printlogo


کد خبر: 217472تاریخ: 1398/12/20 00:00
مسؤولان درباره مصرف الکل برای پیشگیری از ابتلا به کرونا هشدار دادند
آمار قربانیان الکل در خوزستان بیشتر از کرونا

به علت انتشار پیام‌های اشتباه درباره مصرف خوراکی الکل و تاثیر آن در پیشگیری از کرونا، بیش از 20 نفر در کشور کشته و 300 نفر بستری شدند. کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه متاسفانه بعضا شاهدیم که اطلاعات غلط و بیهوده‌ای از سوی افراد ناآگاه منتشر می‌شود، گفت: بعضا صحبت می‌شود که شستن و ضدعفونی دست‌ها با الکل و شوینده‌های الکلی مناسب است. این در حالی است که ما گزارشاتی را از برخی استان‌ها داشتیم که برخی افراد ناآگاه، بر اثر القای افراد ناآگاه‌تر تصور کردند که اگر الکل و تماس با آن می‌تواند سطوح یا دست‌ها را ضدعفونی کند، مصرف آن هم می‌تواند از این بیماری پیشگیری کند. وی ادامه داد: به عنوان مثال در استان خوزستان مجموعا از زمان ورود کرونا به ایران، تا امروز حدود ۷۳ نفر ابتلای قطعی به بیماری «کووید-۱۹» داشته‌ایم اما بنا بر همین القائات افرادی به دام افتادند و ظرف 2 روز گذشته ۳۳۱ نفر مراجعه ناشی از مسمومیت در پی آشامیدن فرآورده‌های الکلی داشته‌ایم که از این تعداد ۲۵۶ نفر بستری شده‌اند و متاسفانه ۲۰ نفر جان‌شان را بر اثر استفاده از الکل و فرآورده‌های الکلی تقلبی از دست داده‌اند که واقعا یک فاجعه است.
 
* مرگ 2 نفر در ساوه به دلیل مسمومیت الکلی
رئیس مجتمع بیمارستانی شهید مدرس ساوه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: 2 نفر بر اثر مسمومیت به مواد الکلی به مرکز درمانی شهید مدرس ساوه منتقل شدند که متاسفانه قبل از رسیدن به بیمارستان جان خود را از دست دادند. الهام فرهادی بیان کرد: فوت‌شدگان شامل یک مرد و یک زن بودند که به دلیل مسمومیت با مواد الکلی جان باختند و بررسی دقیق و اعلام نظر درباره علت قطعی مرگ آنان از سوی پزشکی قانونی اعلام خواهد شد. فرهادی افزود: همچنین 3 نفر دیگر بر اثر مسمومیت الکلی در این بیمارستان بستری و تحت درمان هستند و در حال حاضر حال عمومی آنان مساعد گزارش شده است. بر اساس اعلام روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی ساوه، این افراد با فریب محتواهای فضای مجازی و به گمان مقابله با کرونا یا درمان آن، اقدام به مصرف الکل متانول کرده بودند که پس از مسمومیت جان خود را از دست دادند.
 
* تضعیف سیستم ایمنی بدن با مصرف مشروبات الکلی
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: ویروس کرونا پیر و جوان، مسؤول و غیرمسؤول نمی‌شناسد و در صورت عدم رعایت اصول و توصیه‌های بهداشتی، هر کسی را درگیر می‌کند. مریم صالحی ادامه داد: نباید فکر کنیم تنها دیگران به این ویروس مبتلا می‌شوند، چون بی‌توجهی به رعایت اصول بهداشتی مهم‌ترین عامل شیوع کروناست. وی افزود: درست است که در روزهای پایانی سال و ایام عید قرنطینه خانگی بودن برای اغلب ما سخت است و ممکن است با ماندن مداوم در منزل حوصله اغلب ما سر برود ولی برای حفظ سلامت خودمان و دیگران هم که شده باید از حضور در تجمات و دید و بازدید و حضور در مراکز خرید خودداری کنیم. دکترای آموزش ارتقای سلامت توضیح داد: طی این مدت بهتر است تا جایی که امکان دارد خریدهای منزل را به صورت آنلاین و اینترنتی انجام دهیم تا میزان خروج از منزل را به حداقل برسانیم.

Page Generated in 0/0057 sec