printlogo


کد خبر: 217182تاریخ: 1398/12/12 00:00
صدها شخصیت اجتماعی ترکیه از رئیس‌جمهور این کشور خواستند دست از دخالت‌ در امور سوریه بردارد
پوست خربزه ترامپ زیر پای اردوغان

درگیری‌ها بین نظامیان ترکیه و گروه‌های تروریستی مستقر در ادلب با ارتش سوریه از روز جمعه به حدی افزایش یافته که کارشناسان و مقامات سیاسی کشورها با ابراز نگرانی از تبعات تداوم این درگیری‌ها، بروز یک جنگ فراگیر و تمام‌عیار بین قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در شمال سوریه را محتمل می‌دانند. در این میان طمع اردوغان برای تصرف شمال سوریه و مخالفت شخصی او با بشار اسد و نظام حاکم بر سوریه سبب شده ترکیه آغازگر مرحله جدیدی از تقابل نظامی باشد که پایان کنترل‌شده‌ای برای آن متصور نیست؛ سناریویی که به نظر می‌رسد با طراحی آمریکا و اشتباه راهبردی اردوغان رقم خورده است و چنانچه رئیس‌جمهور ترکیه چاره‌ای برای برون‌رفت از این بحران پیدا نکند گام به گام مهم‌ترین متحدان استراتژیک خود در منطقه را از دست خواهد داد.
به گزارش «وطن امروز» به نقل از روسیاالیوم، شنبه‌شب یک کاروان نظامی ترکیه از طریق گذرگاه مرزی «باب الهوی» در شمال غرب سوریه، وارد این کشور شد و به سمت «جبل‌الزاویه» رفت. این کاروان مرکب از چندین دستگاه خودروی زرهی، تانک و بولدزر بود. این اقدام ترکیه همزمان با تشدید تنش‌ها با سوریه و در راستای مقابله با پیشروی ارتش این کشور در استان ادلب انجام شده است. از ماه فوریه که آنکارا تصمیم به اعزام نیروهایی به مناطق شمالی سوریه گرفت، بیش از 55 نظامی ترکیه‌ای در سوریه کشته شده‌اند که  34 نفر از آنها بامداد جمعه در حمله هوایی که در حومه استان ادلب رخ داد، کشته شدند. پس از این حمله سخنگوی دولت روسیه با بیان اینکه نظامیان کشته‌شده ترکیه خارج از پست‌های دیده‌بانی در ادلب بودند، تاکید کرد نظامیان ترکیه نباید بیرون از این تاسیسات حضور داشته باشند.
 
* برنامه ترکیه برای جنگ تمام‌عیار با سوریه
افزایش سطح تنش‌های نظامی سبب شد شنبه‌شب درگیری‌ها با ورود هواپیماهای ترکیه به آسمان سوریه و بمباران پایگاه‌های ارتش این کشور گسترش یابد. این اقدامات با حملات زمینی گروه‌های تروریستی به همراه ارتش ترکیه همزمان بود. روزنامه  رای الیوم به نقل از منابع خود در این‌باره نوشت: با وجود شفاف نبودن مواضع نظامی در این منطقه، درگیری‌های شدید و بی‌سابقه‌ای رخ داده و خبرهایی نیز وجود دارد که روسیه اکنون وارد میدان جنگ شده و شروع به بمباران برخی مواضع گروه‌های وابسته به ترکیه از آسمان و دریا کرده است. بروز این درگیری‌ها باعث شده تعاملات نظامی و مسائل مربوط به تجارت تسلیحات نیز دستخوش تغییر شود. نمونه مشخص آن نیز درخواست ناگهانی وزیر خارجه ترکیه از آمریکا برای دریافت سامانه پاتریوت بود. مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه پس از گفت‌وگوی تلفنی با همتای آمریکایی خود، مایک پمپئو، به خبرنگاران گفت کشورش خواهان خریداری سامانه‌های موشکی پاتریوت آمریکا است تا از آن در پوشش عملیات ارتش ترکیه در شمال غربی سوریه استفاده کند. به نظر می‌رسد ترکیه به دنبال این است که حضور نظامی خود در سوریه را افزایش دهد. روزنامه ترکیه‌ای «ینی‌شفق» در این‌باره  گزارش داد در جریان نشست امنیتی اخیر ترکیه قرار شده است نظامیان این کشور جنگ تمام‌عیاری را علیه دولت سوریه انجام دهند. بر اساس این گزارش، نظامیان ترکیه قرار است مواضع وابسته به دولت سوریه را در تمام شهرهای این کشور و نه فقط ادلب هدف قرار دهند. در حال حاضر تعداد نظامیان ترکیه در ادلب به ۱۲ هزار نفر می‌رسد.
 
