printlogo


کد خبر: 217184تاریخ: 1398/12/12 00:00
دور دنیا

احتمال لغو سفر رئیس جمهور چین به ژاپن
یک رسانه ژاپنی می‌گوید به‌رغم آمادگی ژاپن برای میزبانی از رئیس‌جمهور چین، سفر وی به دلیل تمرکز ۲ کشور بر مقوله مبارزه با کرونا، احتمالاً لغو خواهد شد. این سفر برای اوایل ماه میلادی آینده (آوریل) تدارک دیده شده بود و علت اتخاذ چنین تصمیمی نیز مقابله با ویروس همه‌گیر کرونا عنوان شده است. این در حالی است که روز شنبه، آبه شینزو، نخست‌وزیر ژاپن اعلام کرد مقدمات انجام سفر شی‌‌جین‌پنگ در دست اقدام است.
***
واکنش روسیه  به بازداشت خبرنگاران  اسپوتنیک
وزارت خارجه روسیه دیروز با صدور بیانیه‌ای، حمله به کارکنان دفتر خبرگزاری اسپوتنیک در آنکارا و بازداشت آنها از سوی پلیس ترکیه را نقض آشکار حقوق روزنامه‌نگاران تلقی کرد و گفت: چنین رفتاری هیچ توجیهی ندارد. به گفته این وزارتخانه، با تهدید به اعمال خشونت جسمانی، از خبرنگاران روس خواسته شده به فعالیت خود خاتمه دهند. گفته می‌شود وضعیت به دلیل عدم دسترسی مقامات روس به خبرنگاران بازداشتی از سوی نیروهای امنیتی ترکیه، پیچیده شده است. وزارت خارجه روسیه همچنین خواستار احترام به حق آزادی بیان و رهایی فوری خبرنگاران بازداشتی شد. 
***
ترور یکی از نیروهای نظامی وزارت کشور عراق
یک منبع امنیتی عراقی دیروز اعلام کرد یکی از نیروهای وزارت کشور با درجه سرهنگی در جریان یک حمله مسلحانه در شمال شرق استان دیالی ترور شد. بر اساس این گزارش افراد مسلح ناشناس صبح دیروز به سمت فرد مذکور که در بخش حمایت از نهادهای وزارت کشور فعالیت می‌کرد شلیک کردند. این مسؤول نظامی در منطقه المقدادیه واقع در شمال شرق دیالی در دم جان باخت. نیروهای امنیتی عراقی تحقیقات خود را در این‌باره آغاز کرده‌اند.
***
هیأت حماس به مصر می‌رود
اعضای یک هیأت از جنبش مقاومت اسلامی حماس به قاهره، پایتخت مصر سفر می‌کنند. بر اساس این گزارش، این هیأت را شماری از اعضای عالی‌رتبه جنبش مقاومت اسلامی حماس تشکیل می‌دهند. قرار است اعضای این هیأت در جریان سفر به مصر با مقامات ارشد قاهره درباره آخرین وضعیت غزه گفت‌وگو کنند.
***
اشرف غنی: تعهدی برای آزاد کردن زندانیان طالبان نداریم
تنها یک روز بعد از امضای توافق صلح میان طالبان و آمریکا که یکی از بندهای آزادی 5 هزار زندانی طالبان در قبال آزادی یکهزار نفر از زندانیان نیروهای امنیتی دربند طالبان است، اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان اعلام کرده کابل تعهدی برای آزاد کردن زندانیان طالبان ندارد. اشرف غنی همچنین عنوان کرده که آمریکا امر مبادله زندانیان را تسهیل می‌کند اما این کابل است که باید تصمیم بگیرد آیا زندانی طالبان را آزاد کند یا خیر. نمایندگان آمریکا و گروه طالبان روز شنبه ۱۰ اسفند در دوحه، پایتخت قطر قرارداد صلح امضا کردند. انتظار می‌رود این توافق صلح در ۱۴ ماه آینده به خارج شدن نیروهای خارجی از خاک افغانستان و در نهایت پایان خشونت‌ها در این کشور ختم شود.
***
سفر مسرور بارزانی به اردن
مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق دیروز عازم اردن شد. این نخستین سفر رسمی وی از زمان به دست گرفتن پست نخست‌وزیری به شمار می‌آید. بر اساس این گزارش قرار است بارزانی با عبدالله دوم پادشاه اردن دیدار کند. دو طرف در جریان این دیدار درباره مهم‌ترین مسائل مورد توجه اقلیم کردستان عراق و اردن رایزنی خواهند کرد. پیش از این مسرور بارزانی در ماه فوریه با پاپ واتیکان دیدار کرده و درباره مسائل مورد توجه دو طرف رایزنی کرده بود.
***
احتمال پیروزی شین‌فین در ایرلند
نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد، در صورت شکست مذاکرات دولتی کنونی در جمهوری ایرلند، حزب شین‌فین در انتخابات مجدد ایرلند به سادگی پیروز خواهد شد و این حزب تقریبا 2 برابر دو رقیب نزدیک به خودش از حمایت برخوردار خواهد بود. در صورتی که 2 حزب غالب جمهوری ایرلند نتوانند برای رهبری دولت آینده این کشور به توافق برسند و همچنان با تشکیل دولتی به همراه حزب شین‌فین مخالفت داشته باشند، برگزاری انتخابات مجدد تنها راه خروج از این بن‌بست خواهد بود.  
***
سؤال جالب ترامپ از اردوغان
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در جمع اعضای حزبش گفت وی روز جمعه با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درباره تحولات استان ادلب سوریه مذاکره کرد. اردوغان عنوان کرد: شب گذشته نیز با ترامپ گفت‌وگو کردم. وی از من پرسید: ولادیمیر پوتین در سوریه به دنبال چیست؟ با وی درباره پایگاه‌ها صحبت کردم و او را در جریان موضوع نفت قامشلی قرار دادم. ترامپ پرسید آیا در آنجا نفتی وجود دارد و من پاسخ دادم: بله! اما نه به اندازه نفت موجود در دیرالزور بلکه نفت کمی وجود دارد.
***
احتمال خروج انگلیس از قوانین حقوق بشری اروپا
ساندی‌تلگراف گزارش داد، انگلیس در حال آماده شدن برای رد درخواست‌های اتحادیه اروپایی برای تضمین این مساله است که انگلیس به محض اینکه کاملا مستقل شد، به تبعیت از قوانین حقوق بشری اروپایی ادامه دهد. مذاکره‌کنندگان بریتانیا اما از پذیرش بندهای پیشنهادی در توافق تجاری پسابرگزیت خودداری خواهند کرد.  بریتانیا همچنان به کنوانسیون حقوق بشری اروپایی متعهد می‌ماند. براساس گزارش ساندی‌تلگراف، با ردبندهای پیشنهادی، فرصت برای جدا شدن از این پیمان تا سال آتی فراهم می‌شود.

Page Generated in 0/0058 sec