printlogo


کد خبر: 217192تاریخ: 1398/12/12 00:00
از ضدعفونی کردن معابر تا تولید ماسک
جهاد هیأت‌های مذهبی در برابر کرونا

گروه فرهنگ و هنر: شیوع ویروس منحوس کرونا باعث شد بخش‌های مختلف جامعه ایران برای مقابله با این ویروس دست به دست هم دهند. یکی از مهم‌ترین این بخش‌ها هیأت‌های مذهبی و مساجدند. در همین زمینه هادی شعبانی، مسؤول دفتر خدمات اجتماعی جامعه ایمانی مشعر و مسؤول خیمه مرکزی میاندار خدمت در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به فعالیت‌های خدمت‌رسانی هیأت‌ها در سطح کشور اظهار داشت: «دستگیری از محرومان و مستضعفان از جمله وظایفی است که هیأت‌های مذهبی در کنار پاسداشت شعائر الهی، این مهم را از وظایف خود دانسته و با تمام توان در این مسیر گام برداشته‌اند. هیأت‌های مذهبی تاکنون علاوه بر خدمت‌‌رسانی در محدوده و منطقه هیأت خود، خدمت‌رسانی‌های مختلفی را در قالب گروه‌های جهادی‌ هیأتی به سایر هموطنان در مناطق محروم کشور ارائه کرده‌اند. هیأت‌های‌ مذهبی برای خدمت‌رسانی‌ در شرایط بحران، با تشکیل پویش‌هایی ملی یا استانی همچون پویش «هر‌ هیأت یک روستا» در زلزله کرمانشاه یا پویش «یا ساقی‌العطاشا» در بحران بی‌آبی در روستاهای آبادان یا پویش «سین‌هشتم» در سیل فروردین ۹۸ خدمات ارزنده‌ای را به هموطنان ارائه کرده‌اند که احداث مجدد چند روستا در نقاط امن، بخش کوچکی از اقدامات جهادگران هیأتی است».
او همچنین درباره فعالیت‌های خدماتی هیأت‌های مذهبی در سایر شهرهای درگیر بحران گفت: «در استان آذربایجان غربی و شهرستان خوی نیز هیأت‌های استانی بعد از وقوع زلزله فعال شده‌اند و در حال خدمت‌رسانی هستند. در این زلزله ۶ روستا بیشترین آسیب را دیده است؛ به صورتی که علاوه بر خسارت به منازل، احشام روستاییان نیز که منبع درآمد اصلی آنان به شمار می‌رود، از دست رفته‌ است. در این بحران نیز هیأت‌های مذهبی استان ابتدا به شناسایی دقیق منطقه پرداختند و سپس برای رفع مشکلات مردم وارد عمل شدند».
مسؤول خیمه‌ مرکزی میاندار خدمت با اشاره به ظرفیت بالای هیأت‌های مذهبی به ‌منظور کمک‌رسانی در زمینه مبارزه با شیوع ویروس کرونا تصریح کرد: «هیأت‌های مذهبی در این زمینه بنای انجام کار بدون هماهنگی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را ندارند، بنابراین بدین ‌منظور در جلسه‌ای که با مسؤولان این وزارتخانه برگزار شده است، اعلام آمادگی هیأت‌های مذهبی کشور برای ورود و کمک‌رسانی در این زمینه اعلام شده و منتظر اعلام نظر آنان و تعریف نحوه خدمت‌رسانی هستیم. البته در این زمینه، نیازمند اعتماد مسؤولان به ظرفیت نیروهای مردمی هستیم تا همچون گذشته در کنار هم خادم مردم باشیم و از این مشکل نیز عبور کنیم. هم‌اکنون برخی هیأت‌های کشور به صورت آتش به اختیار وارد عمل شده‌اند. به‌ طور مثال هیأت‌های شیراز هم‌اکنون با برقراری ارتباطاتی با کارخانه تولید ماسک در حال کمک‌رسانی هستند و روزانه حدود ۲۰ نیروی جهادی از هیأت برای کمک‌رسانی در بخش آماده‌سازی و بسته‌بندی ماسک‌ها حضور پیدا می‌کنند. هیأت یاحسین(ع) نیز در شهرستان بندر گز استان گلستان به ضدعفونی مدارس و اماکن عمومی پرداخته‌ است. در مجموع این هیأت ۱۳ مدرسه شهرستان و همچنین پارک‌ها، سرویس‌های بهداشتی‌ ساحلی، مسجد جامع، معابر، سالن ایستگاه راه‌آهن، حوزه علمیه و... را ضدعفونی کرده است. این روند در مسیر توزیع اقلام بهداشتی میان شهروندان و ضدعفونی مکان‌های عمومی و لوازم‌ عمومی در سایر نقاط کشور نیز به صورت محدود توسط جهادگران هیأتی در حال اجراست که بی‌شک با هماهنگی منسجم با وزارت بهداشت با قوت و سرعت بیشتری این خدمات ارائه خواهد شد».

Page Generated in 0/0051 sec