printlogo


کد خبر: 217151تاریخ: 1398/12/11 00:00
گزارش «وطن امروز» از سقوط نماگرهای اقتصاد آمریکا در پی شیوع کرونا در این کشور
ویروس در اقتصاد آمریکا
* بورس داوجونز بزرگ‌ترین سقوط هفتگی خود پس از بحران مالی سال 2008 را تجربه کرد

حمید کمار: «سقوط بازارهای اقتصاد آمریکا» از روز گذشته به مهم‌ترین خبر داخلی آمریکا تبدیل شده است. این موضوع جمعه‌شب حتی برای لحظاتی با هشتگ StockMarketCrash2020 به ترند اول توئیتر هم تبدیل شد. برخی ترندهای دیگر توئیتر هم اتفاقا کاملا مرتبط با همین موضوع بود. مانند هشتگ TrumpLiesAboutCoronavirus که از دروغگویی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا  درباره میزان شیوع کرونا در این کشور حکایت می‌کرد. برخی برآوردها از زیان هزاران میلیارد دلاری اقتصاد آمریکا طی هفته‌های گذشته حکایت دارد. شیب سقوط در بازارهای آمریکا اما در طول هفته گذشته و پس از انتشار خبر ابتلای 33 نفر به کرونا در ایالت کالیفرنیا به طرز کم‌سابقه‌ای تند شد. «وطن امروز» در گزارش پیش رو برخی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی آمریکا را بررسی کرده است.
***
صنعت در سرازیری
یکی از شاخص‌ترین بخش‌های اقتصادی که در اثر اخبار اخیر شیوع کرونا تحت تاثیر منفی قرار گرفت، صنایع نفتی بود. علت این مسأله، کاهش تقاضایی بود که طی هفته‌های اخیر بر اثر تعطیلی پالایشگاه‌های نفتی در جهان ایجاد شد. کاهش تقاضای نفت باعث افت شدید قیمت نفت شد، به طوری که قیمت هر بشکه نفت خام برنت با حدود 20 دلار کاهش در 2 ماه گذشته همراه شد. همین مسأله باعث شد شاخص سهام شرکت‌های نفتی با زیان هنگفتی مواجه شود. در همین راستا شاخص اگزون موبیل در بورس آمریکا که ابتدای سال میلادی جاری در محدوده شاخص 70 واحدی بود، با سقوطی حدود 27 درصدی (حدودا 20 واحد) به شاخص 50 واحدی افت کرد. صنایع خودروسازی آمریکا هم از این قافله جا نماندند. سهام شرکت جنرال موتورز که ابتدای سال در شاخص 37 واحدی قرار داشت، در پایان روز گذشته با افتی حدود 17 درصدی در رقم 30 واحدی بسته شد. همچنین شاخص فورد، دیگر خودروساز مطرح آمریکایی هم طی یک ماه گذشته از 90 واحد به حدود 70 واحد افت کرد که نشانگر سقوط حدودا 22 درصدی است.
 
 
***
دنیای فناوری زیر سایه کرونا
خبر شیوع ویروس کرونا در آمریکا در کنار موج گسترده بی‌اعتمادی به سیاستمداران این کشور، مهم‌ترین نماگرهای اقتصادی آمریکا در حوزه فناوری را نزولی کرد. در همین رابطه شاخص اپل طی یک ماه گذشته با افت 7/15 درصدی به محدوده شاخص 270 واحدی رسید. شاخص دل هم طی هفته گذشته از شاخص 70 واحدی به حدود 52 واحد تنزل کرد تا سقوط 18 درصدی را تجربه کند. همچنین شاخص اچ پی از حدود 43 واحد با افتی حدودا 13 درصدی طی یک هفته به حدود 37 واحد رسید.
 
***
خدمات رو به تعطیلی رفت
شاخص‌های خدماتی هم وضعیتی مشابه دیگر شاخص‌ها را تجربه کرد.
 در همین رابطه شاخص سهام شرکت آمازون طی هفته گذشته با سقوطی حدود 6 درصدی، از 2000 واحد به کمتر از 1900 واحد نزول کرد. همچنین شاخص سهام شرکت والمارت که ابتدای هفته گذشته در رقم 118 واحد قرار داشت، پایان روز گذشته در رقم 107 واحد بسته شد که نشان‌دهنده افتی حدودا 9 درصدی است.
 
***
حرکت قهری ارتباطات
شاخص‌های حوزه ارتباطی هم شرایط سختی را طی هفته‌های گذشته تجربه کرد. در همین راستا سهام گوگل طی هفته اخیر با افتی 6/5 درصدی از حدود 1425 واحد در ابتدای هفته گذشته به محدوده 1340 واحد در پایان هفته رسید. همچنین شاخص سهام فیس‌بوک که ابتدای هفته گذشته در محدوده 220 واحدی نوسان داشت، در پایان روز گذشته، با افتی حدودا 14 درصدی به محدوده 190 واحدی تنزل پیدا کرد.
 
***
بزرگ‌ترین سقوط هفتگی داوجونز پس از بحران مالی 2008
آنطور که سی‌ان‌بی‌سی گزارش داده است، طبق داده‌های شاخص‌های اس‌اندپی و داوجونز، بازارهای سهام جهان در ۶ روز گذشته با نگرانی شدید از شیوع ویروس کرونا، ۶تریلیون دلار ضرر کرده‌اند. اکثر شاخص‌های مهم سهام جهان این هفته بیش از ۱۰ درصد نسبت به رکوردهای اخیر خود سقوط کردند و وارد محدوده اصلاح قیمت فنی شدند. به گفته هاوارد سیلوربلات، تحلیلگر ارشد شرکت اس‌اندپی داوجونز، سقوط سهمگین سهام آمریکا در همین بازه زمانی باعث شد تا ۴ تریلیون دلار از ارزش سهام این کشور نابود شود.
 این هفته نگرانی از شیوع ویروس کرونا بازارهای جهان را به لرزه درآورد؛ داوجونز بیش از ۳۲۰۰ واحد سقوط کرد و اس‌اندپی ۵۰۰ با شدیدترین ضرر هفتگی خود بعد از بحران مالی بزرگ ۲۰۰۸ روبه‌رو شد. همچنین این گزارش ادامه می‌دهد، در پایان معاملات روز جمعه آمریکا (بامداد شنبه به وقت تهران)، در حالی که با نگرانی شدید از شیوع ویروس کرونا سرمایه‌گذاران به خرید اوراق قرضه به عنوان دارایی امن هجوم آورده بودند، سود این اوراق به رکورد پایین تاریخی جدیدی سقوط کرد. نرخ سود اوراق قرضه ۱۰ ساله خزانه‌داری آمریکا، بنچ‌مارک سود اوراق قرضه، برای اولین بار در تاریخ خود از سطح 2/1 درصد پایین‌تر آمد و 116/1 درصد شد. نرخ سود اوراق قرضه ۲ ساله آمریکا هم به 874/0 درصد سقوط کرد که پایین‌ترین سطح آن از نوامبر ۲۰۱۶ تاکنون است. سود اوراق ۱۰ ساله آمریکا این هفته با شدت گرفتن سقوط سهام وال‌استریت، ۳۰ صدم درصد کاهش یافته است. شیوع ویروس کرونا باعث شده است سرمایه‌گذاران از بازارهای سهام (به عنوان بازار با ریسک بالا) به بازار اوراق (به عنوان بازار امن‌تر) فرار کنند. قیمت اوراق قرضه آمریکا با افزایش تقاضا جهش کرده و سود آن بشدت پایین آمده است.

 


Page Generated in 0/0376 sec