printlogo


کد خبر: 217466تاریخ: 1398/12/20 00:00
بورس پربازده

امسال کسانی که سرمایه‌شان را به بورس بردند، بیش از همه سود کردند. شاخص کل بورس تهران سال 98 را با 180 هزار واحد شروع کرد و اواسط اسفندماه به بیش از 500 هزار واحد رسید. روند تغییرات شاخص بورس نشان می‌دهد ارزش متوسط دارایی‌های بازار بورس با شیبی ملایم و پیش‌بینی‌پذیر افزایش یافته است. به عبارت دیگر ارزش هر دارایی در این بازار به طور میانگین 7/2 برابر شده است، بنابراین می‌توان بازدهی این بازار را تا اواسط اسفند 98 حدود 180 درصد در نظر گرفت.
دلیل اصلی رشد چشمگیر بازار سرمایه چیست؟ در کنار دیگر عوامل نظیر قیمت نفت و طلا، اکثر کارشناسان عامل اصلی رشد بی‌مانند سال 98 را جریان نقدینگی‌ای می‌دانند که به بورس وارد شد. از طرفی سرمایه‌گذاران هنوز سود بیشتری را انتظار می‌کشند و تحقق این سود در دیگر بازارها نشدنی است. سپرده‌های بانکی سقف مشخصی برای سوددهی دارند. بازار مسکن همچنان در رکود به سر می‌برد و به‌دلیل نیاز به جذب پول‌های درشت قادر به جمع‌آوری نقدینگی نیست. بازار ارز و طلا هم با توجه به فشار تقاضا قادر به پاسخگویی سود انتظاری نیست. در این میان تنها گزینه‌ای که می‌ماند بورس اوراق بهادار است؛ این‌گونه بود که پول‌های ریز و درشت مردم وارد بورس شد و این رشد بی‌سابقه در تاریخ بورس را رقم زد.
موج تورمی که از 2 سال پیش آغاز شد به ترتیب بازارهای ارز، طلا و سکه را درنوردید. در موج بعدی بازار مسکن را تکان داد اما به دلایل مختلف سرعت رشد قیمت‌ها در این بازارها متوقف شد. راه‌های پیش روی مردم برای حفظ قدرت خرید خود محدود بود. سهام، ارز، طلا، خودرو و مسکن بازارهایی بودند که سرمایه‌ها می‌توانستند در آنها توقف کنند. پول‌های خرد برای فرار از غول تورم به بازار دارایی پناه بردند. در کنار این موضوع نگرانی از ورود موجی از معامله‌گران تازه‌وارد وجود دارد که با روش‌های تحلیل بازار آشنایی ندارند و ممکن است پول‌های‌شان اسیر موج‌سواری‌های کهنه‌کاران بازار بورس شود.
 

Page Generated in 0/0060 sec