printlogo


کد خبر: 217203تاریخ: 1398/12/12 00:00
اخبار

6 پیشنهاد وزارت صمت به دولت برای کاهش آسیب‌های اقتصادی کرونا
 حسین مدرس‌خیابانی، قائم‌مقام وزیر صمت با ارسال نامه‌ای به نهاوندیان، معاون اقتصادی و دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی، با موضوع «رفع مشکل کسب و کارهای خرد آسیب‌دیده متأثر از شیوع بیماری کرونا» 6 درخواست از جمله بخشودگی مالیات همه صنوف کسب و کارهای خرد مشخص در اسفندماه به منظور جبران بخشی از آسیب‌ها و نگرانی‌های این قشر ارائه کرد.  به گزارش شاتا، این 6 در‌خواست به شرح زیر است:
1- مالیات کلیه صنوف (کسب و کارهای خرد مشخص) در اسفندماه بخشوده شود.
2- در اسفندماه سال جاری صنوف مزبور از پرداخت بیمه خویش و کارگران تحت پوشش معاف گردند.
3- از اسفندماه سال جاری تا زمان عادی شدن فرآیند فعالیت‌های تجاری در سطح کشور، مطابق اعلام رسمی وزارت بهداشت نسبت به استمهال اقساط بانکی این بخش از واحدهای صنفی اقدام لازم صورت گیرد.
4- تخصیص تسهیلات و اعتبارات بلاعوض و کم‌بهره بانکی به اینگونه فعالیت‌های تجاری
5- معافیت پرداخت عضویت و شارژ اینگونه فعالیت‌ها از اسفند سال جاری تا اطلاع ثانوی در تشکل‌های دولتی یا غیردولتی و...
6- معافیت از پرداخت هرگونه هزینه‌های جانبی در حوزه‌های شهرداری‌ها، بخشداری‌‌ها و دهیاری‌‌ها نظیر پسماند و... برای اینگونه فعالیت‌های اقتصادی.
***
ابلاغ دستورالعمل بانک مرکزی برای شفاف‌سازی تراکنش‌ها
دستورالعمل شفاف‌سازی تراکنش‌های بانکی اشخاص طی نامه شماره ۹۸/۴۲۶۳۵۱ مورخ 8/۱۲/98 توسط مدیریت کل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی اداره مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم بانک مرکزی ابلاغ شد. در بخشی از این دستورالعمل آمده است: «در کلیه نقل و انتقالات وجوه بالاتر از «10 میلیارد ریال» درون‌بانکی و بین‌بانکی مشتری حقوقی و مشتری حقیقی دارای حساب سپرده تجاری و نیز نقل و انتقال وجوه بالاتر از «2 میلیارد ریال» درون‌بانکی و بین‌بانکی مشتری حقیقی دارای حساب سپرده شخصی، انتقال وجه منوط به تکمیل قسمت (فیلد) بابت در فرم‌های مربوط و ارائه اسناد مثبته دال بر انجام معامله، قرارداد یا علت انتقال وجه می‌باشد». در این دستورالعمل همچنین آمده است: «ضرورت دارد آستانه مجاز مجموع مبالغ برداشت از طریق درگاه‌های پرداخت حضوری و غیرحضوری، از کلیه حساب‌های سپرده متعلق به مشتری حقوقی، مشتری حقیقی دارای سپرده تجاری و مشتری حقیقی دارای سپرده شخصی و نیز اشخاص پایین‌تر از 18 سال در آن موسسه اعتباری به آستانه‌های تعیین شده در دستورالعمل محدود شود. مضافا اینکه، انجام کلیه عملیات بانکی مبتنی بر حساب، اعم از حضوری و غیرحضوری در موسسه اعتباری برای مشتری منوط به اخذ شناسه شهاب از طریق سامانه نهاب می‌باشد».
***
هندی‌ها یا به تعهدات‌شان عمل کنند یا از پروژه بندر چابهار خارج شوند
عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت، با انتقاد از عملکرد پیمانکاران هندی در اجرای طرح توسعه بندر چابهار، گفت: متأسفانه تاکنون شرکت‌های هندی نتوانسته‌اند به تعهدات‌شان در توسعه بندر چابهار و پسکرانه‌های آن عمل کنند و این مسأله موجب شده روند تقویت زیرساخت‌های این بندر به آهستگی انجام شود. علیم یارمحمدی گفت: البته در چند ماه اخیر اقداماتی توسط پیمانکاران هندی برای توسعه بندر چابهار انجام شده اما آنها از برنامه تعیین شده در قرارداد عقب هستند و خبرهای خوبی در این رابطه به گوش نمی‌رسد. وی بر لزوم عمل شرکت‌های هندی به تعهدات‌شان در عرصه توسعه بندر چابهار تأکید کرد و گفت: شرکت‌های هندی یا باید به تعهدات‌شان طبق قرارداد منعقدشده عمل کنند یا اینکه از پروژه توسعه بندر چابهار خارج شوند. نماینده مردم زاهدان ادامه داد: در 2 سال اخیر بسیاری از کشورها برای سرمایه‌گذاری در عرصه بندر چابهار اعلام آمادگی کردند، بنابراین قطعا با کناره‌گیری شرکت‌های هندی به سرعت شرکت‌های دیگر جایگزین خواهند شد. این عضو هیأت‌رئیسه مجلس دهم گفت: به طور حتم توسعه بندر چابهار برای کشورمان از اهمیت بسیاری برخوردار است و در این عرصه نباید تعللی شود، از این رو وزارت راه‌وشهرسازی بویژه سازمان بنادر باید به صورت ویژه به مسأله روند توسعه این بندر ورود کنند و اجازه ندهد روند توسعه آهسته شود. یارمحمدی افزود: ایران هیچ محدودیتی برای جذب سرمایه‌گذاری در بندر چابهار قائل نیست و شرکت‌های داخلی و خارجی می‌توانند به این عرصه ورود کنند.
***
تمام مرزهای مبادلاتی ایران به عراق باز است
رئیس اتاق مشترک ایران و عراق اعلام کرد‌ تمام مرزهای صادراتی ایران به عراق باز است و هیچ خللی در روند صادرات کالا به این کشور وجود ندارد. یحیی آل‌اسحاق در گفت‌وگو با تسنیم، گفت: از ابتدای اسفندماه سال جاری تاکنون 749 کامیون از مرز شلمچه، 321 کامیون از مرز چذابه، 659 کامیون از مرز مهران، 355 کامیون از مرز سومار و 129 کامیون از مرز خسروی وارد عراق شده‌اند. وی گفت:‌ عمده کالاهای صادراتی به عراق شامل میوه و تره‌بار، مواد شیمیایی، لوله‌های چدنی، محصولات فلزی، ‌آهن‌آلات، ‌لوازم خانگی، کاشی و سرامیک، مصالح ساختمانی، مواد غذایی و نوشیدنی، خشکبار و کالاهای عمومی است. وی با ابراز اینکه دولت عراق در مرز مهران تغییر مدیریتی دارد،‌ ادامه داد:‌ تعطیلی موقت این مرز نیز به‌دلیل استقرار نیروهای جدید در این مرز است که بزودی شاهد استقرار نیروهای جدید خواهیم بود.

Page Generated in 0/0049 sec