printlogo


کد خبر: 217115تاریخ: 1398/12/10 00:00
اخبار

خارج از FATF با نظام مالی دنیا ارتباط برقرار کرده‌ایم
عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: کشورمان توانسته است تا حدود زیادی ارتباط تحریم‌ناپذیری با نظام پولی و مالی دنیا خارج از چارچوب FATF برقرار کند و بانک مرکزی نیز با همراهی سایر بخش‌های اقتصادی، تلاش خود را در جهت تسهیل پایدار نیازهای تجاری کشور، بی‌وقفه ادامه خواهد داد. در همین راستا طی چند روز گذشته صدها میلیون دلار ارز مورد نیاز واردات مواد اولیه و واسطه‌ای کارخانجات توسط صادرکنندگان در بازار ثانویه عرضه شده است ولی به هر تقدیر حواشی تصمیم FATF و تلاش سودجویان و سفته‌بازان، نوسانات غیرساختاری و ناپایداری در بازار ارز به وجود آورد. این نوسانات برای بانک مرکزی جدید نیست و براساس تجارب گذشته و برنامه‌هایی که بانک مرکزی بر مبنای سازوکار بازار دارد، نرخ ارز بتدریج به تعادل ساختاری خود منطبق با متغیرهای واقعی اقتصاد کشور بازخواهد گشت.
***
اعلام مهلت اعتراض طرح اقدام ملی مسکن
بر اساس اطلاعیه شماره ۲۱ وزارت راه و شهرسازی، متقاضیانی که در استعلام طرح اقدام ملی حائز شرایط نشده‌اند و نسبت به نتیجه استعلام اعتراض دارند، از 10‌اسفندماه می‌توانند با مراجعه به سایت طرح اقدام ملی نسبت به ثبت اعتراض خود اقدام کنند. به نوشته ایرنا، از اول اسفندماه این امکان فراهم شده بود تا معترضان با مراجعه به سامانه طرح اقدام ملی و واردکردن کد رهگیری از دلیل عدم تایید شرایط خود مطلع شوند. همچنین وزارت راه در اطلاعیه شماره ۲۲ خود اعلام کرد متقاضیان طرح اقدام ملی که تمایل به انصراف از طرح را دارند از ۱۲ اسفند‌ماه می‌توانند با مراجعه به سایت طرح اقدام ملی نسبت به ثبت درخواست انصراف اقدام کنند.
***
تسویه بدهی‌های دولت با عرضه نفت در بورس انرژی
عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت، درباره  تسویه بدهی‌های دولت از طریق واگذاری نفت به طلبکاران در لایحه بودجه، گفت: از این طریق سرمایه‌گذاران، پیمانکاران، شرکت‌های دانش‌بنیان و... می‌توانند طلب خود را از طریق فروش نفت‌خام در بورس انرژی به دست آورند و در این شرایط دولت پول نقد پرداخت نمی‌کند اما در عین حال طلب طلبکاران وصول خواهد شد. محمد خالدی معتقد است اگر دولت بتواند به جای وجه نقد به طلبکاران خود نفت‌خام بدهد کمک شایانی نیز به جمع‌آوری نقدینگی‌های سرگردان در کشور کرده است. نماینده مردم لردگان با بیان اینکه ساز و کار فروش نفت‌خام در بورس انرژی به میزان فروش نفت نیز می‌افزاید، افزود: بورس انرژی سازوکار لازم را برای معاملات نفتی دارد و امکان اجرای مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه 99 در تهاتر بدهی دولت، در بازار بورس انرژی فراهم است. وی با ابراز امیدواری از عرضه پایدار نفت‌خام توسط شرکت ملی نفت در بورس انرژی اضافه کرد: باتوجه به این مصوبه می‌توان پیش‌بینی کرد شرکت ملی نفت در تعاملی حداکثری با بورس انرژی روند رو به ‌رشدی را در عرضه نفت داشته باشد.
***
3 اولویت اقتصادی مجلس آینده
منتخب مردم در یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اولویت‌ها و فوریت‌های مجلس یازدهم برای فعالیت‌های اقتصادی و معیشتی مردم اظهار داشت: یکی از اقدامات فوریت‌دار و اولویت‌دار مربوط به فرآیند تصویب و نظارت بر قوانین موجود است. در حال حاضر  نظارت بر اجرای صحیح قوانین وجود ندارد. به گفته احسان خاندوزی، ناکارآمدی مجلس دهم در زمینه نظارت بر اجرای قوانین مشهود است که باید تغییر کند.
 در بسیاری تکالیف قانونی نظارت حاکم نیست و مجلس بر آن نظارت نمی‌کند، بنابراین این معضل باید در مجلس یازدهم مرتفع شود. وی دومین اقدام مجلس آینده را برداشتن انحصار از بخش‌هایی دانست که مانع اشتغال جوانان است و گفت: تسریع و تسهیل مجوزهای شروع کسب و کار باید در اولویت باشد، این موضوع باعث کسب درآمد از پتانسیل و ظرفیت‌های مغفول مانده می‌شود. بسیاری از ظرفیت‌ها اکنون حذف شده که باید از این طریق فعال شوند. این اقتصاددان تاکید کرد: سومین گام اقتصادی در مجلس آینده مربوط به بنگاه‌های اقتصادی است که به دلیل بدهی به تملک بانک درآمده و تعطیل شده‌اند. در شهرک‌های صنعتی چنین معضلاتی مشاهده می‌شود بنابراین نباید به دلیل بدهی و تملک واحد اقتصادی زمینه تعطیلی آن فراهم شود.

Page Generated in 0/0110 sec