* خیال خام  اردوغان
مطابق آنچه از تصمیمات مقامات بلندپایه ترکیه در رابطه با استراتژی این کشور در قبال سوریه هویداست، به نظر می‌رسد ترکیه‌ای‌ها برای آنکه نفوذی برای تعیین سرنوشت و شکل‌دهی ساختارهای آتی سوریه داشته باشند، به حضور نظامی خود در این کشور ادامه می‌دهند. از آنجا که ادلب تنها نقطه‌ای است که همچنان در اختیار تروریست‌هاست و اکثریت آنها هم مورد حمایت آنکارا هستند و به دلیل مجاورت مرزی این منطقه با ترکیه، آنکارا می‌تواند راحت‌تر از آنها حمایت کند از این منظر ادلب را می‌توان به عنوان  نقطه موازنه‌سازی قدرت ترکیه با روسیه، ایران و حتی ارتش سوریه مدنظر قرار داد. به عبارت دیگر، مقامات ترکیه بر این باورند که حضور و نقش‌آفرینی آنها در آینده سوریه منوط به تداوم حضور نظامی ترکیه در شمال سوریه و حمایت از تروریست‌هاست، همچنین آنها به دنبال این هستند تا با ایجاد منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه، به صورت تدریجی و در بلندمدت  مرزهای خود را گسترش دهند.  این تصمیمات در حالی اتخاذ می‌شود که جدا از کشورهای همسایه، متحدان فرامنطقه‌ای ترکیه مثل روسیه نسبت به تبعات ناشی از تداوم حضور نظامی ترکیه در شمال سوریه هشدار داده‌اند. در عین حال جامعه داخلی ترکیه و برخی نخبگان سیاسی و شخصیت‌های فرهنگی این کشور نیز با هشدار به حزب حاکم و رئیس‌جمهور این کشور، از خطرات فاجعه‌آمیز جنگ ترکیه در شمال سوریه خبر داده‌اند. 
 
* مخالفت احزاب سیاسی و جامعه داخلی ترکیه با اردوغان
در همین راستا صدها شخصیت اجتماعی ترکیه با امضای توماری، از رئیس‌جمهور این کشور خواستند دست از دخالت‌های تحریک‌آمیز در امور سوریه بردارد. ده‌ها فعال و چهره اجتماعی ترکیه از «رجب‌طیب اردوغان» رئیس‌جمهور این کشور خواستند دست از مداخله‌های تحریک‌آمیز در سوریه برداشته و نیروهایش را فوراً از این کشور خارج کند.
236 نفر از شخصیت‌های برجسته ترکیه‌ای با امضای توماری، مخالفت خود را با سیاست‌های اردوغان در سوریه و بویژه ادلب، اعلام و تاکید کردند دخالت‌های او در ادلب، آنکارا را به ابزاری در دست کشورهای امپریالیسم و حامی تروریست قرار داده است. به نوشته خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، سازمان‌دهندگان این اقدام انتظار دارند در روزهای آتی و با ادامه سیاست‌های تحریک‌آمیز اردوغان، تعداد امضا‌کنندگان آن صدها نفر دیگر افزایش پیدا کند. 
حزب «میهن» ترکیه با صدور بیانیه‌ای نسبت به تنش در روابط ترکیه و سوریه هشدار داد و نمایندگان این حزب نگرانی خود را ابراز کردند. در این بیانیه آمده است: ما نسبت به کشاندن ترکیه به افتادن در دام هشدار می‌دهیم. آنها نه فقط ترکیه بلکه رئیس‌جمهور کشور را نیز به سمت دام می‌کشانند. 
رهبران این حزب و برخی دیگر از سیاستمداران ترکیه بر این باورند که آمریکا و اسرائیل ترکیه را به سمت جنگ با سوریه می‌کشانند و برای این کار نیز تشویق می‌کنند. حزب میهن تأکید کرد نزاعی که ترکیه در سوریه در آن گرفتار شده است باعث می‌شود کشور منزوی شده و از همپیمانان استراتژیکش از جمله روسیه دور شود.

Page Generated in 0/0063 sec