتی است. در ادامه نکات بهداشتی را برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری برای افرادی که یکی از اعضای خانواده‌شان مبتلا شده، می‌خوانید.
 

 


Page Generated in 0/0144 sec