printlogo


کد خبر: 217108تاریخ: 1398/12/10 00:00
قوه قضائیه از برخورد قاطع با سودجویان خبر داد
احتمال صدور حکم اعدام برای محتکران ماسک و لوازم بهداشتی

مطابق صلاحدید دادسرای انقلاب افراد منفعت‌طلب و سودجو که ماسک و لوازم‌بهداشتی را احتکار می‌کنند، در صورت احراز جرم به اشد مجازات محکوم می‌شوند. دادستان‌های کشور با بیان اینکه پرونده‌های تشکیل شده برای گرانفروشان و محتکران اقلام بهداشتی خارج از نوبت رسیدگی می‌شود، تصریح کردند: اگر عملکرد این افراد موجب اخلال در نظم عمومی شود، می‌تواند مشمول حکم اعدام نیز شود.  با آغاز انتشار اخبار در رسانه‌ها و فضای مجازی درباره ورود ویروس کرونا به کشور و آغاز اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مردم درباره راه‌‌های پیشگیری از ابتلا به آن، تهیه لوازم و اقلام بهداشتی به سرعت مورد توجه مردم قرار گرفت.  در این میان پیام‌های فراوان ارسالی از سوی مخاطبان و مشاهدات میدانی نشان از منفعت‌طلبی عده‌ای سودجو و طمعکار دارد که با استفاده از شرایط موجود، با جان و سلامت مردم بازی می‌کنند. این افراد با احتکار و گرانفروشی مواد بهداشتی و درمانی به دنبال کسب سود هر چه بیشتر از مسأله کرونا در برخی نقاط کشور هستند.  دادستان‌ها و مسؤولان قضایی با اشاره به جزئیات برنامه‌‌های خود بر برخورد با مسأله گرانفروشی و احتکار به شدیدترین شکل ممکن تاکید کردند.  سیدیونس حسینی‌عالمی، دادستان استان مازندران در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به جزئیات مجازات کسانی که ماسک و مواد بهداشتی مورد نیاز مردم را احتکار می‌کنند، تصریح کرد: مجازات این محتکران، بازداشت و حبس از 2 تا 5 سال و شلاق است و اگر محرز شود دلیل کارشان اخلال در نظم عمومی بوده، می‌تواند مشمول حکم اعدام شود، همچنین اگر احتکار جزئی باشد حکم را تعزیرات و اگر کلی باشد در حوزه صلاحدید دادسرای انقلاب است که قطعا باید برخورد کنند.  وی با بیان اینکه برای من سلامت مردم از سلامت فرزندم مهم‌تر و بالاتر است، تاکید کرد: بدون تعارف و به صورت رسمی اعلام می‌کنم هیچ کم‌کاری درباره برخورد با کسانی که با سلامت مردم بازی کنند، نداریم و بازرسی‌ها شبانه‌روزی خواهد بود.  وی افزود: مردم بدانند ما به وظیفه خود عمل می‌کنیم و همراهی کنند. شماره همراه بنده؛ ۰۹۱۱۲۲۹۳۲۴۰ برای اعلام گزارش‌ها در صورت مشاهده احتکار و تخلف در زمینه ماسک و لوازم بهداشتی است که مردم می‌توانند به صورت پیامکی اعلام کنند تا ما بلافاصله دستور پیگیری بدهیم. 
 
* اسامی سودجویان و متخلفان رسانه‌ای می‌شود
هادی هاشمیان، رئیس کل دادگستری گلستان اظهار کرد: در برخورد با کسانی که در پی سودجویی از نگرانی و نیاز مردم هستند، تعارف نداریم و همه موارد برخورد را رسانه‌ای می‌کنیم. وی با تاکید بر اینکه با محتکران و گرانفروشان با اشد مجازات برخورد می‌کنیم، اظهار کرد: موارد گرانفروشی و احتکار ماسک و ملزومات مورد نیاز مردم را پیامک کنید. گزارش‌های مردمی که به شماره ۰۹۱۱۱۷۵۶۱۱۴ پیامک می‌شود، شخصا بررسی و دستورات لازم را برای برخورد با متخلفان صادر می‌کنم. هاشمیان با بیان اینکه برخورد قوه‌قضائیه با سودجویان متخلف پشیمان‌کننده‌ خواهد بود و به عنوان اخلالگر نظام اقتصادی با مجرمان برخورد می‌شود، خاطرنشان کرد: در برخورد با کسانی که در پی سودجویی از نگرانی و نیاز مردم هستند، تعارف نداریم. 
 
* اشد مجازات در انتظار محتکران و گرانفروشان
حسن خانجانی، دادستان همدان با بیان اینکه مطابق قانون با محتکران و گرانفروشان برخورد خواهد شد و اشد مجازات در انتظار محتکران و گرانفروشان است، اظهار کرد: قانون در موارد حاد برای متخلفان اعدام نیز در نظر گرفته است، ضمن اینکه به هیچ وجه با متخلفان اغماض نخواهد شد. وی با اشاره به اینکه تعزیرات حکومتی اطلاعیه‌های لازم را به واحدهای صنفی استان اعلام کرده است، خاطرنشان کرد: تعزیرات به داروخانه‌ها نیز اطلاعیه‌های لازم را ابلاغ و نظارت را اعمال می‌کند. 

Page Generated in 0/0068 sec