printlogo


کد خبر: 217114تاریخ: 1398/12/10 00:00
«وطن امروز» شاخص‌های مهم اقتصاد بین‌الملل را پس از شیوع ویروس کرونا بررسی کرد
کرونا گلوی اقتصاد جهان را گرفت
سقوط آزاد در وال‌استریت

شیوع سریع ویروس کرونا در نقاط مختلف جهان، اقتصاد بین‌الملل را به گروگان گرفته است. پس از گذشت 2 ماه از انتشار اخبار شیوع ویروس کرونا در چین می‌گذرد و آخرین اخبار حاکی از ابتلای 74 کشور جهان به این ویروس است. 
سقوط طلای سیاه و صعود طلای زرد
از جمله اولین آثار فراگیر شدن ویروس کرونا در جهان، افت قیمت نفت در اثر کاهش تقاضا بود. علت این کاهش تقاضا، تعطیلی برخی واحدهای پالایشگاهی به علت جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس در بین کارکنان این صنایع است. همین عامل باعث کاهش قیمت نفت شده است، به طوری که قیمت هر بشکه نفت خام برنت از حدود 65 دلار به حدود 50 دلار رسیده است. 
افت شدید قیمت نفت، کشورها و صنایع نفتی را نگران کرده است، به طوری که طی روزهای آینده قرار است نشست اضطراری اوپک پلاس شامل اعضای اوپک و کشورهای نفتی خارج از اوپک برای تصمیم درباره محدود کردن هر چه بیشتر عرضه نفت به بازارهای جهانی برای جبران تاثیر شیوع ویروس کرونا برگزار شود. هر چند تصمیم درباره کاهش بیشتر صادرات نفت در جلسه اوپک پلاس قطعی نیست اما روند نزولی قیمت نفت ممکن است این اجلاس را به تصمیم شوکه‌کننده‌ای برساند.
 در همین رابطه مدیرعامل گازپروم اظهار کرد: گروه اوپک پلاس باید به تاثیر شیوع ویروس کرونا واکنش نشان دهد اما درباره سهمیه‌ها بعدا تصمیم بگیرد. الکساندر دیوکوف، مدیرعامل شرکت گازپروم نفت در مصاحبه با کانال تلویزیونی روسیه ۲۴ اظهار کرد: البته واکنش به شیوع ویروس کرونا احتمالا ضروری خواهد بود اما تصور می‌کنم واکنش به این وضعیت با اندکی تاخیر مناسب خواهد بود، زیرا در حال حاضر ابهامات زیاد و اطلاعات متناقضی وجود دارد. در حال حاضر اعضای اوپک پلاس در حال اجرای توافق اخیر خود مبنی بر کاهش 1/2 میلیون بشکه‌ای عرضه نفت به بازار هستند.
در سمت مقابل اما انتشار خبر شیوع گسترده ویروس کرونا  باعث شد قیمت طلا رشد قابل‌توجهی را تجربه کند. در همین رابطه قیمت طلا طی یک ماه گذشته از حدود 1550 دلار به ازای هر اونس به 1626 دلار به ازای هر اونس افزایش یافت. طلا که به عنوان هدفی امن برای سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود، بویژه پس از افت شاخص‌های اقتصادی با هجوم سرمایه‌های ترسان از اخبار کرونا، رشد کم‌سابقه‌ای را تجربه کرد. 
در نتیجه این تحولات، قیمت طلا طی روزهای گذشته به عدد 1682 دلار به ازای هر اونس هم رسید که در نهایت به عدد 1626 دلار در معاملات دیروز رسید. علاوه بر شیوع ویروس کرونا، کاهش نرخ بهره اوراق دولتی آمریکا هم به روند صعودی قیمت طلا در هفته‌های اخیر کمک کرد.
 
* بورس سقوط کرد
هفته گذشته و پس از آنکه «گاوین نیوزوم» فرماندار ایالت کالیفرنیا از مثبت شدن آزمایش کرونای 33 نفر در این ایالت خبر داد، موجی از نگرانی‌های که تا پیش از این در کمین بازارهای آمریکا بود، گریبانگیر اقتصاد این کشور شد. انتشار همین خبر با واکنش سریع بازارهای مالی آمریکا مواجه شد، به طوری که تمام شاخص‌های مطرح بورسی آمریکا با افت مواجه شدند.
 در همین راستا شاخص داوجونز که تا پیش از این خبر در محدوده 29500 واحد بود، پس از انتشار این خبر با حدود 4 هزار واحد کاهش به حدود 25500 واحد سقوط کرد. همچنین شاخص‌های دیگر نظیر نزدک و اس‌اند پی هم تنها در یک روز با کاهش بیش از یک‌درصدی شاخص مواجه شده و زیان‌های هنگفتی را متوجه سرمایه‌گذاران کردند.
افت شاخص‌های بورسی بر اثر شیوع کرونا به آمریکا محدود نشد. بورس ژاپن از جمله کشورهایی بود که واکنشی شدید به اخبار شیوع کرونا در این کشور نشان داد. شاخص نی‌کی ژاپن که تا پیش از این در محدوده 23800 واحد در نوسان بود، پس از انتشار خبر شیوع این ویروس در ژاپن به حدود 21100 واحد سقوط کرد. این رویداد، شدیدترین سقوط این شاخص در یک سال گذشته بوده است.
علاوه بر ژاپن، وضعیت بورس در ایتالیا هم از هفته گذشته وارد بحران شد. پس از انتشار خبر ابتلای برخی افراد در ایتالیا به کرونا و افزایش چشمگیر تعداد مبتلایان، شاخص بورس میلان با افت شدیدی مواجه شد؛ افتی که به نظر می‌رسد در روزهای آینده هم ادامه داشته باشد.
 

Page Generated in 0/0063 sec